Authorship-Dramatization Seminar 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205ADS2 | ZK | 3 | 26/S | Czech |
- Tutor:
- Irina ULRYCHOVÁ
- Synopsis:
-
Předmět je zaměřen na seznámení se základními možnostmi transformace prozaických předloh do dramatického tvaru a získání vlastních praktických zkušeností při tvorbě scénářů určených zejména pro dětské a středoškolské divadlo. Těžiště je v praktických činnostech.
- Prerequisites:
-
Orientace v problematice teorie literatury a v základech dramaturgie; schopnost vnímat dramatické kvality textu a pracovat s nimi s představou možného inscenačního řešení; aktivní zájem o divadelní tvorbu a dramaturgii dětských a mládežnických souborů, příp. vlastní zkušenost s jejich vedením.
- Study Objectives:
-
Být schopen zvolit vhodný prozaický text s dobrým dramatickým potenciálem a na jeho základě vytvořit scénář, který bude respektovat základní literární kvality prototextu a zároveň posílí jeho kvality dramatické a divadelní. Vycházet přitom jak ze znalosti skupiny, pro kterou je scénář určen (věk, složení, zkušenosti, zájmy), tak i z vlastních schopností a možností, což se odrazí ve volbě způsobu transformace předlohy a míře autorského podílu na konečném znění scénáře.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
- Typy dramatizací
- Transformační operace
- Jevištní přepis
- Dramatizace
- Samostatná práce studentů na scénáři
SYLABUS
- Typy dramatizací: analýza vybraného prototextu a různé způsoby jeho dramatizace (četba scénářů, video); základní třídění dramatizací.
- Transformační operace: selekce, substituce, amplifikace, kondenzace, rekompozice, jazykové operace; epický a dramatický princip; iluzivní a neiluzivní pojetí.
- Jevištní přepis: společná práce na krátkém prozaickém textu (analýza, návrh několika dramaturgicko režijních koncepcí, úprava textu).
- Dramatizace: společná práce na rozsáhlejším prozaickém textu (analýza, návrh několika dramaturgicko režijních koncepcí, volba vhodných transformačních operací, dialogizace situací, tvorba scénáře).
- Samostatná práce studentů na scénáři: volba předlohy s ohledem na konkrétní skupinu, analýza, dramaticko režijní koncepce, typ dramatizace, transformační operace, tvorba scénáře, společné konzultace jednotlivých etap práce.
- Study materials:
-
KONÝVKOVÁ, Irena
1998 „Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem“, Tvořivá dramatika IX, č.2-3
MATHAUSOVÁ, Milena
1997 12 pádů scénáristiky (Praha: Victoria Publishing)
NOVOTNÝ, David Jan
1995 Chcete psát scénář? (Praha: FAMU)
PALARČÍKOVÁ, Alena
2002 Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží (Praha: STD)
PANOVOVÁ, Olga
1989 Cesty detskej literatúry na javisko (Bratislava: Mladé letá)
RICHTER, Luděk
1985 Literatura, divadlo a my. Převod literárního díla do loutkového divadla (Praha, Hradec Králové: ÚKVČ)
2004 Pohádka... a divadlo (Praha: DDD)
2005 Od pohádky... ...k pohádce (Od literatury k divadlu) (Praha: DDD)
SLAVÍK, Miroslav
1996 Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem (Praha: ARTAMA-IPOS)
WATTS, Nigel
1996 Teach Yourself Writing a Novel; přel. Rostislav Matuulík, Umění psát (Praha: Grada Publishing, 1998)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)