Dramaturgický seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
303DS1 | Z | 1 | 13/S | česky |
- Vyučující:
- Jan GOGOLA
- Anotace:
-
Dramaturg jako chameleón
Dramaturg by měl zpřítomňovat možnost určitého postoje, kterému ovšem nesmí stát v cestě, podobně jako chameleón, kterého pozorujeme zároveň vždy už s prostředím, v němž se viditelnost jeho tělo rozpouští. Práce dramaturga by měla být patrná z jím vyvolaného pohybu daného prostředí tak, jako je tomu u chameleóna, jehož pozici prozrazuje pouze s ním se pokyvující větev. Smysl dramaturgie přitom roste se schopností dramaturga neviditelně figurovat v rámci prostředí tak, že zviditelňuje více souvislostí najednou, čímž rozptyluje jednoznačnost pohledu a rozmnožuje množství vrstev filmu a možnosti jeho interpretací.
Vědomí možných souvislostí je také předpokladem bezpředsudečného přístupu k potencio-nálním autorům a tématům. Ze symbiózy prostředí s dramaturgem vyplývá, že jeho role je navždy momentální, a že ji ustavuje až konstelace určitého setkání, protože společensko-filmový diskurs se neustále proměňuje. Možnost daného setkání a vůle aktérů k podobě případné spolupráce se vyjeví teprve poté, co se dramaturg pokusí o nastolení odpovídající společensko-filmové komunikační situace.
Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným filosofickým vnímáním světa.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Prázdniny aneb student jako chodící škola.
Hovoříme v souvislosti s uplynulým létem, jak kdo prožívá tzv. volný čas: je student studentem pouze ve škole? Měl by student chodit do školy anebo být chodící školou? Rozprava v návaznosti na letní semestr I. ročníku směřuje k filosofickému neboli k „celkovému“ vnímání studia, tvorby a života. Úvod k „Úvodu do současné filosofie“ Miroslava Petříčka, jehož kniha bude filosofickým východiskem předmětu. Dramaturgická úvaha nad myšlením ve vztahu ke každodennosti.
2. Smrt dokumentárnímu filmu aneb student jako zakladatel kinematografie.
Seznámení studentů s konceptem diplomové práce pedagoga: „Smrt dokumentárnímu filmu! - Ať žije film! - Od díla k dění!“, s jejíž strukturou se bude překrývat struktura předmětu. Dramaturgická úvaha nad vztahem myšlení a filmu.
3-4. Doslovnost aneb pozitivistické vztahování se ke světu.
Pozitivistické vidění světa jako možný dramaturgický rámec. Společné komentáře k ukázkám filmů vytvořených v rámci pozitivismu a také k ukázkám filmů, které tento přístup jeho prostřednictvím přesahují. Dramaturgická úvaha nad jednoznačným vztahováním se ke světu.
5-6. Dvojakost aneb strukturalistické vztahování se ke světu.
Strukturalistické vidění světa jako možný dramaturgický rámec. Společné komentáře k ukázkám filmů vytvořených v rámci strukturalismu a také filmů, které tento přístup jeho prostřednictvím přesahují. Dramaturgická úvaha nad zobrazujícím vztahováním se ke světu.
7-8. Tekutost aneb post-strukturalistické vztahování se ke světu.
Post-strukturalistické vidění světa jako možný dramaturgický rámec. Společné komentáře k ukázkám filmů vytvořených v rámci post-strukturalismu. Dramaturgická úvaha nad dějícím se vztahování ke světu.
9-12. Kolektivní reflexe aneb studentská díla jako vnímání světa.
Rozbory filmů studentů - které realizovali v prvním ročníku - a to v rámci teoretického uvažování zpřítomněného v rámci předmětu. Dramaturgická úvaha nad filmovým vnímáním studentů.
13. Pokus o kolektivní reflexi aneb předmět „Dramaturgický seminář“
Společná analýza: nakolik a v jaké podobě se nám podařilo naplnit předmět „Dramaturgický seminář“ filosofujícím východiskem. Dramaturgická úvaha nad vztahem mezi myšlením a výukou.
Úkoly:
Text v libovolném rozsahu na téma: „Má být filmař filosofem?“, četba textů (viz. povinná literatura), ústní prezentace během semestru. Úkol bude zadán na začátku semestru a bude muset být splněn do konce zkouškového období. Práci „Má být filmař filosofem?“ je třeba napsat buď pozitivisticky (jednoznačně), strukturalisticky (zobrazením) anebo post-strukturalisticky (tekutě). Všechny prameny (knihy, články, rozhovory, filmy, webové stránky atd.) musejí být řádně citovány. Každá užitá citace, ať už je v jakémkoli rozsahu, musí být řádně označena. Parametry předpokládané diskuse v rámci výuky: diskuse za účelem objasnění a promýšlení tématu.
Hodnocení:
Závěrečná písemná práce: 35% Téma: „Má být filmař filosofem?“
Účast v diskusi: 35%
A další možnost - docházka: 30%
- Studijní materiály:
-
Seznam povinné literatury:
Úvod do současné filosofie, Miroslav Petříček, Herrman a synové, Praha, 1991, druhé vydání
Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, Jan Gogola ml., diplomová práce, FAMU, 2001
Doporučená literatura:
Otevřená minulost (Autobiografická sociologie státního socialismu), Zdeněk Konopásek a kolektiv, Karolinum, Praha, 1999
Estetika sociálního státu - o krizi reprezentace (nejen) v sociálním zabezpečení, Zdeněk Konopásek, G plus G, Praha, 1998
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)