Methodology of the Theatre with Children and Youth 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205MDK2 | ZK | 3 | 20/S | Czech |
- Tutor:
- Radek MARUŠÁK
- Synopsis:
-
Kurz seznamuje studenty se strategiemi, metodami, typy lekcí při práci s dětským divadelním souborem. Studenti se seznámí se specifiky práce v různých obdobích vývoje dětí i s metodami a lekcemi sledujícími konkrétní cílové oblasti (hledání a práce na tématu, postavě, práce s prostorem apod.). V závěrečných lekcích kurzu se studenti aktivně podílí na práci směřující k jevištnímu tvarování či jinému typu projektové práce v rámci souboru a navrhnou a zrealizují vlastní lekce pro dětský divadelní soubor.
- Prerequisites:
-
Studenti naváží na poznatky ze seminářů Praktikum Dv I, II, Didaktika dramatické výchovy.
- Study Objectives:
-
- Studenti jsou schopni volit metody práce s ohledem na věk a vývojová specifika dětí.
- Studenti vědomě volí strategie a typy lekcí v jednotlivých fázích své práce.
- Studenti jsou schopni reflektovat vlastní zkušenost, volit alternativní cesty, řešit problémové situace, aktivně pracovat s cílovými strukturami.
- Studenti dokáží vytvořit různé typy lekcí pro divadelní soubor s vědomím zákonitostí a specifik tvořivé divadelní práce.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
- Metodika práce v souvislosti s vývojem dětské psychiky.
- Strategie práce a typy lekcí.
- Práce na jevištním tvarování či jiný typ dlouhodobé projektové práce s dětským souborem.
- Samostatné výstupy studentů a jejich reflexe a evaluace.
SYLABUS
V první části kurzu (první semestr) se budou studenti zabývat metodikou práce z pohledu vývojové psychologie. Teoretická zjištění budou provázet ukázky lekcí určených pro konkrétní věkovou skupinu dětí a ukázky divadelního představení sledované věkové skupiny. V druhé části kurzu se studenti seznámí s různými typy lekcí s různým zacílením práce (průpravná cvičení, hledání tématu, práce na postavě, užití improvizace a dramatické hry?). Třetí semestr bude věnován dlouhodobé souvislé práci na určitém tématu od volby námětu, po hledání obsahů, témat, situací s možností směřování k produktu.
- Study materials:
-
DISMAN, Miroslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
MLEJNEK, Josef
1997 Dětská tvořivá hra (Praha: IPOS-ARTAMA - 2. přeprac. vyd.)
KONÝVKOVÁ, Irena
1998 „Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 2-3
PALARČÍKOVÁ, Alena
2001 Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku-Společnost Amatérské divadlo a svět)
SLAVÍK, Mirek
1996 Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem (Praha: IPOS-ARTAMA)
WAY, Brian
1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (subject determining qualification)