Úvod do oboru produkce a autorského práva
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
305UOP | Z | 1 | 21/S | česky |
- Vyučující:
- Jaromír KALLISTA, Petr OSTROUCHOV
- Anotace:
-
Tři úvodní přednášky, které představí obor „Produkce“ především studentům jiných oborů FAMU.
Cíl: Seznámit posluchače 1. bc. ročníku všech kateder v zimním semestru v obecných pojmech s historickým přehledem vývoje české kinematografie, se zákonodárstvím v této oblasti, s oblastmi přípravy a výroby hraného, dokumentárního a animovaného filmu a s multimediální tvorbou. Dále s definicemi obecných a technických pojmů v audiovizuální sféře a se základní představou o distribuci a šíření audiovizuálních děl.
- Požadavky:
-
Antologie texů k Úvodům
- Cíle studia:
-
Úvod do autorského práva - přednáška je koncipována tak, aby posluchači všech kateder získali základní orientaci v problematice autorského práva.
Úvod do oboru produce - přednášky jsou koncipovány tak, aby se posluchači všech kateder orientovali v hlavních pojmech, organizačních vazbách a povinnostech výrobního štábu, v technologii filmové výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při výrobě filmu. Dále aby si osvojili vědimosti o historickém vývoji české kinematografie, jejím právním zařazení, členění filmové tvorby a výroby, o možnostech šíření audiovizuálních děl o definicích v AV sféře.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Vztah státu ke kinematografii - historický přehled
1.1. Období před rokem1945
1.2. Dekret prezidenta republiky z 11. 8. 1945
1.3. Období působnosti Čs. státního filmu
1.4. Zákon č. 273/93 „O některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl“
1.5. Zákon č. 241/92 „O Státním fondu na podporu české kinematografie“
1.6. Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“
2. Oblasti filmové výroby
2.1. Hraný film
2.2. Dokumentární film
2.3. Animovaný film
2.4. Multimediální tvorba
2.1. Celovečerní hraný film - postup výroby
2.1.1. Producentská příprava, producentský záměr - rozvaha - výběr látky, literární příprava - vývoj scénáře, průzkum realizace
financování filmu - fondy - koprodukce - předprodej - investor, autorské smlouvy s hlavními autory - vzorové smlouvy
2.1.2. Výroba
2.1.3. Přípravné práce, výrobce - producent - výkonná produkce, realizační předpoklady výroby, sestavení výrobního štábu - náplň - doba nasazení - odměňování - pracovně právní vztahy, herecké obsazení - vzorové smlouvy, příprava technického scénáře, odlišnosti výroby hudebních filmů, natáčecí plán, rozpočet, příprava natáčení
2.1.4. Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice - denní zprávy, zákoník práce - určování směny - dodržování sociálních podmínek, technologie natáčení negativ 35 mm/super 16 mm - natáčení HDTV/ digitální kamera, příprava propagace filmu, likvidace výpravných složek a techniky po natáčení
2.1.5. Dokončovací období, střih klasický, střih elektronický, redukce super 16/ 35mm, jiné technologie - natáčení HDTV/ digitální kamera - přepis na negativ, čistý střih - serviska - zadání hudby - zadání triků - (případné ověření střihu) zvukové dokončení (zvuková postprodukce), postsynchrony, ruchy, hudba, nasazování - příprava mixu, mix - mastering - mezinárodní míx
2.1.5. Laboratorní zpracování, střih negativu, premiérová kopie, zajišťovací materiály - příprava distribučních kopií, zhotovení TV masteru, příprava DVD a jazykových verzí
2.1.6. Soupis materiálů, které výkonná produkce předává výrobci
2.2. Dokumentární film - odlišnosti výroby
2.3. Animovaný film - odlišnosti výroby - postupy práce
2.3.1. Kreslený film
2.3.2. Loutkový film
2.4. Multimediální tvoba
3. Definice pojmů v AV sféře
3.1. Obecné pojmy
3.2. Technické a slangové výrazy
4. Šíření - distribuce
4.1. Příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta (odhad), propagace, kinodistribuce, DVD a videodistribuce, kabelová televize, terestriální TV, jiné druhy šíření, marchendesing
4.2. Zahraniční distribuce, obchodní agent, podmínky šíření v zahraničí, jazykové verze podtitulky - dabing
klasifikace: zápočet (na základě testu)
- Studijní materiály:
-
1. Antologie textů k Úvodům (pro 1.ročník bakalářského studia) , Knihovna FAMU
2. Obrazy času. Český a rakouský film 30.let. NFA, Gernot Heiss - Ivan Klimeš: Kulturní průmysl a politika (zvláště str.303-321),Knihovna FAMU
3. Dekret prezidenta republiky (E.Beneše) č.50 z 11.srpna 1945 o opatřeních v oblasti filmu. Celý text k dispozici v knihovně FAMU
4. Zákon č.241/1992 České národní rady ze 14.dubna 1992 o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie + další dodatky, www.mkcr.cz (sekce organizace - Státní fond) nebo knihovna FAMU
5. Zákon č.273/1993 ze dne 15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, celý text knihovna FAMU
6. Zákon č.121/2000 Autorský zákon, http://homen.vsb.cz/~sen76/inform/121_2000.html a knihovna FAMU
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět)