Didactics of Drama in Education I. 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205DVA1 | Z | 1 | 15/S | Czech |
- Tutor:
- Eva MACHKOVÁ
- Synopsis:
-
Čtyřsemestrální kurz - hlavní předmět. Shrnuje praktické zkušenosti posluchačů a uvádí je do systému, zaměřuje se na odborné pojmenovávání a formulování praktických záměrů a poznatků z praxe, na cílevědomost a systematičnost práce a komplexní přehled posluchače po různých metodách i formách dramatické výchovy.
- Prerequisites:
-
Zvládnout celou látku didaktiky dramatické výchovy, umět definovat obor a charakterizovat jeho části a formy, užívat odbornou terminologii, odborně se vyjadřovat ústně i písemně, přistupovat k praxi samostatně, fundovaně a koncepčně, spolupracovat na koncepci i realizaci projektů. Prostudovat povinnou literaturu a vybraná díla z rozšiřující literatury.
- Study Objectives:
-
Vybavit posluchače celou šíří poznatků o vyučování dramatické výchovy ve všech jejích formách, dovést je k uvědomělému a cílevědomému zacházení s praktickými zkušenostmi, k formulování a pojmenovávaní všech složek a částí odbornosti učitele dramatické výchovy.
- Outline and Syllabus:
-
1. Specifika DV a její principy
Principy DV společné s jinými směry a obory výchovy a vyučování. Principy specifické pro DV.
2. Proces v DV
Vztah procesu a produktu v DV. Skupina, prostor, styly vedení, chování a jednání učitele v lekci. ?Třídní management? (řízení procesu). Verbální metody řízení, učitel v roli, další typy motivace a vedení. Stavba lekce.
3. Plánování v DV a stanovení cílů
Plánování. Formulace cílů, volba vyučovacích prostředků.
4. Formy dramatické výchovy
Formy v pedagogice. V DV různé formy organizační a institucionální: zájmová dramatická výchova, školní dramatická výchova. Dramatické metody ve vyučování jiných předmětů, na různých stupních. DV ve speciální pedagogice, zdravotnictví a sociálních službách. DV v přípravě učitelů.
5. Obsah dramatické výchovy
Zdroje obsahu DV. Didaktická transformace vybraných poznatků.
6. Metody dramatické výchovy
Směry dramatu ve světě. Typy třídění metod. Modely improvizací. Tematické celky a dramatické strukturování. Improvizace podle příběhu (?playmaking?). Hry a cvičení, jejich systémy, cíle a uspořádání.
7. Divadelní práce s dětmi a mládeží
Problematika veřejného vystupování. Podmínky veřejného vystupování a jeho hodnoty, psychologie dětského jevištního projevu. Proces vzniku inscenace. Kritika v dětském a mladém divadle, soutěže a přehlídky.
7. Hodnocení v DV
Diagnostika, klasifikace, evaluace. Hodnocení kriteriální a normativní, průběžné a závěrečné. Hodnocení jednotlivců a skupiny, pomocné hodnotící tabulky. Sebehodnocení učitele.
8. Didaktický projekt
V průběhu lekcí didaktiky se realizuje tzv. didaktický projekt. Skupina ve spolupráci s pedagogem vybírá látky, na základě společně dohodnutých témat nebo předloh pak menší skupiny (2-3 posluchači) projekt realizují s vlastní či jinou skupinou.
9. Seminární práce
Posluchači si volí didaktická témata z nabídky pedagoga, buď obecná témata, nebo vázaná na některou z forem DV, některý typ školy, věk či instituci, předmět atp.
- Study materials:
-
BUDÍNSKÁ, Hana
1990 Hry pro šest smyslů (Praha: IPOS ARTAMA)
CANGELOSI, James S.
1994 Strategie řízení třídy (Praha: Portál)
ČÁP, Jan-MAREŠ, Jiří
2001 Psychologie pro učitele (Praha: Portál)
DISMAN, Miloslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
HELUS, Zdeněk
2004 Dítě v osobnostním pojetí (Praha: Portál)
KASÍKOVÁ, Hana.
1997 Kooperativní učení, kooperativní škola (Praha: Portál)
MACKOVÁ, Silva
2004 Dramatická výchova (Brno: JAMU)
MACHKOVÁ, Eva
1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)
1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)
2004 Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy (Praha: DAMU)
MILLAR(OVÁ), Susanna
1968 The Psychology of Play; přel. Jarmila Milnerová, Psychologie hry (Praha: Panorama, 1978)
MLEJNEK, Josef
1997 Dětská tvořivá hra (Praha: ARTAMA-STD)
MORGAN, Norah-Juliana SAXTON
1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)
PALARČÍKOVÁ, Alena
2001 Tygr v oku (Praha:STD)
PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea SPARKS-LANGER, Alane J. STARK, Christella D. MOODY
1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)
PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER
1966 La psychologíie de l´enfant, přel. Eva Vyskočilová, Psychologie dítěte (Praha: SPN, 1970)
ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana
2000 Hrajeme si s pohádkami (Praha:Portál)
VALENTA, Josef.
1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha:Agentura STROM)
WAY, Brian
1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)
Tvořivá dramatika (vyd. ARTAMA ve spolupráci s STD a katedrou výchovné dramatiky DAMU, Praha, od roku 1990)
školní dokumenty (RVP, osnovy ZUŠ, vzdělávací program Obecná/Občanská škola, alternativní programy aj.)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (subject determining qualification)