Sociologické teorie médií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373STM | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Irena REIFOVÁ
- Anotace:
-
Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
FAMU
2008/2009 ZS
SOCIOLOGICKÉ TEORIE MÉDIÍ
Jméno přednášející: PhDr. Irena Reifová, PhD.
Kontakt: 608 16 47 47; 221 112 262; reifova@seznam.cz
Konzultační hodiny: úterý 10.00 ? 12.00; FSV UK, Smetanovo nábř. 6, místnost č. 104
Místo a čas konání:
středa, 16:30 ? 18:05, U6, FAMU, Lažanský palác
Popis předmětu:
Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.
Úkoly:
? Průběžné studium povinné literatury
? Uzavření předmětu písemným testem (10 otázek ? max. 20 bodů; 20 ř. anotace k jednomu českému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů, 20 ř. anotace k jednomu cizojazyčnému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů)
? Dodržování pravidel bibliografických odkazů podle normy ISO 690: součástí anotace je uvedení literárního pramene;
Vzor:
Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
Hodnocení:
Závěrečný písemný test: 70% (10 otázek za 2 body, max. 20 bodů)
Anotace (20-30 ř.) na jeden vybraný titul z povinné literatury: 30% (max. 5 bodů)
Účast v diskusi: vítána; ale nehodnotí se
Stručný program přednášek:
1. Úvod, logika tématické výstavby kursu, základní pojmy a sociologie mediálních organizací
Představení jednotlivých tématických celků, seznámení s povinnou a doporučenou
literaturou, podmínkami získání zápočtu a průběhem ústní zkoušky.
Laswellův lineární model komunikace
Základní pojmy: médium, masová komunikace, mediální komunikace, podavatel, kanál, obsah, příjemce, účinky
2. Počátky veřejné komunikace
Historický exkurz k počátkům zrodu veřejné sféry za přispění tisku v 18. století. Souvislosti mezi koncepty veřejné sféry, veřejného mínění a veřejné komunikace.
3. a 4. Sociologie mediálních organizací
Mediální organizace v poli sociálních sil: hierarchický model vlivů na obsah sdělení (osobnostní vlivy, mediální rutiny, ekonomické prostředí, politické vlivy, ideologické prostředí)
5. a 6. Mediální obsahy a nejznámější typy jejich analýz
Úvod k pojmům diskurz a mediální diskurz.
Koncepty vztahující se ke zpravodajským obsahům: gatekeeping, zpravodajské hodnoty, informační kvality, narativita zpravodajství
Koncepty vztahující se k zábavním obsahům: masová společnost, masová kultura, exkluzivní a inkluzivní přístup k masové/populární kultuře na příkladu frankfurtské a birminghamské školy
7. a 8. Technologický determinismus aneb ?medium is the message?
Médium jako komunikační kanál: epistemologické důsledky dobové dominance vybraných médií podle zástupců torontské školy (Harold Innis, Marshall MsLuhan)
9. a 10. Publikum komunikačních médií a nejznámější typy jeho analýz
Mediální studia a obrat k publiku
Vybrané typologie publika
Počátky výzkumu publika v dílně P. F. Lazarsfelda
Etnografie publika jako poslední trend výzkumu publika: od chicagské školy ke kulturálním studiím
11. a 12. Předpokládané účinky médií
Výzkum účinků jako obsese teorie masové komunikace, limity zájmu o účinky.
Fáze výzkumu účinků a jejich nejznámější koncpety: teorie zázračné střely, selektivní účinky médií, nepřímé a dlouhodobé účinky médií, dohodnuté účinky médií
Studijní literatura
Tituly označené červeným písmen jsou učebnicového charakteru a jsou určeny ke studiu pro písemný test. Knihy označené červeně tučně mají prioritu jako učební texty pro kurs ZS 2008/09. Tyto publikace si studenti nevybírají jaké téma anotací! Všechny tituly jsou dostupné v knihovně UK FSV, Smetanovo nábř. 6.
Adorno, T. (2001). The Culture Industry. London: Routledge.
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Benjamin, W. (1979). Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.
Berger, P., Luckmann. T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Blažek, B. (1995). Tváří v tvář obrazovce. Praha: SLON.
DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
Eco, U. (1996). Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda.
Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Praha: Portál.
Kellner, D.(2000). Media and Communication Studies. London: Blackwell. (vybraný text)
Kloskowska, A. (1967). Masová kultura. Praha: Svoboda
McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím. Praha: Odeon.
McLuhan, M. (2000). Člověk média a elektronická kultura. Brno: Jota.
McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Postman, N. (1999). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.
Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.
Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, Končelík, J. (2005). Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum.
Storey, J. (1998) Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. Georgia: University of Georgia. (vybraný text)
Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum. Str. 15-69.
- Studijní materiály:
-
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Bauman, Z. (1999). Globalizace, její důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta.
Eco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda.
Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. London, New York: Routledge,
Hartley, J. (1982). Understanding News. London, New York: Methuen. (jen str. 11 - 38, 63 - 107)
Jay, M. (1973). Dialectical Imagination. History of the Frankfurt School. Boston: Little, Brown. (jen úvod)
Macdonald, D. (1962). Against the American Grain. New York: Vintage Books. (jen 1. část)
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. (jen str. 118 - 147)
Postman, N. (1998). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta. (jen 1. část )
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)