AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Sociologické teorie médií

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
373STM ZK 2 2/T česky
Vyučující:
Irena REIFOVÁ
Anotace:

Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

FAMU

2008/2009 ZS

SOCIOLOGICKÉ TEORIE MÉDIÍ

Jméno přednášející: PhDr. Irena Reifová, PhD.

Kontakt: 608 16 47 47; 221 112 262; reifova@seznam.cz

Konzultační hodiny: úterý 10.00 ? 12.00; FSV UK, Smetanovo nábř. 6, místnost č. 104

Místo a čas konání:

středa, 16:30 ? 18:05, U6, FAMU, Lažanský palác

Popis předmětu:

Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.

Úkoly:

? Průběžné studium povinné literatury

? Uzavření předmětu písemným testem (10 otázek ? max. 20 bodů; 20 ř. anotace k jednomu českému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů, 20 ř. anotace k jednomu cizojazyčnému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů)

? Dodržování pravidel bibliografických odkazů podle normy ISO 690: součástí anotace je uvedení literárního pramene;

Vzor:

Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.

Hodnocení:

Závěrečný písemný test: 70% (10 otázek za 2 body, max. 20 bodů)

Anotace (20-30 ř.) na jeden vybraný titul z povinné literatury: 30% (max. 5 bodů)

Účast v diskusi: vítána; ale nehodnotí se

Stručný program přednášek:

1. Úvod, logika tématické výstavby kursu, základní pojmy a sociologie mediálních organizací

Představení jednotlivých tématických celků, seznámení s povinnou a doporučenou

literaturou, podmínkami získání zápočtu a průběhem ústní zkoušky.

Laswellův lineární model komunikace

Základní pojmy: médium, masová komunikace, mediální komunikace, podavatel, kanál, obsah, příjemce, účinky

2. Počátky veřejné komunikace

Historický exkurz k počátkům zrodu veřejné sféry za přispění tisku v 18. století. Souvislosti mezi koncepty veřejné sféry, veřejného mínění a veřejné komunikace.

3. a 4. Sociologie mediálních organizací

Mediální organizace v poli sociálních sil: hierarchický model vlivů na obsah sdělení (osobnostní vlivy, mediální rutiny, ekonomické prostředí, politické vlivy, ideologické prostředí)

5. a 6. Mediální obsahy a nejznámější typy jejich analýz

Úvod k pojmům diskurz a mediální diskurz.

Koncepty vztahující se ke zpravodajským obsahům: gatekeeping, zpravodajské hodnoty, informační kvality, narativita zpravodajství

Koncepty vztahující se k zábavním obsahům: masová společnost, masová kultura, exkluzivní a inkluzivní přístup k masové/populární kultuře na příkladu frankfurtské a birminghamské školy

7. a 8. Technologický determinismus aneb ?medium is the message?

Médium jako komunikační kanál: epistemologické důsledky dobové dominance vybraných médií podle zástupců torontské školy (Harold Innis, Marshall MsLuhan)

9. a 10. Publikum komunikačních médií a nejznámější typy jeho analýz

Mediální studia a obrat k publiku

Vybrané typologie publika

Počátky výzkumu publika v dílně P. F. Lazarsfelda

Etnografie publika jako poslední trend výzkumu publika: od chicagské školy ke kulturálním studiím

11. a 12. Předpokládané účinky médií

Výzkum účinků jako obsese teorie masové komunikace, limity zájmu o účinky.

Fáze výzkumu účinků a jejich nejznámější koncpety: teorie zázračné střely, selektivní účinky médií, nepřímé a dlouhodobé účinky médií, dohodnuté účinky médií

Studijní literatura

Tituly označené červeným písmen jsou učebnicového charakteru a jsou určeny ke studiu pro písemný test. Knihy označené červeně tučně mají prioritu jako učební texty pro kurs ZS 2008/09. Tyto publikace si studenti nevybírají jaké téma anotací! Všechny tituly jsou dostupné v knihovně UK FSV, Smetanovo nábř. 6.

Adorno, T. (2001). The Culture Industry. London: Routledge.

Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.

Benjamin, W. (1979). Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.

Berger, P., Luckmann. T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Blažek, B. (1995). Tváří v tvář obrazovce. Praha: SLON.

DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.

Eco, U. (1996). Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda.

Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.

Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Praha: Portál.

Kellner, D.(2000). Media and Communication Studies. London: Blackwell. (vybraný text)

Kloskowska, A. (1967). Masová kultura. Praha: Svoboda

McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím. Praha: Odeon.

McLuhan, M. (2000). Člověk média a elektronická kultura. Brno: Jota.

McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.

McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.

Postman, N. (1999). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.

Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.

Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, Končelík, J. (2005). Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum.

Storey, J. (1998) Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. Georgia: University of Georgia. (vybraný text)

Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.

Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum. Str. 15-69.

Studijní materiály:

Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.

Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Bauman, Z. (1999). Globalizace, její důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta.

Eco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda.

Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. London, New York: Routledge,

Hartley, J. (1982). Understanding News. London, New York: Methuen. (jen str. 11 - 38, 63 - 107)

Jay, M. (1973). Dialectical Imagination. History of the Frankfurt School. Boston: Little, Brown. (jen úvod)

Macdonald, D. (1962). Against the American Grain. New York: Vintage Books. (jen 1. část)

McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. (jen str. 118 - 147)

Postman, N. (1998). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta. (jen 1. část )

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 307
Učebna 6

(Lažanský palác)
REIFOVÁ I.
16:30–18:05
(přednášková par. 1)
Čt

Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 5. 2009
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373STM.html