Chapters from Theory and History of Literature for Children and Youth 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205LDM3 | Z | 2 | 20/S | Czech |
- Tutor:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Synopsis:
-
Cílem předmětu je orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu. Literárně teoretické kapitoly jsou ilustrovány vývojem literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) z hlediska jejího dramatického a dramatickovýchovného potenciálu.
- Prerequisites:
-
U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice teorie literatury a obecných dějin literatury na úrovni alespoň bakalářského studia na VŠ uměleckého nebo pedagogického směru a schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu. Literárně teoretické kapitoly jsou ilustrovány vývojem literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) z hlediska jejího dramatického a dramatickovýchovného potenciálu.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
- Základní pojmy a souvislosti.
- Literární dílo jako struktura.
- Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
- Námět a téma v literárním díle
> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století)
- Jazykové prostředky.
> Folklorní pohádka. Cesta folklóru do literatury.
- Zvuková a grafická stránka verše.
> Poezie pro děti a její hlavní typy a etapy.
- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.
> Příběh s dětským hrdinou.
> Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež.
- Motivy a motivické prvky.
> Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století
- Kompozice.
SYLABUS
1. Uvedení, některé základní pojmy a souvislosti
- Literatura a dramatická výchova.
- Tři oblasti literární vědy (teorie, kritika, historie).
- Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže.
- Literární dílo jako struktura.
2. Jazyk - brána do literárního díla
> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk) a dětský adresát.
3. Základní repertoár tematických prostředků.
> Folklorní kouzelná pohádka. Morfologie pohádky podle V. J. Proppa. Teorie vzniku pohádek.
4. Děj, příběh, fabule, syžet - uvedení do problematiky, seznámení s různými pojetími a terminologií.
> Detektivní povídka.
5. Vypravěč a jeho funkce v literárním díle - uvedení do problematiky.
> Příběh s dětským hrdinou.
6. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
> Časopisy pro děti a mládež - minulost a současnost.
7. Námět a téma v literárním díle.
> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století).
8. Jazykové prostředky v literárním díle:
- Lexikální prostředky.
> Základní žánrové oblasti folklorní tvorby. Cesta folkloru do literatury, problematika adaptace; počátky autorské pohádky v první polovině 19. st.
- Obrazná pojmenování.
> Poezie pro děti 19. století (od J. J. Ryby po první zlatý věk české poezie pro děti; světový kontext).
> Zrod nonsensové poezie pro děti v Anglii.
- Zvuková a grafická stránka verše (hlavní činitelé básnického rytmu, vedlejší činitelé básnického rytmu, prozodické/versologické systémy).
> První zlatý věk české poezie pro děti (generace J. V. Sládka); avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).
- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
> M. Lukešová a poezie od 60. let 20. st.
9. Fikční světy v uměleckém literárním díle a jejich součásti:
- Obraz a funkce postavy v literárním díle.
> Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a v 1. polovině 20. století.
- Vypravěč, vyprávěcí situace - shrnování dosavadních poznatků a další naratologické problémy ve vztahu k práci s textem na divadle a v interní dramatické výchově.
> Příběh s dětským hrdinou v 2. polovině 20. století, zejm. česká nová vlna 60. let, severské příběhy s dětským hrdinou a problematika současných příběhů s dětským hrdinou.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
> Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež, její možnosti a rizika v divadelní a dramatickovýchovné práci.
> Sci-fi a fantasy.
- Motivy a motivické prvky v uměleckém literárním díle.
> Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století. Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy s ohledem na divadelní a dramatickovýchovnou práci.
10. Kompozice:
- Kompoziční principy a postupy.
- Dominanta/sémantické gesto.
- Titul literárního díla a jeho funkce.
> Pohledy na nejnovější literaturu pro děti a mládež.
11. Genologie:
- Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
- Study materials:
-
BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří
1997 Poetický slovník (Praha: MF); 1. vyd.: Větší poetický slovník, ČS, Praha 1968
HAMAN, Aleš
1999 Úvod do studia literatury a interpretace díla (Praha: H & H)
HRABÁK, Josef
1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN) a další vydání
CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL
1973 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I (Praha: Albatros)
1976 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II (Praha: Albatros)
1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III (Praha: Albatros)
JAKOBSON, Roman
1995 Poetická funkce (Praha: H&H)
MOCNÁ, Dagmar a kol.
2004 Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl: Paseka)
MUKAŘOVSKÝ, Jan
1982 Studie z poetiky (Praha: Odeon)
NOVÁK, J. V.-NOVÁK, Arne
1936-1939 Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny (Olomouc: R. Promberger - 4., přepr. a rozš. vyd.)
PROPP, Vladimir Jakovlevič
1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki;; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)
PROVAZNÍK, Jaroslav
2002 „Literatura pro české děti v posledním desetiletí“, Duha 16, č. 1
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith
1983 Narrative Fiction Contemporary Poetics, přel. Vanda Pickettová, Poetika vyprávění (Brno: HOST, 2001)
SEDLÁK, Ján
1971 Epické žánre v literatúre pre mládež (Bratislava: SPN)
SIROVÁTKA, Oldřich
1998 Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře (Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR)
SLOVNÍK LITERÁRNÍ TEORIE
1977 Slovník literární teorie (Praha: ČS)
ŠMAHELOVÁ, Hana
1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)
ŠUBRTOVÁ, Milena
1998 Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II (Brno: CERM)
URBANOVÁ, Svatava
2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)
VORÁČEK, Jaroslav, Otakar CHALOUPKA
1984 Kontury české literatury pro mládež (Praha: Albatros) - pouze 2. vyd.
WELLEK, René-WARREN, Austin
1948 Theory of Literature; přel. Miloš Calda, Teorie literatury (Olomouc: Votobia, 1996)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)