Acting II. 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205HB3 | Z | 1 | 8/S | Czech |
- Tutor:
- Hana HNILIČKOVÁ, Jana SMRČKOVÁ
- Synopsis:
-
Herecká výchova jako základní předmět odborné přípravy buduje teoretické i praktické základy hereckých dovedností důležitých pro pedagoga dramatické výchovy.
- Prerequisites:
-
Živý temperament, představivost, empatie, smysl pro rytmus slova i pohybu.
- Study Objectives:
-
Základním okruhem cílů je rozvíjení komunikačních dovedností studenta. Dále jde o rozvoj fantazie a tvořivosti vycházející z vědomých stavů a procesů sebereflexe, sebeuvědomění a sebetvorby, k psychosomaticky pravdivému bytí a jednání, které je v rozporu s vžitou představou o herectví jako povrchně imitující aktivitě. Ukázat toto klišé jako nežádoucí, patří rovněž k cílům studia.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
- Vnímat sebe sama v prostoru.
- Dokázat se vyjadřovat mimoverbálními prostředky.
- Mimoverbálními komunikačními prostředky kooperovat s partnerem.
- Umět se uvolnit a soustředit ke kreativním úkonům fantazijní povahy.
- Herecká práce na dialogu.
- Ztvárnění úryvku z divadelní hry či celé aktovky, případně autorská práce studentů.
SYLABUS
1. Podchycení přirozených projevů talentu a sklonu k hravosti.
2. Úvod ke konkrétním jednoduchým úkolům a zadáním podněcující vnímavost a fantazii.
3. Praktiky uvolnění psychiky i těla:
- nalezení stavu fyzického sebeuvědomění,
- praktiky omezení či zbavení trémy,
- práce na cvicích, které podněcují touhu se vyjadřovat pohybem (gestem).
4. Vnímání sebe v prostoru:
- s rytmem,
- s hudbou.
5. Jednoduché herecké etudy bez textů.
6. Budování a rozvíjení:
- prostorové a pohybové paměti,
- herecké představivosti a fantazie.
7. Rozvoj improvizace a cvičení podněcující vnímavost, fantazii, ale již i touhu sdělovat
8. Složitější komunikační cvičení.
9. Samostatnost.
10. Jednání ve dvojici - dialog.
11. Kolektivní práce - vzájemné hodnocení.
12. Texty jako základ k rozehrávanému vyprávění.
13. Herecká improvizace.
14. Práce na úryvcích z her či samostatná práce studentů.
- Study materials:
-
BROOK, Peter
1968 The Empty Space; přel. Alois Bejblík, Prázdný prostor (Praha: Panorama, 1988)
1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)
ČECHOV, Michail
1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)
LUKAVSKÝ, Radovan
1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)
PILÁTOVÁ, Jana (ed.)
1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (První část) (Praha: Pražské kulturní středisko)
1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (Druhá část) (Praha: Pražské kulturní středisko)
1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (Třetí část) (Praha: Pražské kulturní středisko)
STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič
1938 Rabota akťora nad soboj. Dněvnik učenika; přel. Jaroslav Hulák, Moje výchova k herectví. Z deníku hereckého adepta (Praha: Athos, 1946)
TAIROV, Alexandr Jakovlevič
1921, 1970 Zapiski režissjora. Statji, besedy, reči, pis´ma; přel. Alena Morávková spolu se Zdeňkou Psůtkovou, Odpoutané divadlo (Praha: AMU, 2005)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (subject determining qualification)