AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář zvukové dramaturgie

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
308SZD ZK 1 2/T česky
Vyučující:
Ivo BLÁHA
Anotace:

Předmět má povahu specializované tvůrčí dílny. Začínající studenti se orientují v základní problematice oboru, pomocí kritického rozboru vybraných praktických příkladů pronikají do teoretických problémů s praxí souvisejících. Výuka má podporovat schopnost samostatného myšlení, vytváření a formulování vlastního zasvěceného názoru na odborné otázky zvukové dramaturgie.

Požadavky:

Aktivní účast na výuce, vypracování zadaných seminárních úkolů.

Cíle studia:

Hlavním cílem výuky je podporovat schopnost samostatného myšlení, formulování profesních problémů a vytváření zasvěceného názoru na odborné otázky.

Osnova (a sylabus):

Povinný referát přednesený na semináři.

Je možné zpracovat některý z navržených bodů či téma vlastní:

1. Kritické zhodnocení slovníkového hesla „Zvuk“ z Malé čsl. encyklopedie

2. Česká ortoepie. S vlastními zvuk. ukázkami chyb ve výslovnosti

3. Výrazová rozmanitost mluveného slova (různé varianty významu téhož textu)

4. Porovnání více verzí ozvučení AV díla

Témata probíraná při rozborech ukázek:

Definice - logika stavby definice

Prostředky dramatické tvorby v souvislosti s psychologií vnímání:

Stavebné principy

Děj - základ. složka epiky a dramatu, řetěz událostí spjatých časovou a příčinnou následností a jednotou smyslu.

Aristotelovské principy jednoty v dramatu: jednota děje, místa, času.

Antické drama:

expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa

Katarze: očistný účinek tragédie, povznášející pocit z prožitku uměleckého díla.

Dramatický oblouk - delší část vzestupná, kratší sestupná, vrchol v místě zlatého řezu.

Gradace /klimax/ - stupňování - postupný nárůst účinu. Opadávání /antiklimax/.

Princip triády - stupňování ve třech podobných variantách modelu s překvapující změnou ve 3. části.

Tektonické členění díla - změna charakteru zvuk. plochy, zv. interpunkce, zv. můstek.

Rytmus zvukových ploch - proporce ploch, záměrná disproporce. Střídání obsažnějších a odlehčenějších partií, střídání odlišných výrazových prostředků.

Princip jednoty a kontrastu - vzájemná protichůdnost, vhodný poměr. Dostředivé a odstředivé síly.

Opakování a návrat - repetice, repríza, reminiscence, leitmotiv (příznačný motiv).

Úvod (introdukce) - vstupní část díla - připravuje, soustřeďuje pozornost.

Oproti tomu: vstup přímo do věci - IN MEDIAS RES.

Závěr - předznamenává konec.

Pointa = vtipné vyvrcholení s účinem významového akcentu. FINIS CORONAT OPUS.

Princip přiřazování - různé myšlenky kladené za sebou: a - b - c

Princip podřazování - obměňování jediné myšlenky - např.variační princip: a - a1- a2- a3...

Princip aditivní: a - ab - abc - abcd ...

Princip ronda: a - b - a - c - a

Přechody mezi zvuk. plochami

a/ dramaturgický záměr - přechod výrazný či nenápadný

b/ technické provedení - střihem, prolnutím.

Hledisko akustické vyváženosti zvuk. materiálů, zv. přechod ve vzestupném a sestup. smyslu, přechod mezi hudbami „přes ruch“

Čas jako dramatický prvek

Čas reálný (objektivně měřitelný) x čas dramatický (subjektivně hodnocený)

Expanze času (augmentace) - vyjádření zvukovými prostředky

Komprimace času (diminuce). Zastavení času (freezing)

Flashback

Časový skok:

- časově neurčený

- časově určený zvukem

Paralelní děje - současnost dvou dějů.

Timing - psychologicky účinné načasování. Délka césury, křivka „zrání záběru“

Symbolické vyjádření času zvukem naturálním a stylizovaným - příklady

Ruch v auditivní kompozici

Kvalitativní měřítka: srozumitelnost, čistota, estetičnost ztvárnění, informativní obsah, funkčnost. Ruchy jednoznačné a víceznačné

Plasticita zvukové atmosféry

Míra stylizace ruchu - důvody stylizace

Hodnocení: klasifikovaný zápočet - 30% za přednesený referát, 70% za znalost látky a aktivitu

Studijní materiály:

Ivo Bláha: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, FAMU 1995, 2004

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 323
Sborovna KZT

(Lažanský palác)
BLÁHA I.
15:40–17:15
(paralelka 1)
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet308SZD.html