Estetika a psychologie počítačových her
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373EPPH | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Helena BENDOVÁ
- Anotace:
-
Kurz zaměřený na seznámení s rozvíjejícím se oborem game studies studujícím hraní počítačových her z různých úhlů pohledu. V rámci přednášky se zaměříme především na estetiku počítačových her (interaktivita, specifická narativnost, imerze atd.) a na dosavadní psychologické výzkumy hráčů (motivace k hraní, závislost, sociální strategie při online hraní atd.).
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Hraní počítačových her se od 80. let stalo čím dál více rozšířeným způsobem trávení volného času. V rámci této přednášky, sloužící zároveň jako stručný úvod do oboru tzv. game studies, se pokusíme zjistit, proč se tak stalo a jaké nové způsoby práce s audiovizualitou s sebou hry přinesly. Jinak řečeno pokusíme se prozkoumat počítačové hry (především komerčního typu) z hlediska jejich obecných estetických charakteristik a z hlediska psychologických a sociálních aspektů spjatých s hraním her. Mezi otázky, na které by kurz měl hledat odpovědi, náleží: jaké sociální skupiny hrají počítačové hry a jak se liší ve svém způsobu hraní (muži x ženy, mladší x starší hráči)? Jaké typy významů a ideologických sdělení hry předávají svým hráčům? Jaké specifické způsoby práce s audiovizuálními formálními prostředky hry přinášejí ? na rovině narace, interaktivního zapojení hráčů do děje, práce s obrazem a zvukem atp.? V čem spočívá atraktivita hraní her pro hráče z psychologického hlediska - jaké jsou jejich motivace k hraní, jaká potěšení a jaké poznání jim hraní přináší? Jsou počítačové hry jen ?zábavou? nebo i ?uměním??
- Studijní materiály:
-
Literatura:
? BOGOST, Ian: Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. The MIT press 2007.
? BOGOST, Ian: Unit Operations. An approach to videogame criticism. The MIT Press 2006.
? CAILLOIS, Roger: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998.
? CASSEL, Justine, JENKINS, Henry: From Barbie to Mortal Combat. Gender and Computer Games. The MIT Press : Cambridge, London 2000.
? CASTRONOVA, Edward: Synthetic Works. THe business and culture of online games. The University of Chicago Press : Chicago, London 2006.
? FINK, Eugen: Hra jako symbol světa. Praha 1993.
? GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Nakladatelství Studia Ypsilon : Praha 1999.
? HUIZINGA, Johan: Homo ludens: o původu kultuře ve hře. Mladá fronta : Praha 1971.
? JUUL, Jesper: Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT press 2005.
? KAFAI, Yasmine B., HEETER, Carrie, SUN, Jennifer Y.: Beyond Barbie and Mortal Combat. New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press : Cambridge, London 2008.
? McKENZIE, Wark: Gamer Theory. Harvard University Press : Cambridge, London 2007.
? PIEPER, Josef: Základní formy sociálních pravidel hry. Praha 1994-
? RAESSENS, Joost, GOLDSTEIN, Jeffrey: Handbook of Computer Game Studies. THE MIT press 2005.
? TAYLOR, T. L.: Play Between Worlds: Exploring Online Game Culture. The MIT Press 2006.
+ časopisy a webové stránky:
? CyberPsychology & Behavior
? Eludamos (Journal for Computer Games Culture) - http://www.eludamos.org/index.php/eludamos
? Game Journal - http://www.gamejournal.org/
? Game Studies (The International Journal of Computer Game Research) - http://gamestudies.org/
? Gameology - http://www.gameology.org/
? Games Research Bibliography - http://www.digiplay.info/bibliography
? Loading? - http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading
? Gamasutra - http://www.gamasutra.com/
? How they got game - http://www.stanford.edu/group/htgg/cgi-bin/drupal/
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)