Teorie dramatu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373TD1 | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Michal BREGANT
- Anotace:
-
Kurs je určen pro všechny studenty FAMU. Jeho cílem je a) prezentovat základní historické etapy myšlení o divadle a dramatu; b) objasnit a osvojit si základní terminologii sloužící porozumění dramatickému textu; c) prakticky ověřit nástroje analytického přístupu k dramatickému textu a jeho adaptaci.
Součástí kursu bude společná návštěva vybraného divadelního představení, které bude předmětem diskuse z hlediska vztahu mezi textem a jeho inscenací. (Slovo teorie v názvu je v množném čísle.)
- Požadavky:
-
Účast na přednáškách není povinná, ale úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost nejen povinné literatury v daném rozsahu, ale také obsahu přednášek.
- Cíle studia:
-
Atestace:
Podíl na výsledném hodnocení:
Zkouška: 80% (podmíněno splněním závěrečného testu min. na 75%)
Referát: 10% (5-10 minut na zadané téma nebo vizuální či vědecký pendant k probíranému tématu.)
Účast v diskusi: 10%
- Osnova (a sylabus):
-
Průběh kursu:
(9. 2.)
Úvod: teorie (pl.) Aristotelés: Poetika a její české překlady.
(17. 2.)
Katharsis. Pozdější reflexe a interpretace Poetiky.
Četba: Aristotelés
(24.3.)
Divadlo a drama ve středověku.
Četba: Stehlíková (1998); Borges
Referát: Co je to středověk - historické vymezení.
(3. 3.)
Renesance.
(10. 3.)
Klasicismus a osvícenství
Četba: Diderot
Karel Kraus: Herec a postava.
Referát: Lessing: Hamburská dramaturgie.
(17. 3.)
Schiller - Goethe - Nietzsche
(31. 3.)
Naturalismus. Psychologismus.
Referát: Projevy naturalismu v různých druzích umění. Nebo: Strindberg: Předmluva ke Slečně Julii.
(7. 4.)
Odraz a obraz. Reforma divadla a dramatu na přelomu 19. a 20. století.
(14. 4.)
Freud. Brecht.
Četba: Freud
Referát: Evropská modernizace světa před 2. světovou válkou
(21. 4.)
Otakar Zich: dramatické umění
Četba: Zich, s. 36-56.
(28. 4.)
Otakar Zich podruhé.
(5.5.)
Drama jako zvláštní druh textu. Pražská škola.
Četba: Veltruský a) + b)
(12. 5.)
Rekapitulace.
Rozprava nad společně zhlédnutým divadelním představením.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Aristotelés: Poetika. (Překlad Antonín Kříž.) Rezek, Praha 1999, s. 321-436.
Jorge Luis Borges: Averroesovo hledání. In: J. L. Borges: Zrcadlo a maska. Odeon, Praha 1989, s. 212-220.
Denis Diderot: O dramatickém básnictví. In: D. Diderot: O umění. Odeon, Praha 1983, s. 109-154.
Sigmund Freud: Oidipus a Hamlet (z Výkladu snů)
Eva Stehlíková: A co když je to divadlo? Divadelní ústav, Praha 1998, s. 53-57, 119-123.
Jiří Veltruský: a) Dramatický text jako součást divadla; b) Drama jako literární dílo a divadelní představení. Obojí in: J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994, s. 77-101.
Otakar Zich: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987, [s. 35-271].
Doporučená literatura:
Eva Stehlíková: Antické divadlo. Karolinum, Praha 2005.
Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.
Jan Grossman: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112-136.
Karel Kraus: Pro divadlo dramatu. In: K. Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 158-178.
Peter Michalovič - Pavol Minár: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Iris, Bratislava 1997.
Jan Mukařovský: Dvě studie o dialogu. In: J. Mukařovský: Kapitoly z české poetiky I. Svoboda, Praha 1948, s. 129-156.
Jan Mukařovský: K dnešnímu stavu teorie divadla. In: J. Mukařovský: Studie z estetiky. Odeon, Praha 1966, s. 163-171.
Myšlení o divadle I., II. Herrmann a synové, Praha 1993
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku. Nakladatelství „G“, Brno 1992.
Jan Patočka: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1-6.
Miroslav Procházka: O povaze dramatického textu. In: M. Procházka: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988, s. 11-30.
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, volitelný předmět)