AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Didactics of Drama in Education II. 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205DKB1 ZK 3 10/S Czech
Tutor:
Eva MACHKOVÁ
Synopsis:

Hlavní předmět shrnuje praktické zkušenosti posluchačů a uvádí je do systému, zaměřuje se na odborné pojmenovávání a formulování praktických záměrů a poznatků z praxe, na cílevědomost a systematičnost práce a komplexní přehled posluchače po různých metodách i formách dramatické výchovy.

Prerequisites:

Zvládnout celou látku didaktiky dramatické výchovy, umět definovat obor a charakterizovat jeho části a formy, užívat odbornou terminologii, odborně se vyjadřovat ústně i písemně, přistupovat k praxi samostatně, fundovaně a koncepčně, spolupracovat na koncepci i realizaci projektů. Prostudovat povinnou literaturu a vybraná díla z rozšiřující literatury.

Study Objectives:

Vybavit posluchače celou šíří poznatků o vyučování dramatické výchovy ve všech jejích formách, dovést je k uvědomělému a cílevědomému zacházení s praktickými zkušenostmi, k formulování a pojmenovávaní všech složek a částí odbornosti učitele dramatické výchovy na úrovni alespoň bakalářského studia.

Outline and Syllabus:

1. Specifika DV a její principy

Principy DV společné s jinými směry a obory výchovy a vyučování. Principy specifické pro DV.

2. Proces v DV

Vztah procesu a produktu v DV. Skupina, prostor, styly vedení, chování a jednání učitele v lekci. ?Třídní management? (řízení procesu). Verbální metody řízení, učitel v roli, další typy motivace a vedení. Stavba lekce.

3. Plánování v DV a stanovení cílů

Plánování. Formulace cílů, volba vyučovacích prostředků.

4. Formy dramatické výchovy

Formy v pedagogice. V DV různé formy organizační a institucionální: zájmová dramatická výchova, školní dramatická výchova. Dramatické metody ve vyučování jiných předmětů, na různých stupních. DV ve speciální pedagogice, zdravotnictví a sociálních službách. DV v přípravě učitelů.

5. Obsah dramatické výchovy

Zdroje obsahu DV. Didaktická transformace vybraných poznatků.

6. Metody dramatické výchovy

Směry dramatu ve světě. Typy třídění metod. Modely improvizací. Tematické celky a dramatické strukturování. Improvizace podle příběhu (?playmaking?). Hry a cvičení, jejich systémy, cíle a uspořádání.

7. Divadelní práce s dětmi a mládeží

Problematika veřejného vystupování. Podmínky veřejného vystupování a jeho hodnoty, psychologie dětského jevištního projevu. Proces vzniku inscenace. Kritika v dětském a mladém divadle, soutěže a přehlídky.

7. Hodnocení v DV

Diagnostika, klasifikace, evaluace. Hodnocení kriteriální a normativní, průběžné a závěrečné. Hodnocení jednotlivců a skupiny, pomocné hodnotící tabulky. Sebehodnocení učitele.

8. Didaktický projekt

V průběhu lekcí didaktiky se realizuje tzv. didaktický projekt. Skupina ve spolupráci s pedagogem vybírá látky, na základě společně dohodnutých témat nebo předloh pak menší skupiny (2-3 posluchači) projekt realizují s vlastní či jinou skupinou.

9. Seminární práce

Posluchači si volí didaktická témata z nabídky pedagoga, buď obecná témata, nebo vázaná na některou z forem DV, některý typ školy, věk či instituci, předmět atp.

Study materials:

BUDÍNSKÁ, Hana

1990 Hry pro šest smyslů (Praha: IPOS ARTAMA)

CANGELOSI, James S.

1994 Strategie řízení třídy (Praha: Portál)

ČÁP, Jan-MAREŠ, Jiří

2001 Psychologie pro učitele (Praha: Portál)

DISMAN, Miloslav

1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)

HELUS, Zdeněk

2004 Dítě v osobnostním pojetí (Praha: Portál)

KASÍKOVÁ, Hana.

1997 Kooperativní učení, kooperativní škola (Praha: Portál)

MACKOVÁ, Silva

2004 Dramatická výchova (Brno: JAMU)

MACHKOVÁ, Eva

1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)

2004 Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy (Praha: DAMU)

MILLAR(OVÁ), Susanna

1968 The Psychology of Play; přel. Jarmila Milnerová, Psychologie hry (Praha: Panorama, 1978)

MLEJNEK, Josef

1997 Dětská tvořivá hra (Praha: ARTAMA-STD)

MORGAN, Norah-Juliana SAXTON

1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)

PALARČÍKOVÁ, Alena

2001 Tygr v oku (Praha:STD)

PASCH, Marvin-GARDNER, Trevor G.-SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea-STARK, Alane J. -MOODY(OVÁ), Christella D.

1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)

PIAGET, Jean-INHELDER(OVÁ), Christella D.

1966 La psychologie de l´enfant, přel. Eva Vyskočilová, Psychologie dítěte (Praha: SPN, 1970)

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2000 Hrajeme si s pohádkami (Praha:Portál)

VALENTA, Josef.

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha:Agentura STROM)

WAY, Brian

1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)

Tvořivá dramatika (vyd. ARTAMA ve spolupráci s STD a katedrou výchovné dramatiky DAMU, Praha, od roku 1990)

školní dokumenty (RVP, osnovy ZUŠ, vzdělávací program Obecná/Občanská škola, alternativní programy aj.)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205DKB1.html