AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Chapters from Theory and History of Literature for Children and Youth 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205LDM3 Z 2 20/S Czech
Tutor:
Jaroslav PROVAZNÍK
Synopsis:

Cílem předmětu je orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu. Literárně teoretické kapitoly jsou ilustrovány vývojem literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) z hlediska jejího dramatického a dramatickovýchovného potenciálu.

Prerequisites:

U posluchače se předpokládá základní orientace v problematice teorie literatury a obecných dějin literatury na úrovni alespoň bakalářského studia na VŠ uměleckého nebo pedagogického směru a schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.

Study Objectives:

Cílem předmětu je orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně a rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat klíčové prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu, rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách, rozpoznat jeho hodnoty a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi. Dalším cílem výuky tomuto předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro dětskou literaturu. Literárně teoretické kapitoly jsou ilustrovány vývojem literatury pro děti a mládež (včetně problematiky folklorní slovesné tvorby) z hlediska jejího dramatického a dramatickovýchovného potenciálu.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

- Základní pojmy a souvislosti.

- Literární dílo jako struktura.

- Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.

- Námět a téma v literárním díle

> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století)

- Jazykové prostředky.

> Folklorní pohádka. Cesta folklóru do literatury.

- Zvuková a grafická stránka verše.

> Poezie pro děti a její hlavní typy a etapy.

- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.

> Příběh s dětským hrdinou.

> Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež.

- Motivy a motivické prvky.

> Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století

- Kompozice.

SYLABUS

1. Uvedení, některé základní pojmy a souvislosti

- Literatura a dramatická výchova.

- Tři oblasti literární vědy (teorie, kritika, historie).

- Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže.

- Literární dílo jako struktura.

2. Jazyk - brána do literárního díla

> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk) a dětský adresát.

3. Základní repertoár tematických prostředků.

> Folklorní kouzelná pohádka. Morfologie pohádky podle V. J. Proppa. Teorie vzniku pohádek.

4. Děj, příběh, fabule, syžet - uvedení do problematiky, seznámení s různými pojetími a terminologií.

> Detektivní povídka.

5. Vypravěč a jeho funkce v literárním díle - uvedení do problematiky.

> Příběh s dětským hrdinou.

6. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.

> Časopisy pro děti a mládež - minulost a současnost.

7. Námět a téma v literárním díle.

> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století).

8. Jazykové prostředky v literárním díle:

- Lexikální prostředky.

> Základní žánrové oblasti folklorní tvorby. Cesta folkloru do literatury, problematika adaptace; počátky autorské pohádky v první polovině 19. st.

- Obrazná pojmenování.

> Poezie pro děti 19. století (od J. J. Ryby po první zlatý věk české poezie pro děti; světový kontext).

> Zrod nonsensové poezie pro děti v Anglii.

- Zvuková a grafická stránka verše (hlavní činitelé básnického rytmu, vedlejší činitelé básnického rytmu, prozodické/versologické systémy).

> První zlatý věk české poezie pro děti (generace J. V. Sládka); avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).

- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.

> M. Lukešová a poezie od 60. let 20. st.

9. Fikční světy v uměleckém literárním díle a jejich součásti:

- Obraz a funkce postavy v literárním díle.

> Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a v 1. polovině 20. století.

- Vypravěč, vyprávěcí situace - shrnování dosavadních poznatků a další naratologické problémy ve vztahu k práci s textem na divadle a v interní dramatické výchově.

> Příběh s dětským hrdinou v 2. polovině 20. století, zejm. česká nová vlna 60. let, severské příběhy s dětským hrdinou a problematika současných příběhů s dětským hrdinou.

- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.

> Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež, její možnosti a rizika v divadelní a dramatickovýchovné práci.

> Sci-fi a fantasy.

- Motivy a motivické prvky v uměleckém literárním díle.

> Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století. Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy s ohledem na divadelní a dramatickovýchovnou práci.

10. Kompozice:

- Kompoziční principy a postupy.

- Dominanta/sémantické gesto.

- Titul literárního díla a jeho funkce.

> Pohledy na nejnovější literaturu pro děti a mládež.

11. Genologie:

- Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.

Study materials:

BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří

1997 Poetický slovník (Praha: MF); 1. vyd.: Větší poetický slovník, ČS, Praha 1968

HAMAN, Aleš

1999 Úvod do studia literatury a interpretace díla (Praha: H & H)

HRABÁK, Josef

1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN) a další vydání

CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL

1973 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I (Praha: Albatros)

1976 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II (Praha: Albatros)

1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III (Praha: Albatros)

JAKOBSON, Roman

1995 Poetická funkce (Praha: H&H)

MOCNÁ, Dagmar a kol.

2004 Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl: Paseka)

MUKAŘOVSKÝ, Jan

1982 Studie z poetiky (Praha: Odeon)

NOVÁK, J. V.-NOVÁK, Arne

1936-1939 Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny (Olomouc: R. Promberger - 4., přepr. a rozš. vyd.)

PROPP, Vladimir Jakovlevič

1928 Morfologija „volšebnoj“ skazki;; přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Morfologie pohádky a jiné studie (Praha: H & H, 1999)

PROVAZNÍK, Jaroslav

2002 „Literatura pro české děti v posledním desetiletí“, Duha 16, č. 1

RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith

1983 Narrative Fiction Contemporary Poetics, přel. Vanda Pickettová, Poetika vyprávění (Brno: HOST, 2001)

SEDLÁK, Ján

1971 Epické žánre v literatúre pre mládež (Bratislava: SPN)

SIROVÁTKA, Oldřich

1998 Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře (Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR)

SLOVNÍK LITERÁRNÍ TEORIE

1977 Slovník literární teorie (Praha: ČS)

ŠMAHELOVÁ, Hana

1989 Návraty a proměny (Praha: Albatros)

ŠUBRTOVÁ, Milena

1998 Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II (Brno: CERM)

URBANOVÁ, Svatava

2003 Meandry a metamorfózy dětské literatury (Olomouc: Votobia)

VORÁČEK, Jaroslav, Otakar CHALOUPKA

1984 Kontury české literatury pro mládež (Praha: Albatros) - pouze 2. vyd.

WELLEK, René-WARREN, Austin

1948 Theory of Literature; přel. Miloš Calda, Teorie literatury (Olomouc: Votobia, 1996)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205LDM3.html