AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Musical and Rhythmical Education 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HRV1 Z 1 22/S Czech
Tutor:
Tomáš KOLAFA
Synopsis:

Charakteristickým rysem předmětu je jeho muzický a převážně činnostní ráz. Předmět vychází z aktivního osvojení či oživení základů hudební nauky prostřednictvím sborového zpěvu a hry na hudební nástroj.

Prerequisites:

Rytmické cítění, elementární hudební dispozice, aktivní přístup, ochota experimentovat.

Study Objectives:

Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací, zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště a obecně hudebním přehledem.

Outline and Syllabus:

1. Základní hudební pojmy

Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.

2. Notopis

Historický pohled na vývoj notace.

3. Stupnice

Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská intonace a hra stupnic.

4. Intervaly

Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné.

Intervaly přes oktávu.

Intonace a hra intervalů.

5. Akordy

Definice a stavba akordu.

Kvintakordy a jejich obraty.

Dominantní septakord a jeho obraty.

Septakord.

Tvorba dalších hlasů k dané melodii.

6. Časový prostor hudby

Pulzace, metrum, rytmus.

Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou.

Tempové hudební označení.

Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.

7. Barevný prostor hudby

Primární tón, alikvotní tóny.

Úvod do akustiky.

Soustava hudebních nástrojů - klasické, historické, lidové, elektronické.

Hudební tělesa - pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická.

8. Hudební formy

Motiv, téma, předvětí, závětí.

Práce s hudebním motivem.

Velká a malá forma.

Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.

9. Obecný přehled evropského hudebního myšlení:

Období do gregoriánského chorálu.

Gregoriánský chorál, romanika.

Gotika, ars antiqua, ars nova.

Renesance.

Baroko.

Klasicismus.

Romantismus.

Secese, impresionismus, expresionismus.

Období do 2. světové války.

Hudba 50. a 60. let 20. století.

Jazz, country, folklor, folk, pop...

10. Hra na nástroj

Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2.

Hra z listu.

Hra na jiný hudební nástroj.

Study materials:

DOLINSKÝ, Antonín

1957 Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol. 1 (Praha: SNKLHU - 3. vyd.)

1957 Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2 (Praha: SNKLHU)

DIMÉNY, Judit

1992 Zvuk jako hra; přel. Nadja Jasanová (Praha: Panton)

HURNÍK, Ilja, Petr EBEN

1969-1972 Česká Orffova škola I-III (Praha-Bratislava: Supraphon)

KOLAFA, Jiří

1989 O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště (Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě)

1999 Hudební nauka pro nehudebníky (Praha: DAMU-FAMU - 2. rev. vyd.)

KURKOVÁ, Libuše

1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)

MOUREAU, Michel

1995 K hudbě přirozenou cestou. Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti. Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám (Praha: ARTAMA)

VÁŇOVÁ, Hana

1989 Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku (Praha: Supraphon)

ZENKL, Luděk

1976 ABC hudební nauky (Praha: Supraphon)

1984 ABC hudebních forem (Praha: Supraphon)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HRV1.html