AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Acting I. 5

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HKA5 Z 4 15/S Czech
Tutor:
Hana HNILIČKOVÁ
Synopsis:

Instruction in the first year is aimed at looking for a common language for an acting group with references.

Prerequisites:

Ability to cooperate, sensitivity towarts a partner, empathy, imagination, sense of verbal and movement rhythm.

Study Objectives:

The aim of this course is to discover the possibilities of one's own body as an instrument of communication and learn to use it.

Outline and Syllabus:

Outline:

- A free body.

- Sensing a partner or partners.

- Working with space.

- Working with props.

- Movement etudes.

- Working with a theatre text.

Syllabus:

- Perception of impulses and the atmosphere of joint behaviour.

- Movement etudes for a set topic, musical, creative, or poetry work.

- Approach to working with a theatrical text, characterization of a role, dramatic situation, relationships.

- A movement creation based on a dramatic situation, in solo, in a group.

- Composing individual parts of a mozaic form.

- Working with costumes as a part of the body.

- Concomitant issues in working with child actors.

Study materials:

BROOK, Peter

1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)

ČECHOV, Michail

1928 Puť akťjora; přel. Zoja Oubramová, Hercova cesta (Praha: Panorama, 1990)

1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)

DIDEROT, Denis

1773 Paradoxe sur le comédien, přel. Jan Binder, Herecký paradox, in O umění (Praha: Odeon, 1983)

GROTOWSKI, Jerzy-ERTLOVÁ, Barbora

1999 Divadlo a rituál. Texty 1965-1969 (Bratislava: Kalligram)

HYVNAR, Jan

2000 Herec v moderním divadle (Praha: Pražská scéna)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

LUKAVSKÝ, Radovan

1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)

MARTINEC, Václav

2003 Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Příručka pro adepty a studenty herectví (Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká)

RUTTE, Miroslav

1946 O umění hereckém. K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby (Praha: J. R. Vilímek)

STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič

1938 Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika; preložila a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová, O hereckej práci (Bratislava: TÁLIA-press 1997)

VOSTRÝ, Jaroslav

1983 Proměny herectví. Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů (Praha: OKS Praha-západ)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HKA5.html