AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

History of Literature for Children and Youth 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HLD3 ZK 3 15/S Czech
Tutor:
Jaroslav PROVAZNÍK
Synopsis:

Předmět, který navazuje na Kapitoly z literární teorie, zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folklóru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.

Prerequisites:

U posluchače se předpokládají hlubší znalosti z teorie literatury, z obecných dějin literatury znalosti na úrovni alespoň bakalářského studia na VŠ uměleckého nebo pedagogického směru a schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.

Study Objectives:

Cílem předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách literatury pro děti a mládež. Ve výuce předmětu se kombinují praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby tak, aby posluchači pronikali do zákonitostí vývoje literatury pro mládež a vnímali ji v širších souvislostech. Ve výkladu vývoje literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) je akcentováno hledisko dramatického a dramatickovýchovného potenciálu této tvorby. V návaznosti na předmět Kapitoly z literární teorie je u posluchačů rozvíjena schopnost interpretovat literární text a vnímavost k tomu, co nabízí divadelní a dramatickovýchovné práci.

Outline and Syllabus:

> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba) a dětský adresát.

> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti.

- Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi.

- Problematika tzv. dětského aspektu.

- Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století

> Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti.

- Folklor a literatura pro děti a mládež.

- Druhy a žánry slovesného folkloru.

- Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)

- Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)

> Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře

- Hans Christian Andersen.

- Zrod moderního nonsensu.

- Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy

> Česká a světová poezie pro děti v 19. století.

> Moderní poezie pro děti a mládež.

- Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)

- Česká poezie od 60. let 20. století.

- Volný verš a poezie pro děti a mládež

> Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře.

- Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou.

- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a ve 20. století

- Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou.

- Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež.

- Nejnovější kapitoly ve vývoji příběhů s dětským hrdinou - klišé a neprobádané cesty.

> Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století do současnosti.

- Žánrové varianty dobrodružné literatury v historické perspektivě.

- Sci-fi a fantasy literatura.

- Dobrodružná literatura - její možnosti a rizika pro dramatickovýchovnou a divadelní práci.

> Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm.

> Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu.

Study materials:

CHALOUPKA, Otakar-NEZKUSIL, Vladimír

1973, 1976, 1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III (Praha: Albatros)

NOVÁK, J. V.-NOVÁK, Arne

1936-1939 Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny (Olomouc: R. Promberger - 4., přepr. a rozš. vyd.)

NÜNNING, Ansgar (ed.)

2001 Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe; přel. Aleš Urválek-Zuzana Adamová, Lexikon teorie literatury a kultury (Brno: HOST, 2006)

POSPÍŠIL, Otakar-SUK, Václav František

1924 Dětská literatura česká. Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost (Praha: Státní nakladatelství v Praze)

PROPP, Vladimir Jakovlevič

1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)

PROVAZNÍK, Jaroslav

2002 „Literatura pro české děti v posledním desetiletí“, Duha 16, č. 1

SEDLÁK, Ján

1971 Epické žánre v literatúre pre mládež (Bratislava: SPN)

SIROVÁTKA, Oldřich

1998 Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře (Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR)

ŠMAHELOVÁ, Hana

1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)

ŠUBRTOVÁ, Milena

1998 Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II (Brno: CERM)

URBANOVÁ, Svatava

2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)

URBANOVÁ, Svatava a kol.

2004 Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a reflexe) (Olomouc: Votobia)

VORÁČEK, Jaroslav-CHALOUPKA, Otakar

1984 Kontury české literatury pro mládež (Praha: Albatros) - pouze 2. vyd.

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HLD3.html