Chapters from Theory of Literature 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205KLT3 | ZK | 3 | 10/S | Czech |
- Tutor:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Synopsis:
-
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby.
- Prerequisites:
-
U posluchače se předpokládá schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti. Navíc je podmínkou absolvování předmětu několik písemných prací interpretačnícho charakteru.
- Study Objectives:
-
Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
1. Základní pojmy a souvislosti.
2. Literární dílo jako struktura.
3. Jazykové prostředky.
4. Zvuková a grafická stránka verše.
5. Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.
6. Motivy a motivické prvky.
7. Kompozice.
SYLABUS:
- Uvedení, základní pojmy a souvislosti
- Jazyk - brána do literárního díla
- Základní repertoár tematických prostředků.
- Děj, příběh, fabule, syžet.
- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle.
- Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
- Námět a téma v literárním díle.
- Jazykové prostředky v literárním díle:
- Zvuková a grafická stránka verše.
- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
-. Fikční světy v uměleckém literárním díle:
- Obraz a funkce postavy.
- Vypravěč, vyprávěcí situace.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
- Motivy a motivické prvky.
- Kompozice. Kompoziční principy a postupy.
- Dominanta/sémantické gesto.
- Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
- Study materials:
-
BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří
1997 Poetický slovník (Praha: MF)
HRABÁK, Josef
1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN) a další vydání
CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL
1973, 1976, 1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III (Praha: Albatros)
NÜNNING, Ansgar (ed.)
2001 Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe; přel. Aleš Urválek-Zuzana Adamová, Lexikon teorie literatury a kultury (Brno: HOST, 2006)
PROPP, Vladimir Jakovlevič
1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith
1983 Narrative Fiction Contemporary Poetics, přel. Vanda Pickettová, Poetika vyprávění (Brno: HOST, 2001)
ŠMAHELOVÁ, Hana
1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)
URBANOVÁ, Svatava
2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)
WELLEK, René-WARREN, Austin
1948 Theory of Literature; přel. Miloš Calda, Teorie literatury (Olomouc: Votobia, 1996)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)