AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Filmová scénografie 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
302FS1 Z 1 16/S česky
Vyučující:
Jan KADLEC
Anotace:

Umění hledat východiska, postupy a funkci scénografie při tvorbě audiovizuálního díla. Smyslem seminářů bude ukazovat tuto složku mezi režií a kamerou jako nedílnou součást filmové tvorby.

Požadavky:

Výsledkem by mělo být podnícení zájmu, podpora vlastní iniciativy, objevení radosti z vlastní tvorby, kterou pro mnohé trochu tajemná scénografie nabízí.

Cíle studia:

Prohloubit vědomí funkce scénografie v procesu tvorby

Osnova (a sylabus):

U studentů, kteří studují odlišné obory bude nutné zvýšit zájem zejména formou ukázek z filmů, které budou sloužit jako ilustrace k probíranému tématu. Při studiu jakéhokoliv oboru nelze pominout jeho historii, u architektury to platí dvojnásob. Scénografie má své kořeny zde. Proto se budeme tímto tématem zabývat, ale nikoliv formou nudné přednášky, po které si studenti brzy nic nevybaví. Antické dědictví nelze pominout, ale je možné si ho rychleji vybavit shlédnutím části filmů situovaných do této doby a následně upozornit na stavby, detaily, slohy a jejich řád. V evropském povědomí je to stále živý odkaz a inspirační základ. Budeme věnovat pozornost i tomu, co nebývá na první pohled patrné a to zejména mimořádnou vyzrálost, optické úskoky, polychromii jako důsledek staletého nepřetržitého vývoje. Nejde o to, opakovat středoškolskou látku, ale hledat východiska, která jsou v dějinách obsažena. Kontinuální vývoj architektury v Evropě nás povede přes slohová období vždy na základě ukázek z filmů a dalšího obrazového materiálu. Zvláštní pozornost budeme věnovat renesanci a zvláště baroku, které zanechalo v našich zemích tak výraznou stopu. Zde se dá mimořádně uplatnit pojem součinnosti a spojení mezi různými uměleckými obory a jejich vzájemné působení. Současná architektura i umění dnes by byly stále dominantní.

V průběhu semináře si studenti osvojí základy kresby jako prostředku pro sdělení i pro utkvění v paměti. Cílem této činnosti bude „procvičit oko i ruku“, nejlépe přímo ve styku s prostředím, at již v interiéru nebo v exteriéru. Při studiu daného slohového období studenti navštíví určený prostor a zachytí ho formou kresby tužkou na papír. Cílem bude vnímat působení všech těchto složek při tvorbě audiovizuálního díla.

Scénografie se odehrává v prostoru. Zážitek tohoto prostoru se dá získat pouze vlastním vizuálním kontaktem. Praha dává dostatek příležitostí, ale stojí za úvahu poskytnout studentům možnost podívat se na příklady historických architektur i v blízkém okolí. Navrhuji autokarový zájezd do Kutné hory, cestou navštívit zámky Kačinu a Bečváry s cílem kreslit a fotografovat lokality. Chrám sv. Barbory je zcela unikátní příklad vrcholné gotiky. Studenti by asi nesnadno zvládali úlohu ztvárnit kresbou velký prostor bez předchozích zkušeností. Mohou začínat malými detaily a v každém případě by byli v mnohém poučeni o málo známých známých stránkách gotického stavitelství. Kutná hora nabízí mnohem víc. Zámek Kačina poskytuje mimořádnou ukázku empirové stavby, zámek navíc obsahuje knihovnu a divadlo s dochovanými dekoracemi. Je zde příklad krajinotvorby. Ve všech těchto objektech byly natáčeny významné zahraniční filmy a bude proto pro studenty poučné konfrontovat ukázky z těchto filmů s realitou. Jednou z možností by mohla být návštěva zámku a obory Veltrusy. Přesný termín a cíl zájezdu bude specifikován v průběhu semestru. Tyto zájezdy by se daly uskutečnit přibližně v průběhu dvou semestrů, jeden na podzim a druhý na jaře. Kresby a fotografie studentů by byly příležitostně vystaveny.

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 226
Učebna A KK

(Lažanský palác)
KADLEC J.
18:10–19:45
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet302FS1.html