Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
303VPD1 | Z | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Rudolf ADLER
- Anotace:
-
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití. V prvé řadě s metodikou a klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla. Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi, limity a aplikacemi v procesu realizace.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Společný řečový základ audiovizuálního výrazu. Znak. Vizuální sdružování. Vizuální kultura, řeč a komunikace. Historické souvislosti. Kinematografický obraz reality - jeho originalita a specifika. Záběr a jeho hlavní formotvorné prvky. Film: Lumiére /A.S. Labarthe - Jean-Marc Chapoulie/ Francouzský dokument k 100 výročí kinematografie.
2. Rekonstrukční metoda realizace dokumentárního díla. Podmínky, možnosti, limity. Dokumentární film - narativita, příběh, drama. Dramaturgické aspekty a předpoklady užití rekonstrukční metody. Film: Nanuk ze severu. /R. Flaherty/ Obě verze. Ozvučená i rekonstruovaná němá.
3. Realizační aspekty a podmínky rekonstrukční metody. Motiv. Situace. Jejich režijní ztvárnění. Deskripce a emotivita. Problematika režijní práce s lidmi před kamerou. Film: Viz téma 2.
4. Reportážní metoda. Dramaturgická a realizační problematika. Možnosti a limity. Základní dramaturgické pojmy. Námět a téma. Jejich formulace a naplňování v realizační praxi. Historické souvislosti. Vzájemné vlivy, prostupnost a možnosti kombinace reportážní a rekonstrukční metody. Film: Berlin /W. Ruttmann/
5. Formy reportážní metody a jejich uplatnění. Direktní reportáž. Dramaturgická a realizační problematika. Film: L Altro aspetto /Masimo Zerbinatti/
6. Koncipované reportážní formy. Scenáristická a dramaturgická příprava. Kontrasty a jejich harmonizace uvnitř motivu a situace. Emoce a „ pravdivost.“ Komentář jeho typy funkce a možnosti v dokumentární tvorbě. Film: Setkání Sainy s Paříží /J. Ivens/
7. Reportážní a rekonstrukční metoda jako živé a efektivní realizační postupy. Současné uplatnění a efektivita. Film. Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. /R. Adler/
8. Realita, exprese, symbolika, metafora a stylizace v dramaturgii a realizaci dokumentárního díla. Individuální rukopis a jeho zdroje v práci dokumentaristy. Film: Země bez chleba /L. Buňuel/
9. Spontaneita, kreativita. Možnosti experimentu v dokumentární tvorbě ve vztahu k realizačním a skladebným postupům. Film: Na slovíčko Nizzo /J. Vigo/
10. Téma, jeho formulace a zobrazení konkrétními realizačními postupy a prostředky v dokumentárním eseji. Metodika postupu detailní analýzy dokumentárního díla. Formování dokumentárního záběru a jeho pointa. Hudební a zvuková dramaturgie ve struktuře dokumentárního díla. Její podíl na účinku a výsledku. Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi. /G. Reggio/
11. Důsledky nepřesné formulace tématu a jeho zobrazení na strukturu dokumentárního díla. Příčiny její nesoudržnosti a rozpadu. Detailní analýza struktury dokumentárního díla - pokračování. Film: Praha /J. Šajmovič/
12. Speciální kinematografické postupy, druhy a žánry ve vztahu k dokumentárnímu filmu. Možnosti a způsoby jejich užití v dokumentární tvorbě. Průnik a vzájemné ovlivňování metod dokumentárního filmu a výzkumných metod přírodních a humanitních věd. Aplikace v tvůrčí praxi. Doplňkové téma: Český vědecko-populární film jako významný fenomén naší kinematografie. Jeho přínos rozvoji audiovizuálnímu vyjadřování. Filmy: Výběr ukázek z díla J. Lehovce, F.A. Šulce, K. Goldbergera, M. Kabelíka, M. Bernata. Film: Mikrokosmos. /Claude Nuridsany, Marie Pérednnou/
13. Rekapitulace. Zadání témat písemných prací. Příprava na zápočet.
- Studijní materiály:
-
Rudolf Adler: Cesta k filmovému dokumentu / Skripta FAMU, 3. rozšířené vydání Praha 2001
Film. Vývoj a podstata nového umenia / Béla Balázs / Slovenské vydavatelstvo krásnej literatury 1958
Film je umění - Sborník statí / Orbis Praha 1963
Dějiny filmových teorií / Guido Aristarco / Orbis Praha 1968
Robert Flaherty - Materiály k dějinám dokumentárního filmu / Učební texty pro posluchače FAMU / SPN 1969
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)