AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Children with Development Disorders and Drama in Education 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205DVP1 Z 3 10/S Czech
Tutor:
Lenka NOVOTNÁ
Synopsis:

Předmět je zaměřen na problematiku dětí se specifickými poruchami učení (SPU). Seznamuje s pojmy, s rysy efektivní výchovy a vzdělávání, poukazuje na různé formy nápravy a správného přístupu, na společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU.

Prerequisites:

U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice práce a přístupu k dětem s SPU. Výstupem je vlastní prezentace práce s dětmi s SPU, seminární práce na téma problematiky dětí s SPU.

Study Objectives:

Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SPU především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu. Vlastní aktivizace a hledání cesty při setkání s jedinečností osob s handicapem. Prohloubení zájmu a odbornosti v oblasti nápravných metod a přístupů.

Outline and Syllabus:

1. Setkání s handicapem, handicap

- náplň kurzu, doporučená literatura

- vlastní zkušenost s handicapem, vnímání handicapu jako jedinečnosti člověka, SPU jako handicap? porucha? adaptace?

2. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami - pojmy

- vymezení základních pojmů

- vytvoření modelu neklidného a nesoustředěného dítěte

(primární, sekundární příznaky poruchy)

- hyperaktivita vzhledem k vývoji a věku, příčiny vzniku

3. Rysy efektivní výchovy a vzdělávání dětí se specifickými potřebami

- učení prožitkem - model ITV na základě fungování mozku, výukové programy využívající ?zkušenostní učení?, DV ve vyučování

- vzdělávací program Začít spolu - přátelský dětem

- integrace X obrácená integrace (seznamování dětí s existencí handicapu pomocí DV)

- vhodné a nevhodné sociální klima

4. Různé formy nápravy SPU, doporučení - zlepšení podmínek

> škola

- speciální škola

- integrace: IVP(individuální vzdělávací plán), paralelní výuka, speciální třídy

> PPP

- poradenství, diagnostika

- relaxace, řízená imaginace, vizualizace (možnost využití DV)

- práce s rodinou, učitel+klima ve třídě-videotrénink interakcí

- biofeedback, psychowalkman,

- MDS - metoda dobrého startu

- nápravné metody KUPOZ, KUMOT - nácvik soustředěnosti a posilování jednotlivých oblastí důležitých pro výuku

- bazénová terapie

- práce s hudbou, VV, pohybová výchova

- prevence problémového chování ve třídě: jak upoutat, zaměřit, udržet pozornost

- možnosti farmakoterapie

5. Společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SPU

- dramatická výchova jako možnost k nápravě

- parciální nedostatky a jejich náprava pomocí DV

- práce s příběhem (známé téma, nové činnosti - jistota, pestrost)

6. Komunikace s rodiči a vzájemná podpora

- práce s rodinou

- spolupráce všech zúčastněných systémů

- společné projekty, provázanost systémů věnujících se výchově a vzdělávání dětí

Study materials:

ČERNÁ, Marie

1992 Lehké mozkové dysfunkce (Praha: Karolinum - 2. přeprac. vyd.)

DITTRICH, Pavel

1992 Pedagogicko-psychologická diagnostika (Jinočany: H & H)

DOUBKOVÁ, Marcela

2003 Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení (diplomová práce KVD DAMU)

KOMÁREK, Vladimír

1996-2000 „Mozkové zákulisí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1 - XI, 2000, č. 3

KOVALIK(OVÁ), Susan -OLSEN(OVÁ), Karen D.

1993 ITI: The Model Integrated Thematic Instruction; přel. Jana Nováčková, Integrovaná tematická výuka - model (Kroměříž: Spirála, 1995 - 2. opr. vyd.)

MATĚJČEK, Zdeněk

1995 Dyslexie - specifické poruchy čtení (Jinočany: H & H - 3. upr. a rozš. vyd.)

MUNDEN, Alison-ARCELUS, Jon

1999 ADHD handbook. A handbook for parents and professionals on attention deficit hyperactivity disorder; přel Dagmar Tomková, Poruchy pozornosti a hyperaktivita (Praha: Portál, 2002)

NEŠPOROVÁ, Dana

2000 Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy (diplomová práce KVD DAMU)

NOVOTNÁ, Lenka

2001 Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (diplomová práce KVD DAMU)

POKORNÁ, Věra

1997 Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení (Praha: Portál)

1998 Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Rozvoj vnímání a pozorování (Praha: Portál)

PROVAZNÍK, Jaroslav

1991 „Dramatická výchova s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí“, Tvořivá dramatika II, 1991, č. 4

REIF(OVÁ), Sandra

1993 How to reach & teach ADD/ADHD children; přel. Lenka Staňková, Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD (Praha: Portál, 1999)

SELIKOWITZ, Mark

1998 Dyslexia and other learning difficulties; přel. Andrea Civínová, Dyslexie a jiné poruchy učení (Praha: Grada, 2000)

VÁGNEROVÁ, Marie-HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana-ŠTECH, Stanislav

1992 Psychologie handicapu (Praha: Karolinum)

ZELINKOVÁ, Olga

1994 Poruchy učení (Praha: Portál)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205DVP1.html