AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie střihové skladby 5

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
306TSS5 ZK 3 2/T česky
Vyučující:
Martin DOLENSKÝ
Anotace:

Posluchači nahlédnou na vyprávění jako na strukturu, v níž se odehrává význam vnitřní logiky příběhu, na utváření významu vyprávění, na narativ a příběh jako interakce děje, časoprostoru a postav a to na základě paralelního srovnávání s „naratologii“ a „syntaxi vyprávění a příběhu“ v teorii literatury, její aplikaci na film.

Požadavky:

Absolvování Teorie střihové skladby 4

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.

Osnova (a sylabus):

interpretace a pojmy související s interpretačním úsilím

kategorie významu

kategorie reference (odkazování)

kategorie smyslu

význam a reference - kategorii smyslu

dění významu ve vyprávění

motivy

děj, postava a časoprostor jako významové prvky vyprávění

příběh = zobrazování, předvádění

diskurs = vypravování, promlouvání, způsob vypravování příběhu

narativ

jako nejobecnější kategorie uspořádanosti textu

ogika narativu = opozice mezi koncepty narace a deskripce

narace = reprezentace změny v rámci jisté osoby, stavu věcí či okolností v průběhu času

deskripce = naopak reprezentace trvalých, dočasných či znovu se objevujících věcí či krátce trvajících událostí z hlediska jejich neměnných aspektů

narace a narativ

základ narace = mimetický (napodobovací) diskurs (vypravování)

narativ vzniká mimetickým diskursem jako konzistentním celkem

mimetický diskurs musí pro porozumění vyprávění být přijat jako pravdivý

dohoda o pravdivosti u vypravěče

dohoda o uvěření je konstitutivním rysem vyprávění jakožto fikce

vypravěč

způsob přítomnosti vypravěče a narativ

vyprávění jsou všechny texty, které se vyznačují dvěma přítomnostmi - přítomností příběhu a toho, kdo jej vypravuje

jistý stupeň umělého utváření a konstruovanosti, jistý stupeň prefabrikace ve smyslu opakování jiných vyprávění, výskyt tzv. narativní trajektorie tj. směřování k závěru a dokončenosti, existence vypravěče, odsituování

vnímaná následnost nenahodile propojených událostí - nenahodilost je dílem vypravěče

organizace a transformace jako klíčový aspekt narativu

motiv jako nejmenší jednotka vyprávění-příběhu

gramatika příběhu, gramatika vyprávění

„obsahová“ rovina narativu

aktant a aktor

narativní logika a teorie fikčních světů

aletické příběhy

deontické příběhy

axiologické příběhy

epistemické příběhy

děj

děj vyprávění = dynamický sled událostí, vyvíjejících se zpravidla v jisté časové následnosti vnímání děje = synchronické a zároveň diachronické

co způsobuje fenomén dějovosti? (základní otázka naratologie)

děj a téma - děj jako tématotvorný element

časoprostor - čas

nevyhnutelná přítomnost času v jakémkoli vyprávění

linearita, ale také momentálnost (bezprostřednost) i také trvání a možnost časové nekonečnosti

rotějšky - k linearitě cykličnost času, kruhovost nebo jeho spirálovost, progresivnost či regresivnost, k momentálnosti zase dynamičnost či statičnost, k nekonečnosti existenciální nebo jiné ohraničení

nutný časový nesoulad - kvůli existenci dvojího světa vyprávění (světa zobrazeného a zobrazujícího)

čas vyprávění = vztah času diskursu a času příběhu

kategorie uspořádání

kategorie trvání

kategorie frekvence

časoprostor - prostor

důraz na prostorovost vede k přehodnocení vyhroceného protikladu vizuálního a narativního umění - i narativní text v sobě nese prostorovost, stejně jako vizuální objekt v sobě nese prvek časovosti, trvání svého vnímání i jeho sled

postava

funkce postavy ve vyprávění

pól reálné postavy

pól konstruktu umělé postavy

Studijní materiály:

Petr A. Bílek - Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu

Daniel Arijon - Grammar of the Film Language

Mojmír Drzota - Základní složky filmu

Jean-Claude Carriére - Vyprávět příběh

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 310
Kancelář vedoucího KSS

(Lažanský palác)
DOLENSKÝ M.
14:00–17:15
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306TSS5.html