AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Klasický a postklasický film

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
373MKPF Z 3 8/S
Vyučující:
Kateřina KLARICOVÁ
Anotace:

Přednášející: Milena Jelinek (koordinátorka Kateřina Klaricová)

Čas a místo: pátek 12. 12. 2008, 10-18h U3

Podmínky atestace: Zá/3 - 100% účast a esej 1-2 strany poslat emailem na katerina.klaricova@famu.cz do 30. 1. 2009

Anotace:

Milena Jelinek, z Columbijské University uvádí seminář o klasickém a postklasickém filmu. Čeští i zahraniční studenti jsou vítáni. Filmy budou mít titulky, přednáška v angličtině a diskuze v obou jazycích.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

10-12h projekce, 12-13h diskuze

V první části modulu bude promítán TŘETÍ MUŽ, 1949 (režie: Carol Reed, scénář: Graham Greene. Analýza se soustředí na klasický přístup k příběhu a stylu a jak se odráží ve scénáři a v režii.

Děj filmu se odehrává krátce po skončení druhé světové války. Na pozvání Harryho Limea přijíždí do Vídně spisovatel Holly Martins, který má napsat o nově vybudovaném pečovatelském zařízení svého přítele. Po příjezdu se Hoolly dovídá, že Harry se stal obětí autonehody, a na pohřbu mu je od policejního důstojníka Callowaye sděleno, že Harry je považován za zločince. Zde začíná Hollyho cesta hledání pravdy. Postupně zjišťuje, že někteří svědci nehody jsou odstraňováni a že se Harry podílel na černém obchodu s falešným penicilinem. Po tomto zjištění se rozhoduje k odjezdu z Vídně. Avšak po cestě zahlédne muže jež vypadá jako jeho mrtvý přítel Harry. Po exhumaci se zjistí, že místo Harryho byl pochován někdo jiný. Po schůzce s Callowayem, a zjištění, jaké mají falešné léky pro pacienty následky, se Holly rozhoduje, že poslouží jako návnada k chycení a usvědčení Harryho. Při setkání dvou bývalých přátel dojde k přestřelce a Harry je smrtelně zraněn. Tento film noir je považován, v rámci žánru, za jeden z nejlepších snímků, které vznikly na Britských ostrovech.

14-16h projekce, 16-18h diskuze

V druhé části modulu bude promítán film COLLATERAL, 2004 (režie: Michael Mann, scénář: Stuart Beattie). Analýza prozkoumá stylové odlišnosti v psaní, režírování, kamery a střihu.

Invenčně režírovaný thriller, točený kompletně na digitální kameru má bezesporu své pro a proti. Je obsahově dobře zvládnutý, nepředvídatelný, syrový a autenticita z něho jen sálá, přesto právě ta digitální kamera občas působí jako rušivý element a tak celkové vyznění filmu není možná zas až tak precizní, jak se zezačátku od Manna čekalo, přesto se kvalita tomuto filmu upřít nedá. Mann si film natočil tak, jak sám chtěl, herci předvádějí skvělé výkony (Tom Cruise jako zabiják a Jamie Foxx, který byl dokonce nominován na Oscara, exceluje v roli taxikáře), po formální stránce je film na standartně vysoké úrovni a Mann jen potvrdil svoje pevné postavení v Hollywoodu. Jako jeden z mála režisérů současného města filmu totiž ví co režírovat, ale především jak to režírovat. Zkrátka a dobře, má to v hlavě srovnané a my se můžeme těšit do budoucna, protože má tenhle skvělý filmař hned několik rozpracovaných projektů.

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373MKPF.html