Musical and Rhythmical Education 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205HRV1 | Z | 1 | 22/S | Czech |
- Tutor:
- Tomáš KOLAFA
- Synopsis:
-
Charakteristickým rysem předmětu je jeho muzický a převážně činnostní ráz. Předmět vychází z aktivního osvojení či oživení základů hudební nauky prostřednictvím sborového zpěvu a hry na hudební nástroj.
- Prerequisites:
-
Rytmické cítění, elementární hudební dispozice, aktivní přístup, ochota experimentovat.
- Study Objectives:
-
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací, zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště a obecně hudebním přehledem.
- Outline and Syllabus:
-
1. Základní hudební pojmy
Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.
2. Notopis
Historický pohled na vývoj notace.
3. Stupnice
Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská intonace a hra stupnic.
4. Intervaly
Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné.
Intervaly přes oktávu.
Intonace a hra intervalů.
5. Akordy
Definice a stavba akordu.
Kvintakordy a jejich obraty.
Dominantní septakord a jeho obraty.
Septakord.
Tvorba dalších hlasů k dané melodii.
6. Časový prostor hudby
Pulzace, metrum, rytmus.
Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou.
Tempové hudební označení.
Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.
7. Barevný prostor hudby
Primární tón, alikvotní tóny.
Úvod do akustiky.
Soustava hudebních nástrojů - klasické, historické, lidové, elektronické.
Hudební tělesa - pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická.
8. Hudební formy
Motiv, téma, předvětí, závětí.
Práce s hudebním motivem.
Velká a malá forma.
Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.
9. Obecný přehled evropského hudebního myšlení:
Období do gregoriánského chorálu.
Gregoriánský chorál, romanika.
Gotika, ars antiqua, ars nova.
Renesance.
Baroko.
Klasicismus.
Romantismus.
Secese, impresionismus, expresionismus.
Období do 2. světové války.
Hudba 50. a 60. let 20. století.
Jazz, country, folklor, folk, pop...
10. Hra na nástroj
Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2.
Hra z listu.
Hra na jiný hudební nástroj.
- Study materials:
-
DOLINSKÝ, Antonín
1957 Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol. 1 (Praha: SNKLHU - 3. vyd.)
1957 Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2 (Praha: SNKLHU)
DIMÉNY, Judit
1992 Zvuk jako hra; přel. Nadja Jasanová (Praha: Panton)
HURNÍK, Ilja, Petr EBEN
1969-1972 Česká Orffova škola I-III (Praha-Bratislava: Supraphon)
KOLAFA, Jiří
1989 O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště (Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě)
1999 Hudební nauka pro nehudebníky (Praha: DAMU-FAMU - 2. rev. vyd.)
KURKOVÁ, Libuše
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
MOUREAU, Michel
1995 K hudbě přirozenou cestou. Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti. Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám (Praha: ARTAMA)
VÁŇOVÁ, Hana
1989 Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku (Praha: Supraphon)
ZENKL, Luděk
1976 ABC hudební nauky (Praha: Supraphon)
1984 ABC hudebních forem (Praha: Supraphon)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)