AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář filmové estetiky

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
301SFE Z 2 2/T česky
Vyučující:
Stanislav ULVER
Anotace:

Úkolem semináře je analýza vybraných studií charakteristických pro teorii filmu druhé poloviny dvacátého století. Nejde přitom jen o konkrétní proměny ,,myšlení o filmu", k němuž ve sledovaném období dochází, ale i hledání dalších (obecně estetických, historických, výtvarně či literárněvědných) souvislostí. Za základní předpoklad se považuje předchozí znalost Aristarcových Dějin filmových teorií v rozsahu od Canuda po Arnheima.

Požadavky:

Pravidelná příprava podle konkrétního předem dohodnutého plánu.

Cíle studia:

Cílem semínáře je vedle seznámení s pracemi jmenovaných teoretiků (viz osnova) schopnost diskuse a hledání konkrétních společenských a historických souvislostí.

Osnova (a sylabus):

Vedle obecněji orientovaných prací (James Monaco, Mashall McLuhan, Gene Youngblood, Vivian Sobchacková, Jan Mukařovský, Antonín Sychra, Umberto Eco, Siegfried Kracauer, Christian Metz atd.) je několik hodin věnováno i analýze některého z následujících filmových děl (v závislosti na dostupnosti kopie): Zlatý věk, Slaměný klobouk, Krev básníka, Ivan Hrozný, Mlčení, Vdaná žena, Případ pro začínajícího kata, Iluminace, Tyranovo srdce nebo Jdi a dívej se. Jako výchozí materiál a ukázka určité metody (například psychoanalytické interpretace v případě rozboru Krve básníka) tu opět slouží dobové teoretické dokumenty (ve jmenovaném případě studie Charlese Glenna Wallise).

Každý student na semináři přednese minimálně jeden referát analyzující probíranou studii, včetně pokusu zařadit ji do širšího kontextu. Výsledná skladba studijního programu (viz nahoře) závisí na konkrétní domluvě se studenty, na jejich požadavcích a schopnostech teoretické analýzy. Seminář je zakončen zkouškou z probírané látky a vybraných kapitol z Aristarcových Dějin filmových teorií.

Studijní materiály:

Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha 1968.

Další doporučená literatura:

Benjamin, Walter, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979

Deleuze, Gilles, Film 1 (Obraz-pohyb), NFA, Praha 2000.

Effenberger, Vratislav, Realita a poesie, Mladá fronta, Praha 1969

Gabliková, Suzi, Selhala moderna, Votobia, Olomouc 1995

Kroutvor, Josef, Hlava Medusy, Jazzpetit, Praha

McLuhan, Marshall, Jak rozumět médiím, Odeon, Praha 1991

Metz, Christian, Imaginární signifikant, NFA Morpurgo-Tagliabue, Guido, Současná estetika, Odeon, Praha 1985

Mukařovský, Jan, Studie z estetiky, Odeon, Praha 1966

Souriau, Étienne, Encyklopedie estetiky, Victoria Publishing, Praha 1994

Sborník filmové teorie 1. (Angloamerické studie), ČFÚ, Praha 1991.

Předpokládané znalosti:

Základy dějin a teorie filmu

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 432
Učebna KSD 432

(Lažanský palác)
ULVER S.
18:10–19:45
(paralelka 1)
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet301SFE.html