Hudební akustika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
308HUA | ZK | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Václav SYROVÝ
- Anotace:
-
Předmět přináší základní přehled o vlastnostech zvukového signálu ve funkci nositele hudební informace. Fyzikální příčinnost těchto vlastností je vykládána v souvislosti s jejich subjektivními důsledky. Po analytickém pohledu na vlastnosti a strukturu hudebního signálu je probrána teorie zvukové syntézy.
- Požadavky:
-
Absolvování předmětů Základy akustiky a elektroakustiky, Fyzikální a fyziologická akustika, Elektroakustika 1+2.
- Cíle studia:
-
Předmět umožňuje studentům získat základní přehled o vlastnostech zvukového signálu ve funkci nositele hudební informace.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě
2. Zvukový a hudební signál, přirozený a umělý, definice
3. Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby
4. Podmínky subjektivní existence zvukového signálu
5. Mikro a makro čas, časové prahy vnímání zvuku
6. Objektivní a subjektivní vlastnosti signálu, vzájemné vztahy
7. Časová a frekvenční doména signálu
8. Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku
9. Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu
10. Rovina dynamická, časová obálka signálu
11. Perkusní a neperkusní signál
12. Tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav signálu
13. Dynamické fluktuace, tremolo
14. Rovina melodická, frekvence a okamžitá frekvence
15. Harmonicita tónu, frekvenční fluktuace, vibrato
16. Rovina harmonická, základní typologie zvukových signálů
17. Periodický signál a jeho frekvenční spektrum
18. Modulované signály, kvaziperiodické signály
19. Nahodilé, tranzientní a kontinuální signály
20. Časově závislá spektra. Metody analogové frekvenční analýzy, filtry a jejich vlastnosti
21. Metody digitální frekvenční analýzy, DFT, FFT, aliasing. Váhování, průměrování spekter, korelace, autokorelace.
22. Syntéza zvukového signálu, její definice a filozofie. Základní psychoakustické barvy zvuku ve vztahu k syntéze.
23. Model generace přirozeného signálu, syntéza a re-syntéza. Řízení procesu syntézy, statická a dynamická syntéza
24. Lineární a nelineární metody syntézy, technická realizace. Součtové fourierovské a neforierovské metody
25. Rozdílové metody, řízená filtrace komplexního signálu. Modulační metody, kruhová, frekvenční a parametrická modulace
26. Tvarové metody, nelineární tvarování, aproximace, segmentace. Metody modelování, ostatní metody zvukové syntézy
- Studijní materiály:
-
V. Syrový: Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky, AMU 2001
V. Syrový: Hudební akustika, AMU 2003, kap 3,4
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)