AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Základy tvorby audiovizuálního obrazu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
303ZTA1 Z 1 18/S česky
Vyučující:
Vít KLUSÁK
Anotace:

Předmětem našeho zájmu bude filmová řeč. Budeme tedy větší důraz klást na formu: jak to natočit...avšak akademická poučka poučuje, že forma je od obsahu neoddělitelná, takže se pokaždé budeme ptát, proč právě TOTO točit právě TAKHLE a ne JINAK??

Filmová řeč = budeme se učit mluvit filmem. Umět mluvit, vyprávět filmem je totéž jako mluvit finsky, nebo jinou cizí řečí.

Naučit se cizí řeč a napsat v ní knihu. Nejen se v ní domlouvat, ale i tvořit. Nebo ji dokonce proměňovat. (Fousatá výzva, která by ale měla zaznít.)

Film disponuje specifickým způsobem vyprávění: tím se odlišuje od divadla, literatury, fotografie apod. Když ty filmu vlastní prostředky nepoužíváte, tak ho vlastně zneužíváte k tomu jinému: zaměňujete jej s divadlem, literaturou, nebo fotografií, okrádáte jej o to, čím je. (JE filmem.) Matoucí na tom je, že film si z výše vyjmenovaných tvořivých odvětví hodně půjčuje, to ale neznamená, že by měl přestat být sám sebou.

Ruchový mikrofon na kameře svádí k natáčení keců (příklad záměny filmu s rozhlasem)! Kamera není diktafon a synchronní kamera byla prvním hřebíkem do rakve skutečného (kinematografického, nerozhlasového) filmu. A pak taky: „Neoznamovat, co uvidíme; nevyprávět, co jsme viděli.“ (Jean-Claud Carriere)

Potíž je v tom, že „filmsky“ rozumějí všichni.

Pozor! - rozumět a mluvit není totéž. Jsou to dvě odlišné schopnosti.

Odmala jsme pod vlivem televize a filmu a internetu a to nás naučilo audiovizuálnímu jazyku/kódu rozumět. Nenaučilo nás to jím mluvit.

Ze začátku se budeme zabývat výhradně statickým obrazem, neboli fotografií. Budeme se věnovat základům výstavby obrazu jako takového. Zásadám kompozice, úhlu a šířce záběru, rakurzu (nadhled, podhled) a budeme mluvit i o světle. K filmu přejdeme tím, že se obeznámíme se základními funkcemi videokamery = lze na ní šikovně předvádět, simulovat ovlivnitelné parametry filmového obrazu. Po tomhle základním vhledu učiníme první pokusy formulovat něco filmsky.

Požadavky:
Cíle studia:

Fotocvičení DVOJICE

S použitím nejlépe digitálního fotoaparátu nasnímejte následující dvojice:

1) Vyfoťte DETAIL tváře, postava stojí na ulici

A) za použití objektivu s nejdelším ohniskem (nazoomováno)

B) zachovejte stejnou šířku záběru a snímek pořiďte za použití objektivu s nejkratším ohniskem

→ v obou případech pracujte s perspektivou ubíhající ulice za hlavou modelu, dbejte na čistotu kompozice! nekomponujte na střed, nenechávejte příliš velký prostor nad hlavou, naopak nechte více místa ve směru pohledu... heslo: lampa roste z hlavy... Vřele doporučuji použít stativ.

2) Vyfoťte vlastní ruku před jakýmkoliv pozadím tak,

A) aby ruka byla ostrá a pozadí též

B) aby ruka byla ostrá, avšak pozadí nikoliv

3) Vyfoťte interiér pokoje s oknem, za nímž se smráká (případně svítá, nebo je pod mrakem) a uvnitř svítí žárovkové světlo. Použijte předvolených navážení na bílou:

A) naváženo na umělé osvětlení - symbol žárovky

B) naváženo na přirozené osvětlení - symbol sluníčka

→ dbejte na to, aby okno nebylo přesvětlené („vyžrané“) a interiér pokoje příliš tmavý = hlídejte si kresbu ve světlech i ve stínech

4) Postavte si libovolné zátiší večer doma na stole a vyfoťte ho při dvou rozlišných způsobech nasvětlení:

A) s použitím blesku - světelný zdroj v ose objektivu

B) s použitím stolní lampičky, zátiší nasvětlíte z boku

C) třetí záběr nasviťte opět pomocí lampičky, ale tak, abyste docílili stejného charakteru osvětlení jako v případě fotografie A)

→ všímejte si radikálních proměn dojmu prostorovosti

5) Vyfoťte portrét v polodetailu pomocí umělého osvětlení:

A) sviťte přímo, miřte lampou na portrétovaného

B) sviťte odrazem, o bílou stěnu, nebo ještě lépe o list bílého papíru (čím větší, tím lepší + lze významněji ovlivnit úhel zasvětlení)

6) Vyfoťte portrét (PD-D) v přímém slunečním světle (nejlépe v protisvětle):

A) použijte odraznou desku na změkčení stínů (tedy jako doplňkový zdroj)

B) pořiďte tentýž záběr bez odrazné desky

7) Vyfoťte dvojici (použijte figuranty), která stojí na ulici naproti sobě tak, aby následující dva záběry na sebe střihově vázaly:

A) C-PC, oba z profilu

B) PD-D, přes rameno postavy, které stojí vlevo na partnera

C) PD-D, přes rameno postavy, které stojí vpravo na partnera

→ zohledněte druhý plán, pozadí tak, aby bylo patrné, kde se ti dva zastavili

_________________________________

Videoúkol Setkání

Jediné vodítko k ději: musí obsahovat scénu setkání 2 lidí, při kterém si něco (drobného nebo i velkého) předají. Bude-li autor schopen etudu při využití následujícího výčtu typů záběrů pointovat, bude nás pak všechny víc bavit na to koukat. Film by neměl obsahovat dialogy, střihejte do kamery.

Setkání musí obsahovat tyto typy záběrů, pořadí však není určeno.

1. VC, C, PC, PD, D a VD (neboli: musí se vystřídat všechny typy šířek záběru)

1B. Makrodetail oka.

2. Panoramu (kamera vede pohled).

3. Motivovaný švenk (kamera sleduje pohyb).

4. Přeostření. (teleobjektiv, nízké clonové číslo)

5. Výrazný podhled.

6. Kolmý nadhled.

7. Motivovanou transfokaci (tedy smysluplnou).

8. Vystavěný* dynamický záběr z ruky (vše ostatní ze stativu!).

9. Záběr se siluetou.

10. Nezvyklý záběr Karlova mostu.

11. Subjektivní pohled.

12. Záběr s diagonální kompozicí. Diagonála je úhlopříčka.

13. Kompozici se zřetelným barevným akcentem.

14. Odraz = reflex (výloha, louže...).

15. Delší noční, tajemný(?!) záběr.

16. Průhled (zpoza okna, skrz křoví...).

______________________________________________________________________________________

*Pozn.: „vystavěným záběrem“ mám na mysli, že choreografie herce před kamerou i pohyb samotné kamery budou předem promyšleně určeny, tedy že se nebude jednat o pouhý běh kameramana za někým.

Osnova (a sylabus):

1. Fotopříprava → přineste si foto-leporela z přijímaček

Základní praktické seznámení s pojmy:

ohnisková vzdálenost (typy objektivů), hloubka ostrosti, perspektiva, teplota chromatičnosti (resp. vyvážení na bílou), transfokace, hladina osvětlení, světelný zdroj, jeho charakter a směr, odrazná deska, stativ

2. Cvičení Fotocvičení DVOJICE

Praktické ozkoušení vědomostí z bodu 1. aneb jak se projeví změna ohniska na detailu tváře atd.

3. Cvičení Fotoreportáž UDÁLOST

Dokumentární fotosoubor jako příběh: záznam neopakovatelné jednodenní události, např. Pochod neonacistů Prahou, Otevření nového Lidlu atp.

Zadání: Vytvořte fotografický soubor 12 snímků, který bude dokumentovat neopakovatelnou událost ve veřejném prostoru. Jednotlivé fotografie koncipujte jako záběry krátkého filmu, reportáž beze slov. Uvažujte tak, že každý ze záběrů reprezentuje v „příběhu“ jednu konkrétní větu. Střídejte šířky záběrů a úhly pohledu, myslete na výsledné pořadí, ve kterém budou fotografie (záběry) seřazeny. Dobrá dokumentární fotografie obsahuje jen to, co jste na ní zamýšleli mít. Věnujte pozornost vztahu popředí a druhého plánu.

4. Obeznámení s videokamerou jakožto přístrojem

Držení kamery, ostření: autofocus vs. manuální, expoziční čas a správná expozice, clona, zisk neboli gain, WB neboli vyvážení na bílou, ND filtr, formát obrazu (4:3 / 16:9), připojení mikrofonu, regulace vstupní úrovně zvuku

Podstatnější, než se zdá: Čím se odlišuje turistické dívíčkaření od pořádného záběru?

→ příloha: Manuál pro videoartisty I. / část technická

5. Kompozice a rozzáběrování scény

Šířka a úhel záběru, volba ohniska, výstavba záběru v čase (začátek a konec), první a druhý plán, zákonitosti filmové osy, protipohled, půdorys scény, storyboard. Společný výzkum v oblasti pojmu „vyvážená kompozice“.

6. Videocvičení SETKÁNÍ

7. „POSTUP PRÁCE“

Zadání: Zaznamenejte libovolný inscenovaný výjev ve 12-15 záběrech tak, aby na sebe plynule navazovaly (jednota času a místa). Vyprávějte filmem.

Několik doporučení k Postupu práce:

Smyslem a účelem Postupu práce je především naučit se ZÁBĚROVAT, tj. rozdělit SMYSLUPLNĚ krátký děj do 12-15 záběrů.

Děj INSCENUJTE, jedině tak v klidu dosáhnete zamýšleného rozzáběrování (proto zásadně nedoporučuji zabijačku, výlov rybníka apod. - dokumentární/autentické dění totiž nezastavíte a žádný záběr nezopakujete, navíc nemáte šanci si pohlídat návaznost, záběry si totiž musíte natočit s přesahy). Počítejte s tím, že natáčení 12-15 záběrů inscenovaného výjevu zabere 1-2 dny (odvisí od výpravnosti námětu)!

Zachování jednoty času a místa znamená, že děj je kontinuální a všechny záběry na sebe bezprostředně navazují, nevymýšlejte tedy žádné paralelní a rapid-montáže (v těch lze spojit cokoliv s čímkoliv).

NEzvolte si TITĚRNÝ DĚJ - např. pečení štrůdlu, nebo výměna baterky v hodinkách, nebo drchání paruky - tyhle náměty neumožňují dostatečný rejstřík úhlů a šířek záběrů, což znamená, že se na nich nenaučíte nic o záběrování a celou dobu se jen budete neúspěšně mořit s makrodetaily (složité i exponometricky).

PP se (stále ještě) točí na 16mm ČB inverzi - kamerou Bolex (pohon na péro, takže nejdelší záběr může mít 25sec), střihat budete na střihacím stole.

Všechny záběry si nakreslete = vytvořte si co nejpřesnější storyboard vč. půdorysů složitějších záběrů. Pakliže si zpočátku nedokážete záběry představit, můžete si vypomoci foto-storyboardem. Argument, že někdo neumí kreslit, nepřijímám.

Studijní materiály:

DOPORUČENÁ LITERATURA:

James Monaco: Jak číst film, Albatros

Jean-Claude Carriere: Vyprávět příběh, NFA?

Sven Nykvist: Úcta ke světlu, Paseka

Pavel Juráček: Deník, NFA

Rozhovory Truffaut - Hitchcock, ČS filmový ústav (v antikvariátu, nebo v knihovně)

Karel Vachek: Teorie hmoty, Herrmann a synové

George Braque: Zápisky a rozhovory, Arbor vitae

Henri Matisse: Pozdní texty, Arbor vitae

Vladimír Kokolia: Slovník Grafiky II., AVU

Milan Knížák: Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia

?a návod ke kameře, jíž používáte.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
KLUSÁK V.
13:10–15:35
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303ZTA1.html