AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Chapters from Theory of Literature 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205KLT3 ZK 3 10/S Czech
Tutor:
Jaroslav PROVAZNÍK
Synopsis:

Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby.

Prerequisites:

U posluchače se předpokládá schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti. Navíc je podmínkou absolvování předmětu několik písemných prací interpretačnícho charakteru.

Study Objectives:

Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu.

Outline and Syllabus:

OSNOVA:

1. Základní pojmy a souvislosti.

2. Literární dílo jako struktura.

3. Jazykové prostředky.

4. Zvuková a grafická stránka verše.

5. Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.

6. Motivy a motivické prvky.

7. Kompozice.

SYLABUS:

- Uvedení, základní pojmy a souvislosti

- Jazyk - brána do literárního díla

- Základní repertoár tematických prostředků.

- Děj, příběh, fabule, syžet.

- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle.

- Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.

- Námět a téma v literárním díle.

- Jazykové prostředky v literárním díle:

- Zvuková a grafická stránka verše.

- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.

-. Fikční světy v uměleckém literárním díle:

- Obraz a funkce postavy.

- Vypravěč, vyprávěcí situace.

- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.

- Motivy a motivické prvky.

- Kompozice. Kompoziční principy a postupy.

- Dominanta/sémantické gesto.

- Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.

Study materials:

BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří

1997 Poetický slovník (Praha: MF)

HRABÁK, Josef

1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN) a další vydání

CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL

1973, 1976, 1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III (Praha: Albatros)

NÜNNING, Ansgar (ed.)

2001 Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe; přel. Aleš Urválek-Zuzana Adamová, Lexikon teorie literatury a kultury (Brno: HOST, 2006)

PROPP, Vladimir Jakovlevič

1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)

RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith

1983 Narrative Fiction Contemporary Poetics, přel. Vanda Pickettová, Poetika vyprávění (Brno: HOST, 2001)

ŠMAHELOVÁ, Hana

1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)

URBANOVÁ, Svatava

2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)

WELLEK, René-WARREN, Austin

1948 Theory of Literature; přel. Miloš Calda, Teorie literatury (Olomouc: Votobia, 1996)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205KLT3.html