Širokoúhlá kinematografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
304SUK2 | Z | 1 | 8/S | česky |
- Vyučující:
- Jiří ONDRÁČEK, Vladimír SMUTNÝ
- Anotace:
-
Předmět seznamuje posluchače se všemi užívanými systémy širokoúhlé kinematografie. Podrobněji se zabývá technologií anamorfotického systému poměrem stran 1:2,35 (cinemascope), systémem 70 mm, universálním formátem Super 35 a kompoziční kompatibilitou.
- Požadavky:
-
Seminární práce:
Vypracovat požadavkový list kamerové techniky pro širokoúhlou technologii snímání filmu.
1.Anamorfotický systém
2.Super 35mm
- Cíle studia:
-
Seznámit a připravit posluchače pro práci kameramana v širokoúhlém formátu kinematografie
- Osnova (a sylabus):
-
1. Upňové anamorfotické systémy.
2. Technirama, Vistavision, Cinerama, Kruhové kino.
3. Systémy Panavision, Technovision a Hawk, srovnání. Universální formát Super 35 a kompoziční kompatibilita, Univision, Super 16 mm.
4. Chyby anamorfotů a jejich zkoušení.
5. Systémy se zvětšenou plochou negativu. 70 mm film Tood-AO, Panavision,Cienascope 55 a dvojst.
6. Systémy Imax a Omnimax.
Kontrolní otázky:
1. Princip účastnosti diváka při promítání širokoúhlého filmu, stereofonie. Vliv zorného úhlu na zrakový vjem.
2. Princip systému Cinemascope 35 a Cinemascope 55. Rozměry filmové okeničky a poměr stran promítaného obrazu.
3. Princip systému Vistavision, rozměry filmové okeničky a poměr stran promítaného obrazu.
4. Systémy Panavision 35, Superpanavision, Ultrapanavision.
5. Princip systému Technirama, rozměry filmové okenočky a poměr stran obrazu na filmovém plátně.
6. Systémy Techniscope a Todd-AO. Šířky pásů, rozměry filmové okeničky a poměry stran obrazu na plátně.
7. Systém Cinerama, uspořádámí filmových pásů, poměr stran promítaného obrazu.
8. Zhoršení jakosti obrazu u systému Cinepascope. Vady snímané optiky tohoto systému a jejich odstranění.
9. Popis 70 mm kamery Tood-AO. a Arri.
10. Anamorfotická optika a její charakteristické vlastnosti.
11. Jakými zkouškami si ověříte snímací zařízení Cinemascope před natáčením hraného filmu.
12. Zvláštnosti při natáčení systému Cinemascope, osvětlování, perspektivní zkreslení, pohyb.
13. Jaké znáte anamorfotické objektivy a transfokátory. Jejich kvality. Perspektivní zkreslení z hlediska diváka v kině.
14. Úprava činitele anamorfózy při natáčení velkých detailů.
15. Jaké jsou výhody a nevýhody vyššího stupně anamorfózy při snímání.
16. Při kterých systémech se užívá menšího koeficientu anamorfózy než 2.
17. Systém Technovision, popis kamery, objektivy. Univerzální formát Super 35 mm.
18. Systém Super 16 mm, Imax a Omnimax.
Jméno přednášejícího: Mgr. Jiří Ondráček, Mgr. Vladimír Smutný
Kontakt: 606 601 111, 603 702 874
- Studijní materiály:
-
Široké plátno a nové systémy
Filmová dokumentace technická
Systémy Technirama
Filmová technická dokumentace
Nová ruční kamery Tood-AO 65 mm
Filmová technická dokumentace
Technirama
Filmová technická dokumentace
Marek Jícha: Imax/Omnimax
Optické podmínky širokoúhlých filmů
American Cinematographer Manual
Informace na internetu:
* Panavision www.panavision.co.uk
* Hawk www.vantage-film.comscre
* Wide en museum www.widescreenmuseum.com
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - magistr (oborový předmět)