Zvukové experimenty 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373MZE1 | Z | 1 | 8/S | česky |
- Vyučující:
- Tomáš POSPISZYL
- Anotace:
-
Přednášející: Petra Vargová, koordinace Miloš Vojtěchovský
Termíny a místo konání: pátek 17. 10. 2008 v učebně 2 od 9:30-18h
Podmínky atestace: Zá/1 za aktivní účast na experimentu
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Téma: experimenty s nahráváním zvuku
Umělec k seznámení: Alvin Lucier
Délka programu: jednodenní blok (začátek cca 9.30, konec mezi 17-18. hodinou)
Pomůcky: Každý student si přinese dvě libovolná zařízení s možností nahrávat/přehrávat zvuk (diktafony, mp3, iPod, mobilni telefon, kazetový magnetofon, počítač apod.), mikrofony (volitelný komponent).
Počet studentů: doporučeno 10 studentů (max. 15 studentů) v případě většího počtu studentů je možné zařadit stejný program ve dvou termínech
Úvodní seznámení se studenty:
Lektorka krátce představí téma a program experimentálního bloku a zodpoví případné dotazy. Seznámí se studenty a s jejich zkušenostmi z oblasti zvuku, s jejich plány a uměleckými ambicemi. Umožní studentům, aby krátce prezentovali svou dosavadní činnost.
Délka trvání: do 90 min (dle počtu studentů ve skupině)
Pasivní část experimentu:
Lektorka přehraje studentům práci Alvina Luciera ?I Am Sitting in a Room?. Informuje studenty, že délka poslechu bude cca 15min, ale nesdělí jim žádné další podrobnosti. Požádá studenty, aby poslouchali a všímali si, co se děje se zvukem, neboť o tom budou později diskutovat. Následuje poslech.
Po ukončení poslechové části diskutují studenti o tom, co slyšeli. Co se dělo se zvukem v nahrávce, kterou právě slyšeli? Jakým způsobem toho umělec dosáhl?
Po ukončení diskuze rozdá lektor studentům text z nahrávky:
„I am sitting in a room different from the one you are in now. I am recording the sound of my speaking voice and I am going to play it back into the room again and again until the resonant frequencies of the room reinforce themselves so that any semblance of my speech with perhaps the exception of rhythm, is destroyed. What you will hear, then, are the natural resonant frequencies of the room articulated by speech. I regard this activity not so much as a demonstration of a physical fact, but more as a way to smooth out any irregularities my speech might have.“
Studenti si projdou text. Byly jejich dohady správné? Jak tedy umělec postupoval? Studenti vlastními slovy popíší, co se dělo při nahrávání a jak asi vypadala konkrétní situace. Vlastní názory studentů. Vlastní příklady studentů z oblasti zvukových experimentů. Lektor doplní názory studentů, případně vysvětlí okolnosti vzniku díla a širší kontext v návaznosti na uměleckou scénu, její vývoj a tendence.
Cíl:
Vnímat nehudební zvukové umělecké dílo bez vizuálního komponentu. Akceptovat, že čistě zvuková práce je součástí současného výtvarného umění. Propojit si získané znalosti s teoretickým kontextem získaným předcházející studiem.
Délka trvání: cca 120 min
Přestávka 60 min
Aktivní část experimentu:
Po přestávce si každý student vybere dvě záznamová zařízení pro svůj vlastní zvukový experiment (v případě nedostatku je možné pracovat ve dvojicích). Lektor vybídne studenty, aby experimentovali s opakovaným nahráváním stejného zvuku dokud nezískají zajímavý zvukový výstup. Jako výchozí materiál mohou použít tyto sekvence: mluvené slovo, zpěv, technický zvuk (auto, stroj, tikot hodin apod.), zvuk vody, tleskání, nebo jiný vlastní zajímavý zvuk.
Doporučená délka záznamu je 1 minuta, max. doporučená délka záznamu jsou 3min. Studenti však nebudou nuceni toto doporučení respektovat.
Postup při experimentu:
Student soustavně vytváří zvuk po dobu jedné minuty a zároveň tento zvuk nahrává na jedno ze dvou zařízení, které má k dispozici. Nahrávání probíhá v pokud možno tichém prostředí např. prázdná chodba, posluchárna, WC apod. Při výběru místa je doporučeno brát v úvahu jeho akustické vlastnosti.
Po nahrání záznamu si student poslechne nahrávku a připraví si druhé nahrávací zařízení. Celou právě nahranou sekvenci začne nahlas přehrávat a zároveň ji nahrává na druhý přehrávač. Má teď právě jednu kopii. U nové kopie si napřed poslechne výsledek a poté opět nahraje tuto kopii na první přehrávač a tak stále dokola.
Pokaždé nahrává poslední verzi kopie a nezapomene si poslechnout, k jakým změnám v kvalitě zvuku u záznamu došlo, případně si dělá poznámky. Experiment končí ve chvíli, kdy mají studenti k dispozici zajímavou zvukově posunutou verzi své originální nahrávky. Je potřeba 5 a více překopírování v závislosti na zvoleném zvuku a akustice prostředí.
Délka trvání: 90-120 min
Předvedení:
Po ukončení praktického experimentování studenti své výsledky svým kolegům. Přehrají originál i výslednou verzi, ostatní studenti kriticky zhodnotí práci kolegů a také mohou hádat, jak a kde nahrávali, kolik kopírování jedné verze použili. Studenti vyjádří svůj názor ohledně výchozího materiálu ? je lepší mluvené slovo, zpěv, nebo technické zvuky? Komu se povedl nejzajímavější kousek technicky a koncepčně? Předčil výsledek jejich očekávání? Bylo to technicky náročné?
Délka trvání: 120 min a více (dle počtu studentů ve skupině)
Podklady pro poslech:
Alvin Lucier: http://www.ubu.com/sound/lucier.html
Skladba č. 2. I Am Sitting in a Room, 15:23 (1969, original recording)
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)