Obraz v klidu, obraz v pohybu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
306OKP1 | Z | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jan DAŇHEL
- Anotace:
-
Srovnávací seminář sledující dynamické vztahy řeči filmu a jiných jazykových systémů. Všímá si zjm. rozdílu mezi myšlením alfabetickým (jazyk v užším slova smyslu) a myšlením v obrazech ( překračujícím běžný sémiologický výklad). Seminář prosazuje myšlení o FILMU - jakožto PROCESU a staví jej proti reduktivnímu vnímání Filmu - jakožto ARTEFAKTU.
- Požadavky:
-
Schopnost studentů vnímat film jako živý organismus s ohledem na veškerou problematiku, kterou studium živých jevů přináší.
- Cíle studia:
-
Uvědomění si problematiky a jedinečnosti procesuality tvorby, na kterou se v době, jež upřednostňuje sterilní artefakty, jaksi zapomíná. Zohlednění latentních možností filmu, které film, jakožto neustále se regenerující jazyk, umožňuje a vyjevuje.
- Osnova (a sylabus):
-
Vymezení semináře. Úvod do problematiky filmového jazyka.
1. Genealogie filmu - od jeskynich maleb po současnost.
2. Preestetické - magické aspekty filmu. Magie, jako artikulace přirozeného světa.
3. Manifestace času. Jeho linearita a cykličnost.
4. Manifestace prostoru ve filmu, fotografii, divadle, malířství.
5. Funkce rámu. Rám a mimoobrazové pole. Rámování obrazu a zvuku.
6. Psychologie a fyziologie vnímání.
7. Host semináře. Psycholog, psychiatr, biolog.
8. Sen a film - film a sen.
10. Montážní představy, představové a paměťové obrazy, eidetismus.
11. Časoprostorové aspekty obrazu a zvuku. Godard- Bresson
12. Animace. Animus-Anima-Animismus. Švankmajer.
13. Principy fotografické a kinematografické fixace a mortifikace. Principy filmové Projekce.
vyučující: Jan Daňhel
Kontakt: 777 317 311, danhel@volny.cz
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury:
Antonín Artaud, Divadlo a jeho dvojenec
Gaston Bachelard, Psychoanalýza ohně
Roland Barthes, Camera Lucida
Robert Bresson, Poznámky o kinematografu
Lewis Carroll, Alenka v říši divů
Gilles Deleuze, Film 1: Obraz-pohyb
Vratislav Effenberger, Realita a poesie
Vratislav Effenberger, Surovost života a cynismus fantasie
Jean Epstein, Poetika obrazů
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie
Zbyněk Havlíček, Skutečnost snu
Iluminace, časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
Vlastimil Jiřík, Film-řeč-obraz
Vlastimil Jiřík, Dialektika kinematografického obrazu a malířského díla
Christian Metz, Imaginární signifikant-psychoanalýza a film
Arthur Rimbaud, Verše
Jan Švankmajer, Hmat a imaginace
Jan Švankmajer, Síla imaginace
Seznam doporučených filmů:
Robert Bresson, Peníze
Oscar Fischiger, München - Berlin Wanderung
Jean-Luc Godard, Weekend
Jean-Luc Godard, Křestní jméno Karmen
Jean-Luc Godard, Bohužel pro mne
Nicolas Humbert-Werner Penzel, Step Across the Border
Miroslav Janek, Nespatřené
Carlos Saura, Starý dům uprostřed Madridu
Jan Švankmajer, Kostnice
Jan Švankmajer, Zánik domu Usherů
Agnes Varda, Štěstí
Wim Wenders, Stav věcí
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět)