Scenáristický seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
301SS1 | Z | 2 | 3/T | česky |
- Vyučující:
- Lubor DOHNAL, Petr JARCHOVSKÝ
- Anotace:
-
Řízený seminář, vlastní tvorba + aplikovaná dramaturgie
Cíl - Seznámit studenty se specifiky psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění, aplikovanou dramaturgií.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Filmové povídky a texty renomovaných autorů, dílčí ukázky dramaturgických postupů ve filmových dílech, teoretické texty z oblasti dramaturgie a scénáristiky - např.:
J.C. Carriére - Vyprávět příběh
Walter Kerr - Jak nepsat hru?
Rozhovory Hitchcock- Truffaut
Andrej Wajda - Moje filmy
- Osnova (a sylabus):
-
V zimním semestru studenti pracují samostatně dle stanoveného harmonogramu scénáristických etud. Program těchto etud vyšel z učebního programu UCLA, respektive učební metody Františka Daniela, který systém přinesl z moskevského VGIKu v letech šedesátých. Později jej úspěšně aplikoval ve Spojených státech, kde v podstatě zavedl výuku scenáristiky a aplikované dramaturgie v kontextu amerického filmového školství.
Studenti píší z hodiny na hodinu volné etudy zprvu literární formou, postupem času jsou jejich úkoly přizpůsobovány specifice filmového psaní. Jednotlivé etudy vždy řeší dílčí scénáristický problém jakým je vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí atd.
Vedle plnění těchto základních úkolů je však dbáno na to, aby etudy byly samy o sobě malými literárními, dramatickými a později scénáristickými díly, základnou nápadů a motivů pro budoucí autorskou práci. Zároveň jde o nalézání vlastních a pro každý autorský typ individuálních východisek vlastní tvorby, ohledávání vlastního autorského naturelu, odhalování jeho možností a limitů. Řemeslný růst autora by měl jít ruku v ruce se získáváním autorské jistoty. Pokoušíme se odhalovat rizika, která číhají na cestě proměny autorů literátů v autory filmových scénářů. Etud píší studenti přibližně dvanáct až patnáct, logicky na sebe navazují a gradují. Zároveň jsou materiálem pro klasifikaci v zimním semestru oboru scénáristická tvorba. (KZ)
V zimním semestru studenti 1. bc. ročníku připravují ideový záměr pro svoji práci v semestru letním, připravují námět pro středometrážní filmovou povídku. Výsledky této přípravy jsou v rámci semináře rovněž na konci semestru ohodnoceny kreditními body a klasifikací.(KZ)
Dalším hodnoceným faktorem je dramaturgická spolupráce během samotného semináře. Etudy a náměty jsou v kolektivu čteny, rozebírány, probíhá kolektivní domýšlení a společná dramaturgická práce. Snažíme se dobrat adekvátního převedení literárního záměru do filmové řeči. Aktivita a účast v semináři, schopnost naslouchat, reagovat na podněty, senzitivita k slyšenému, představivost jsou mimo jiné důležitá kritéria, která hodnotíme rovněž klasifikací a kreditními body. (KZ)
Petr Jarchovský
Kontakt.: 777661124 (e-mail: petrjarchovsky@seznam.cz)
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět)