AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Creative Writing with Children 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205DSV2 Z 2 15/S Czech
Tutor:
Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

Dvousemestrální volitelný předmět je zaměřen na metody rozvoje dětské slovesné tvořivosti v rovině jazykové, tematické i kompoziční. Důraz je kladen na hravý, experimentátorský charakter praktických činností, doplněných stručným metodickým výkladem.

Prerequisites:

Zájem o literární tvorbu a tvořivost; orientace v teorii literatury; aktivní sledování současné literatury, zejm. dětské.

Study Objectives:

Získání osobních praktických zkušeností s těmi metodami dramatické výchovy a tvůrčího psaní, které rozvíjejí kreativní potenciál v oblasti mluveného a psaného projevu, a využití těchto znalostí a dovedností při práci s dětmi - jak ve fázi motivace k slovesné tvorbě a hledání témat, tak ve fázi osvojování si různých technik tvorby textu i ve fázi hodnocení dosažených výsledků.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

- Metodika slovesné práce s dětmi

- Hry a cvičení na uvolnění jazykové tvořivosti

- Hry a cvičení pro rozvoj obrazotvornosti a fantazie

- Záznamy ? svět kolem nás a v nás

- Od situace k příběhu

- Monolog a dialog

- Formy a žánry

SYLABUS

- Metodika slovesné práce s dětmi: didaktika slohu a tvůrčí psaní; motivace; hledání témat; mluvená řeč a písemný projev; odstraňování blokací; hodnocení.

- Hry a cvičení na uvolnění jazykové tvořivosti: hry a cvičení s písmeny a slovy (jejich obsahovou, zvukovou i grafickou podobou); hry s verši a rýmy, nonsens.

- Hry a cvičení pro rozvoj obrazotvornosti a fantazie: obrazné pojmenování (hádanky, přirovnání, metafory); asociace; fantaskní světy.

- Záznamy ? svět kolem nás a v nás: svět všemi smysly; pocity, myšlenky.

- Od situace k příběhu: rozvoj fabulačních dovedností; vyprávění a psaní příběhů; stavba děje.

- Monolog a dialog: fiktivní deníky, výpovědi, vnitřní monology, dialogy, dramatizace situací.

- Formy a žánry: hledání inspirace v poetice; žánry a jejich proměny.

Study materials:

BERÁNKOVÁ, Eva

2002 Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla (Plzeň: Fraus)

BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří

1997 Poetický slovník (Praha: MF - 2. rozš. vyd.)

BUDÍNSKÁ, Hana

1994 Hry pro šest smyslů (Praha: ARTAMA-IPOS ? 3.dopl.vyd.)

BUDÍNSKÁ, Hana-PILKOVÁ, Soňa

1989 Čtyři barevné kapky (Praha: MF)

DELONGOVÁ, Jindra-MACKOVÁ, Silva-SVOZILOVÁ, Dana

1988 Vezměte do ruky knihu (Brno: KKS)

FIŠER, Zbyněk

2001 Tvůrčí psaní (Brno: Paido)

KOŽMÍN, Zdeněk

1995 Tvořivý sloh (Praha)

MACHKOVÁ, Eva

1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8.revid.vyd.)

MAŠATOVÁ, Milada

1996 Cesty k metafoře (Praha: DAMU)

PILKOVÁ, Soňa

1985 Umět si hrát (Praha: MF)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205DSV2.html