AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kamera v animované tvorbě

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
304KAT Z 1 38/S česky
Vyučující:
Svatopluk MALÝ
Anotace:

Kreslený film, loutkový film, klasická loutka, loutka v animovaném filmu, animace předmětů, modelů, loutek, manekýnů a osob.

Požadavky:

mít rád loutky a potěšení v tom oživovat zdánlivě neživé věci.

Cíle studia:

Poznání rozdílů mezi animací a natáčením normální rychlostí a zvládnutí technologie pookénkového snímání

Osnova (a sylabus):

Požadavky na práci v animovaném filmu se v mnohém shodují s běžnou kameramanskou praxí, existují však některá specifika. Nepracujeme s reálným časem. Kamera při animaci snímá pohyb rozložený na jednotlivé fáze, Každá fáze nakreslená nebo naaranžovaná animátorem vyvolá ve spojení s ostatními fázemi při projekci normální rychlostí dojem skutečného pohybu.

Další rozdíl je velikost loutek. S tím souvisí výběr kamerové a osvětlovací techniky.

Animace byla vlastně základem veškeré filmové tvorby. Vzpomeňme na Jana Evangelistu Purkyně a Emila Charlese Reynauda.

Animovaný film dělíme na kreslený, loutkový, papírkový (ploškový) a reliefový. Každý z nich má svá specifika.

1/ Ujasnění pojmu „filmová kamera“ a význam práce kameramana ve filmové tvorbě. Citace kameramanů (Josephe Rotuno, Henri Alecan).

2/ Pokusy o znázornění pohybu: J.E. Purkyně - pohybohled, forolyt, R. Anschutz - kouzelný buben, E.CH. Reynaud - praxinoskop.

3/ Co je animovaný film - rozbor. Stručné dějiny českého a světového animovaného filmu.

4/ Kamera - specifika kamery animovaného filmu, nájezdy, panorámy, stativy a další zařízení. Světelné zdroje - technické předpoklady.

5/ Postup výroby kresleného filmu I: námět, scénář, okénkový scénář, storybord, snímání tužek-pauz, práce s kamerou, sestavení a střih pauz, schválení.

6/ Postup výroby kresleného filmu II: zpracovatelské oddělení, konturování, kolorování, klasické a digitální zpracování, výsledná kopie, master MG pás.

7/ Autorský kreslený film - např. P. Koutský, L. Šimková, I. Pavlátová atd.

8/ Ploškový - papírkový film

9/ Reliéfový filmu

10/ Loutkový film - úvod. Animuje nejen loutky, ale i předměty, rostliny, člověka atd. Různé druhy animace po okénku. Natáčíme zpomalenou nebo zrychlenou frekvencí.

11/ Filmový graf ve vědeckém a dokumentárním filmu, modely ve vědeckém, dokumentárním a hraném filmu. Animace objektů - předmětů. Práce s objekty normální nebo změněnou frekvencí.

12/ Loutka a její původ. Dálný východ, evropská loutka. Druhy a velikost loutek, materiál z kterého jsou zhotoveny. Díky spolupráci loutkoherce a kameramana loutka, ať je z jakéhokoli materiálu, ožívá.

13/ Základy spolupráce kameramana s loutkohercem /animátorem v loutkovém divadle a ve filmu. Zasvětlování různých prostředí a loutky, která se v nich pohybuje. Práce s živým hercem - pixilace, živý herec a loutka, snímání při různých frekvencích běhu kamery.

14/ Seminář na základě projekce filmů vybraných posluchači a hodnocení kameramanské práce. Konzultace s posluchači animované tvorby.

Studijní materiály:

Literatura :

„Le Théatre optique d´Emilie Reynaud“, J. Deslandes (sborník Historie compareé - Appendice I, Casterman 1966),„ Z klubíčka vzpomínek “ - H. Týrlová - Film a doba 1964, „Karel Zeman“, kolektiv autorů (naklad. Blok 1896), „Film loutkový, Kamera filmová, Kresba přímo na film “ , (obrázková encyklopedieFilm a technika, SNTL 1974), „ Walt Disney “, B. Jachnin (ČSFÚ 1990), „Výtvarníci animované tvorby , (oborová výstava Mánes 1988), “Loutky „, Ivo Houf (katalog Výstava Galerie hl. m. Prahy 1985, “ Prager Trickfilmer„, A. Ade, J. Šalamoun (Stuttgart 1980), “Výtvarníci animovaného filmu„ - J. Poš (Odeon Praha 1990), “Panáčci na plátně „, J. Tibitanzl (ŠFÚ Praha 1989) , “Český animovaný film 1934-1994), „ Die Welt des Poppenspiels“, kolektiv autorů (Henschel-verlag Berlín 1989), „Úvod do práce kameramana, kreslený film, loutkový film“.

FILMY:

„Autour d´une Cabine“ , E.Ch. Reynaud (Paris 1896, archiv KF a.s. Praha ) „Ferda Mravenec“ ,H. Týrlová (Zlín 1942), „Svatba v korálovém moři “, kolektiv autorů (Praha 1944), „Vánoční sen“, K. Zeman ( Zlín 1944), „Pane pojďte si hrát “, B. Pojar, „Pasáček Asaf “, I. Renč, „Herec, kterého není vidět “ , J. Boček , „Špalíček“, Jiří Trnka, „Johannes doktor Faust“, E. Radok, „Krysař“, J. Barta, „Robinson Crusoe“ , S. Látal, „Leonardův deník“, „Hra s kameny“, „Zamilované maso“, „Konec stalinismu v Čechách“, „Don Šajn“, „Rakvičkárna“, „Jídlo“, „Něco s Alenky “a „Lekce Faust“ - vše Jan Švankmajer, „Spejbl a Hurvínek“, L. Koutná a M.Kirschner, „Včelí medvídci“, L. Koutná, „Media“ ,T. Koutský, „Křižovka“, M. Pavlátová, „Pelargonie“, L. Šimková, „Akrobat“ ,T. Luňák, „Velký kýchač“, N. Držiak, „Pád“, A. Klimt, „Prasavci “, M. Žabka, „Kapitoly českého animovaného filmu “, J. Hádková

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 226
Učebna A KK

(Lažanský palác)
MALÝ S.
12:20–13:55
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet304KAT.html