Vizuální kultura moderního věku 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373VKM2 | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Tomáš POSPISZYL
- Anotace:
-
Cílem přednášky je seznámit studenty s vývojem vizuální kultury a dějin umění od třetí dekády dvacátého století do současnosti. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny tvůrců i konzumentů vizuální kultury i celkový společenský kontext. Pozornost bude věnována teorii modernismu a dalším možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století, rozebírány budou pojmy jako avantgarda, kýč nebo originalita. Vybraná témata moderního a postmoderního umění budou aplikována na konkrétní umělecké projevy bez úzkostlivého rozlišování mezi kulturou vysokou a nízkou.
- Požadavky:
-
Úkoly:
Průběžná četba textů na určené přednášky, účast v diskusi.
Zápočet na základě písemné práce, rozsah do 4 stran. Možnosti:
A) Recenze výstavy Andy Warhol: Motion Pictures v Galerii Rudolfinum
B) Projekt uměleckého projektu do veřejného prostoru
Termín odevzdání nejpozději 11. 5. 2009. Obhajoba práce součástí závěrečného pohovoru.
Hodnocení:
Seminární práce: 40%, účast v diskusi: 20%, závěrečný pohovor: 40%
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Průběh kursu:
16. února
Marcel Duchamp - dokončení
23. února
Umělecké dílo v době mechanické reprodukovatelnosti. Walter Benjamin a vliv jeho myšlení na umění dvacátého století. Povinná literatura: Revue Labyrint revue 23-24, Walter Benjamin
2. března
Společnost proti umění, odvrácená strana avantgardy: realismus, socialistický realismus, nacistické umění, zvrhlé umění. Umění a kýč. Vysoká a nízká kultura. Clement Greenberg, Umělecká cenzura. Sbližování vysokého a nízkého, mizení kýče.
9. března
Druhá světová válka a evropská kultura. Vítězství a krize hodnot. Druhá vlna primitivismu, abstraktní expresionismus a informel. Moderní umění ve Studené válce.
16. března
Modernismus a evoluční teorie umělecké avantgardy. Lettrismus, Situacionistická internacionála a revoluční teorie umělecké avantgardy.
23. března
Konstatování skutečnosti, Nový realismus a objektové umění. Yves Klein, dematerializace uměleckého díla. John Cage. Propojování osoby umělce a jeho díla, mediální mystifikace.
30. března
Andy Warhol a konec dějin umění. Artur Danto a jeho teorie art worldu. Práce s obrazových archivem. Vztahy mezi Warholovými filmy a němou kinematografií. Debata o současné výstavě v Galerii Rudolfinum.
6. dubna
Fluxus. Akční umění. Tělo a sexualita. emancipace pohlaví, feminismus v umělecké praxi a ve výtvarné teorii. Kontextuální čtení uměleckého díla.
20. dubna
Dva proudy završení modernismu. Proč minimal art neznamená jen málo. Politizace umění, vztah umění a náboženství. Joseph Beuys.
27. dubna
Delta modernismu: Kinetismus, videoart, land art, konceptuální umění
4. května
Postmodernismus. Odhalení podvodu století, proč postmodernismus neexistuje a proč je významný. Nová média a nové techniky, apropriace a postprodukce.
11. května
Umění a reklama, umění a skandál, umění a marketing. Radikální ruské umění. Postprodukce.
- Studijní materiály:
-
Seznam povinné literatury:
Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, Umění po roce 1900, Slovart, Praha 2007.
Walter Benjamin, Umělecké dílo v době mechanické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979, str.18 - 34., nebo Labyrint revue 23 - 24
Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 - 8, Praha 2000, str. 69 - 74.
Doporučená literatura:
Richard Osborne, Dan Sturgis, Natalie Turner, Teorie umění, Portál, Praha 2008.
Jindřich Chalupecký, Úděl umělce, duchampovské meditace, Torst, Praha 1998.
Greil Marcus: Stopy rtěnky, tajná historie dvacátého století. Votobia, Olomouc 1998.
Klaus Honnef a kol., Umění 20. století, Slovart - Taschen, Praha 2004
Amy Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, nakladatelství Slovart, Praha 2002.
Hans Belting, Konec dějin umění, Mladá fronta, Praha 2000.
Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena, nakladatelství OWP, Praha 2003.
České umění 1938 - 1989, Programy, kritické texty, dokumenty, Academia, Praha 2001.
- Poznámka:
-
Předmět se koná pro 2. a 3. ročník společně vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2008/09.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2008/2009:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2008/2009:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)