Didactics of Drama in Education I. 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205DKA3 | Z | 2 | 10/S | Czech |
- Tutor:
- Eva MACHKOVÁ
- Synopsis:
-
Úvod do didaktiky je zaměřen na hlavní pojmy didaktiky obecné i oborové v návaznosti na dosavadní praxi i předchozí studium posluchačů (včetně kurzů a seminářů), utřídění hlavních pojmů a poznatků. Utřídění metod z praxe (zásobníky her a cvičení, námětů apod.) podle konkrétního složení ročníku a potřeb posluchačů.
- Prerequisites:
-
Podmínkou zápočtu je pravidelná docházka a aktivní účast v diskusích a při řešení zadaných úkolů, základní orientace v didaktice oboru a průběžná, soustavná četba odborné literatury. Schopnost přehledně a s uplatněním odborné terminologie referovat o praxi.
- Study Objectives:
-
Doplnit dosavadní znalosti posluchačů z praxe dramatické výchovy, uvést je do vzájemných vztahů, doplnit „bílá místa“ v jejich dosavadní zkušenosti.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
Ujasnění a definice základních pojmů a prvků didaktiky dramatické výchovy:
? didaktika, učení
? vědomosti, dovednosti, kompetence, schopnosti, psychické procesy
? typy učení
? verbalismus a zkušenostní učení
? vyučování
? učitel a styl vyučování
SYLABUS
1. Co je didaktika, učení, teorie učení a vyučování
Vědomosti, dovednosti, návyky, kompetence. Postoje, zájmy, schopnosti, charakterové vlastnosti, psychické procesy, psychické funkce. Kultivace osobnosti, zakoušení života a světa. Pedagogická psychologie.
2. Typy učení
Učení senzomotorické, verbálně pojmové, emocionálně motivační, učení metodám řešení problémů, učení sociální .Verbalismus a zkušenost, učení aktivitou, zájem o učení a vědomý přístup k němu u žáka. Tzv. didaktičnost v umění.
3. Škola a dramatická výchova
Inscenační metoda a tzv. dramatizace jak se obvykle chápou v školní didaktice. Tvořivé vyučování, reformní (alternativní) přístupy k školní výuce. Dramatické metody v různých předmětech a DV jako vyučovací předmět. Mezipředmětové projekty. DV jako zájmová činnost.
4. Hlavní typy metod
Jejich rozlišení a pojmenovávání. Cvičení, hry, improvizace, tematické celky, jejich cíle, vliv na jedince, pojmenovávání. Vytváření vlastních zásobníků.
5. Učitel v hodině
Styl vyučování, chování pedagoga v kontaktu s žáky, zapojování do her, jasné vysvětlování, hlas, oblečení, posturika a místo v prostoru (mizanscéna těla), formulace instrukcí a otázek, cíl a návaznost v hodině, příprava na hodinu.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Krista
1996 Uvedení do systému školní dramatiky (Praha: IPOS ARTAMA)
ČÁP, Jan-MAREŠ, Jiří
2001 Psychologie pro učitele (Praha: Portál)
DISMAN, Miloslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa-Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ, Anna TOMKOVÁ
1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)
MACHKOVÁ, Eva
1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)
1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (subject determining qualification)