History of Literature for Children and Youth 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205HLD3 | ZK | 3 | 15/S | Czech |
- Tutor:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Synopsis:
-
Předmět, který navazuje na Kapitoly z literární teorie, zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folklóru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.
- Prerequisites:
-
U posluchače se předpokládají hlubší znalosti z teorie literatury, z obecných dějin literatury znalosti na úrovni alespoň bakalářského studia na VŠ uměleckého nebo pedagogického směru a schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách literatury pro děti a mládež. Ve výuce předmětu se kombinují praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby tak, aby posluchači pronikali do zákonitostí vývoje literatury pro mládež a vnímali ji v širších souvislostech. Ve výkladu vývoje literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) je akcentováno hledisko dramatického a dramatickovýchovného potenciálu této tvorby. V návaznosti na předmět Kapitoly z literární teorie je u posluchačů rozvíjena schopnost interpretovat literární text a vnímavost k tomu, co nabízí divadelní a dramatickovýchovné práci.
- Outline and Syllabus:
-
> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba) a dětský adresát.
> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti.
- Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi.
- Problematika tzv. dětského aspektu.
- Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století
> Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti.
- Folklor a literatura pro děti a mládež.
- Druhy a žánry slovesného folkloru.
- Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)
- Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)
> Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře
- Hans Christian Andersen.
- Zrod moderního nonsensu.
- Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy
> Česká a světová poezie pro děti v 19. století.
> Moderní poezie pro děti a mládež.
- Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)
- Česká poezie od 60. let 20. století.
- Volný verš a poezie pro děti a mládež
> Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře.
- Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou.
- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a ve 20. století
- Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou.
- Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež.
- Nejnovější kapitoly ve vývoji příběhů s dětským hrdinou - klišé a neprobádané cesty.
> Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století do současnosti.
- Žánrové varianty dobrodružné literatury v historické perspektivě.
- Sci-fi a fantasy literatura.
- Dobrodružná literatura - její možnosti a rizika pro dramatickovýchovnou a divadelní práci.
> Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm.
> Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu.
- Study materials:
-
CHALOUPKA, Otakar-NEZKUSIL, Vladimír
1973, 1976, 1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III (Praha: Albatros)
NOVÁK, J. V.-NOVÁK, Arne
1936-1939 Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny (Olomouc: R. Promberger - 4., přepr. a rozš. vyd.)
NÜNNING, Ansgar (ed.)
2001 Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe; přel. Aleš Urválek-Zuzana Adamová, Lexikon teorie literatury a kultury (Brno: HOST, 2006)
POSPÍŠIL, Otakar-SUK, Václav František
1924 Dětská literatura česká. Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost (Praha: Státní nakladatelství v Praze)
PROPP, Vladimir Jakovlevič
1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)
PROVAZNÍK, Jaroslav
2002 „Literatura pro české děti v posledním desetiletí“, Duha 16, č. 1
SEDLÁK, Ján
1971 Epické žánre v literatúre pre mládež (Bratislava: SPN)
SIROVÁTKA, Oldřich
1998 Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře (Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR)
ŠMAHELOVÁ, Hana
1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)
ŠUBRTOVÁ, Milena
1998 Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II (Brno: CERM)
URBANOVÁ, Svatava
2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)
URBANOVÁ, Svatava a kol.
2004 Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a reflexe) (Olomouc: Votobia)
VORÁČEK, Jaroslav-CHALOUPKA, Otakar
1984 Kontury české literatury pro mládež (Praha: Albatros) - pouze 2. vyd.
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)