AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Authorship-Dramatization Seminar 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205ADS2 ZK 3 26/S Czech
Tutor:
Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

Předmět je zaměřen na seznámení se základními možnostmi transformace prozaických předloh do dramatického tvaru a získání vlastních praktických zkušeností při tvorbě scénářů určených zejména pro dětské a středoškolské divadlo. Těžiště je v praktických činnostech.

Prerequisites:

Orientace v problematice teorie literatury a v základech dramaturgie; schopnost vnímat dramatické kvality textu a pracovat s nimi s představou možného inscenačního řešení; aktivní zájem o divadelní tvorbu a dramaturgii dětských a mládežnických souborů, příp. vlastní zkušenost s jejich vedením.

Study Objectives:

Být schopen zvolit vhodný prozaický text s dobrým dramatickým potenciálem a na jeho základě vytvořit scénář, který bude respektovat základní literární kvality prototextu a zároveň posílí jeho kvality dramatické a divadelní. Vycházet přitom jak ze znalosti skupiny, pro kterou je scénář určen (věk, složení, zkušenosti, zájmy), tak i z vlastních schopností a možností, což se odrazí ve volbě způsobu transformace předlohy a míře autorského podílu na konečném znění scénáře.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

- Typy dramatizací

- Transformační operace

- Jevištní přepis

- Dramatizace

- Samostatná práce studentů na scénáři

SYLABUS

- Typy dramatizací: analýza vybraného prototextu a různé způsoby jeho dramatizace (četba scénářů, video); základní třídění dramatizací.

- Transformační operace: selekce, substituce, amplifikace, kondenzace, rekompozice, jazykové operace; epický a dramatický princip; iluzivní a neiluzivní pojetí.

- Jevištní přepis: společná práce na krátkém prozaickém textu (analýza, návrh několika dramaturgicko režijních koncepcí, úprava textu).

- Dramatizace: společná práce na rozsáhlejším prozaickém textu (analýza, návrh několika dramaturgicko režijních koncepcí, volba vhodných transformačních operací, dialogizace situací, tvorba scénáře).

- Samostatná práce studentů na scénáři: volba předlohy s ohledem na konkrétní skupinu, analýza, dramaticko režijní koncepce, typ dramatizace, transformační operace, tvorba scénáře, společné konzultace jednotlivých etap práce.

Study materials:

KONÝVKOVÁ, Irena

1998 „Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem“, Tvořivá dramatika IX, č.2-3

MATHAUSOVÁ, Milena

1997 12 pádů scénáristiky (Praha: Victoria Publishing)

NOVOTNÝ, David Jan

1995 Chcete psát scénář? (Praha: FAMU)

PALARČÍKOVÁ, Alena

2002 Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží (Praha: STD)

PANOVOVÁ, Olga

1989 Cesty detskej literatúry na javisko (Bratislava: Mladé letá)

RICHTER, Luděk

1985 Literatura, divadlo a my. Převod literárního díla do loutkového divadla (Praha, Hradec Králové: ÚKVČ)

2004 Pohádka... a divadlo (Praha: DDD)

2005 Od pohádky... ...k pohádce (Od literatury k divadlu) (Praha: DDD)

SLAVÍK, Miroslav

1996 Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem (Praha: ARTAMA-IPOS)

WATTS, Nigel

1996 Teach Yourself Writing a Novel; přel. Rostislav Matuulík, Umění psát (Praha: Grada Publishing, 1998)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205ADS2.html