Teorie střihové skladby 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
306TSS5 | ZK | 3 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Martin DOLENSKÝ
- Anotace:
-
Posluchači nahlédnou na vyprávění jako na strukturu, v níž se odehrává význam vnitřní logiky příběhu, na utváření významu vyprávění, na narativ a příběh jako interakce děje, časoprostoru a postav a to na základě paralelního srovnávání s „naratologii“ a „syntaxi vyprávění a příběhu“ v teorii literatury, její aplikaci na film.
- Požadavky:
-
Absolvování Teorie střihové skladby 4
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.
- Osnova (a sylabus):
-
interpretace a pojmy související s interpretačním úsilím
kategorie významu
kategorie reference (odkazování)
kategorie smyslu
význam a reference - kategorii smyslu
dění významu ve vyprávění
motivy
děj, postava a časoprostor jako významové prvky vyprávění
příběh = zobrazování, předvádění
diskurs = vypravování, promlouvání, způsob vypravování příběhu
narativ
jako nejobecnější kategorie uspořádanosti textu
ogika narativu = opozice mezi koncepty narace a deskripce
narace = reprezentace změny v rámci jisté osoby, stavu věcí či okolností v průběhu času
deskripce = naopak reprezentace trvalých, dočasných či znovu se objevujících věcí či krátce trvajících událostí z hlediska jejich neměnných aspektů
narace a narativ
základ narace = mimetický (napodobovací) diskurs (vypravování)
narativ vzniká mimetickým diskursem jako konzistentním celkem
mimetický diskurs musí pro porozumění vyprávění být přijat jako pravdivý
dohoda o pravdivosti u vypravěče
dohoda o uvěření je konstitutivním rysem vyprávění jakožto fikce
vypravěč
způsob přítomnosti vypravěče a narativ
vyprávění jsou všechny texty, které se vyznačují dvěma přítomnostmi - přítomností příběhu a toho, kdo jej vypravuje
jistý stupeň umělého utváření a konstruovanosti, jistý stupeň prefabrikace ve smyslu opakování jiných vyprávění, výskyt tzv. narativní trajektorie tj. směřování k závěru a dokončenosti, existence vypravěče, odsituování
vnímaná následnost nenahodile propojených událostí - nenahodilost je dílem vypravěče
organizace a transformace jako klíčový aspekt narativu
motiv jako nejmenší jednotka vyprávění-příběhu
gramatika příběhu, gramatika vyprávění
„obsahová“ rovina narativu
aktant a aktor
narativní logika a teorie fikčních světů
aletické příběhy
deontické příběhy
axiologické příběhy
epistemické příběhy
děj
děj vyprávění = dynamický sled událostí, vyvíjejících se zpravidla v jisté časové následnosti vnímání děje = synchronické a zároveň diachronické
co způsobuje fenomén dějovosti? (základní otázka naratologie)
děj a téma - děj jako tématotvorný element
časoprostor - čas
nevyhnutelná přítomnost času v jakémkoli vyprávění
linearita, ale také momentálnost (bezprostřednost) i také trvání a možnost časové nekonečnosti
rotějšky - k linearitě cykličnost času, kruhovost nebo jeho spirálovost, progresivnost či regresivnost, k momentálnosti zase dynamičnost či statičnost, k nekonečnosti existenciální nebo jiné ohraničení
nutný časový nesoulad - kvůli existenci dvojího světa vyprávění (světa zobrazeného a zobrazujícího)
čas vyprávění = vztah času diskursu a času příběhu
kategorie uspořádání
kategorie trvání
kategorie frekvence
časoprostor - prostor
důraz na prostorovost vede k přehodnocení vyhroceného protikladu vizuálního a narativního umění - i narativní text v sobě nese prostorovost, stejně jako vizuální objekt v sobě nese prvek časovosti, trvání svého vnímání i jeho sled
postava
funkce postavy ve vyprávění
pól reálné postavy
pól konstruktu umělé postavy
- Studijní materiály:
-
Petr A. Bílek - Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu
Daniel Arijon - Grammar of the Film Language
Mojmír Drzota - Základní složky filmu
Jean-Claude Carriére - Vyprávět příběh
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - magistr (oborový předmět)