AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Acting II. 6

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HB6 ZK 3 10/S Czech
Tutor:
Jana SMRČKOVÁ
Synopsis:

Herecká výchova jako základní předmět odborné přípravy buduje teoretické i praktické základy hereckých dovedností důležitých pro pedagoga dramatické výchovy.

Prerequisites:

Živý temperament, představivost, empatie, smysl pro rytmus slova i pohybu.

Study Objectives:

Základním okruhem cílů je rozvíjení komunikačních dovedností studenta. Dále jde o rozvoj fantazie a tvořivosti vycházející z vědomých stavů a procesů sebereflexe, sebeuvědomění a sebetvorby, k psychosomaticky pravdivému bytí a jednání, které je v rozporu s vžitou představou o herectví jako povrchně imitující aktivitě. Ukázat toto klišé jako nežádoucí, patří rovněž k cílům studia.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

- Vnímat sebe sama v prostoru.

- Dokázat se vyjadřovat mimoverbálními prostředky.

- Mimoverbálními komunikačními prostředky kooperovat s partnerem.

- Umět se uvolnit a soustředit ke kreativním úkonům fantazijní povahy.

- Herecká práce na dialogu.

- Ztvárnění úryvku z divadelní hry či celé aktovky, případně autorská práce studentů.

SYLABUS

1. Podchycení přirozených projevů talentu a sklonu k hravosti.

2. Úvod ke konkrétním jednoduchým úkolům a zadáním podněcující vnímavost a fantazii.

3. Praktiky uvolnění psychiky i těla:

- nalezení stavu fyzického sebeuvědomění,

- praktiky omezení či zbavení trémy,

- práce na cvicích, které podněcují touhu se vyjadřovat pohybem (gestem).

4. Vnímání sebe v prostoru:

- s rytmem,

- s hudbou.

5. Jednoduché herecké etudy bez textů.

6. Budování a rozvíjení:

- prostorové a pohybové paměti,

- herecké představivosti a fantazie.

7. Rozvoj improvizace a cvičení podněcující vnímavost, fantazii, ale již i touhu sdělovat

8. Složitější komunikační cvičení.

9. Samostatnost.

10. Jednání ve dvojici - dialog.

11. Kolektivní práce - vzájemné hodnocení.

12. Texty jako základ k rozehrávanému vyprávění.

13. Herecká improvizace.

14. Práce na úryvcích z her či samostatná práce studentů.

Study materials:

BROOK, Peter

1968 The Empty Space; přel. Alois Bejblík, Prázdný prostor (Praha: Panorama, 1988)

1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)

ČECHOV, Michail

1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)

LUKAVSKÝ, Radovan

1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)

PILÁTOVÁ, Jana (ed.)

1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (První část) (Praha: Pražské kulturní středisko)

1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (Druhá část) (Praha: Pražské kulturní středisko)

1990 Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium. Texty (Třetí část) (Praha: Pražské kulturní středisko)

STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič

1938 Rabota akťora nad soboj. Dněvnik učenika; přel. Jaroslav Hulák, Moje výchova k herectví. Z deníku hereckého adepta (Praha: Athos, 1946)

TAIROV, Alexandr Jakovlevič

1921, 1970 Zapiski režissjora. Statji, besedy, reči, pis´ma; přel. Alena Morávková spolu se Zdeňkou Psůtkovou, Odpoutané divadlo (Praha: AMU, 2005)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HB6.html