Literatura ve filmu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
301LF2 | ZK | 2 | 3/T | česky |
- Vyučující:
- Marie MRAVCOVÁ
- Anotace:
-
Seminář je určen pro druhý - adaptační - ročník oboru scenáristika, vítáni jsou též studenti jiných oborů, zejména režie a střihu. Seminář je dvousemestrální s tím, že debaty se konají jednou za čtrnáct dní, během nichž se studenti seznamují s předlohou a její filmovou verzí. Východiskem referátu i debaty by mělo být představení (popřípadě rozbor) literárního díla, přihlížející k jeho žánru, kompozici, vyprávěcí situaci, postavám. K rovině tematické i struktuře. Zobrazenému prostoru a času. Pochopení a formulování adaptačního přístupu pak vychází z rozpoznání tematických změn, odlišnosti slovesné a obrazové narace, významových a stylových posunů, projevení individuálního režijního stylu apod. Výběr titulů se zaměřuje především na uměleckou prózu (popřípadě drama) a na kreativně-interpretační typ adaptování. Tedy na díla významných autorských osobností. Předlohy reprezentují různé epochy, žánry a styly.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Aktivní účast v semináři a debatě, což předpokládá připravenost, znalost literárního i filmového díla. Účastník je pověřen 1-2 referáty, které by měl mít alespoň částečně připraveny v písemné podobě a část věnovaná předloze by se měla opírat o sekundární literaturu (doslovy, studie, monografie) vztahující se k příslušnému autorovi. Posouzení adaptačního přístupu - jeho předností, nedostatků, důsledků - by mělo být výkonem samostatným a pobídkou k diskusi. V případě klasifikovaného zápočtu předloží posluchač písemnou analýzu filmového díla, vytvořeného na základě literárního impulsu.
Návrh témat, která budou konzultována se studenty:
Antická tragédie:
Sofokles: Oidipus král (Pier Paolo Pasolini).
Alžbětinská tragédie:
William Shakespeare: Romeo a Julie (Franco Zeffirelli), Hamlet (Laurence Olivier), Macbeth (Roman Polański).
Epistolární román:
Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti (Stephen Frears, Roger Vadim - aktualizovaná verze)
Viktoriánský román - „domestic novel“:
Jane Austenová: Rozum a cit (Ang Lee).
Realistický román - obsažný obraz idylického člověka:
L. A. Gončarov: Oblomov (Nikita Michalkov).
Heroikomický epos a román ve verších:
Adam Mickiewicz: Pan Tadeáš (Andrzej Wajda).
Autobiografická črta:
Guy de Maupassant: Muška (Juraj Herz: Sladké hry minulého léta).
Naturalistický experiment s postavou:
Émile Zola: Tereza Raquinová (Marcel Carné).
Románová epika s fatalistickou syžetovostí:
Thomas Hardy: Tess z D'Urbervillů (Roman Polański).
Proustovská studie milostná krize:
Marcel Proust: Swanova láska (Volker Schlöndorff).
Mytologizovaná novela (Novela a mýtus):
Thomas Mann: Smrt v Benátkách (Luchino Visconti).
Vícehledisková novela, zmnožený vypravěč, relativizace vyprávěného:
Rjúnosuke Akutagawa: Rašómon (Akira Kurosawa).
Perspektivizované vyprávění, zvěcněný „sen“, podobenství o člověku a Zákonu:
Franz Kafka: Proces (Orson Welles).
Historická novela s toposem kláštera a hospody:
Jaroslav Iwaszkiewicz: Matka Johana od Andělů (Jerzy Kawalerowicz).
Románová analýza fenoménu konformity s využitím psychoanalytického zasvěcení:
Alberto Moravia: Konformista (Bernardo Bertolucci).
Časově zvrstvená autobiografická reminiscence:
Margueritte Durasová: Milenec (Jean Jacques Annaud).
Pastiš viktoriánského románu; spojení fikce s dokumentem:
John Fowles: Francouzova milenka (Karel Reisz).
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura (sekundární literatura k probíraným dílům a autorům):
Slovník světových literárních děl I a II. Praha, Odeon 1989.
Seymour Chatman: Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc, Univerzita Palackého 2000.
Marie Mravcová: Literatura ve filmu. Praha, Melantrich 1990.
Film a literatura. Filmový sborník historický. Praha, Československý filmový ústav 1988.
Další doporučená literatura:
Alexander Jackiewicz: Niebezpieczne związki literatury i filmu. Warszawa 1971.
Alexander Jackiewicz: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa 1989.
Modern European Filmmakers and Art of Adaptation. New York 1981.
Marie Mravcová: Od Oidipa k Francouzově milence. Praha, Národní filmový archiv 2001.
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)