Methodology of Teaching Classroom Drama 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205MDL2 | Z | 3 | 25/S | Czech |
- Tutor:
- Radek MARUŠÁK, Veronika RODRIGUEZOVÁ
- Synopsis:
-
Kurz je zaměřen do oblasti uplatnění dramatické výchovy v základním a středoškolském vzdělávání mimo instituce ZUŠ a uměleckých škol. Zabývá se možnostmi uplatnění metod dramatické výchovy v různých oblastech školního kurikula, při koncipování projektů, v průřezových tématech. Kurz odkrývá možnosti uplatnění principů dramatické výchovy při naplňování cílů jednotlivých oblastí školních programů, zabývá se hledáním obsahů, jež toto prolnutí umožňují, nabízí různé typy lekcí s různou mírou uplatnění dramatické výchovy ? od uplatnění dramatické výchovy jako základní strategie vyučování až po dílčí využití učitých metod práce.
- Prerequisites:
-
Studenti naváží na poznatky a zkušenosti z kurzů Praktikum DV, Didaktika DV.
- Study Objectives:
-
- Studenti dokáží argumentačně zdůvodnit tento způsob práce a s pochopením základních hodnot a principů jej včlenit do kontextu současné neoreformní pedagogiky.
- Studenti dokáží vyhledat obsahy a témata vhodná z pohledu využití metod dramatické výchovy.
- Studenti jsou schopni vytvořit vyučovací lekci využívající principů a metod dramatické výchovy při respektování cílů vzdělávací oblasti.
- Studenti jsou schopni zvážit vhodné strategie a typy lekcí, a to s ohledem na cíle, obsahy, zkušenosti a věk skupiny.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
- Vzdělávací programy a jejich filozofická a pedagogická východiska.
- Dramatická výchova a její místo v metodologii vyučování.
- Typy lekcí.
- Dramatická výchova jako součást projektu.
SYLABUS:
Ve vstupních lekcích kurzu zhodnotí studenti realitu současného základního a středního školství, zanalyzují základní vzdělávací dokumenty a jejich východiska. Dále se budou zabývat současným pojetím vzdělávání, inovacemi cílů, metod, obsahů, organizačních forem. Vymezí možnosti uplatnění metod dramatické výchovy mimo ni samu, jejich pozitiva na cestě při vytváření kompetencí. Na konkrétních lekcích realizovaných se studenty nebo s dětskou skupinou (jako ukázkové lekce) potom lektoři ukáží různé způsoby uplatnění metod dramatické výchovy ve vyučování, a to jak v uzavřených tematických blocích, tak i v projektovém způsobu práce.
- Study materials:
-
BERTRAND, Yves
1990 Théories contemporaines de l?éducation; přel. Oldřich Selucký, Soudobé teorie vzdělávání (Praha: Portál, 1998)
BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav
1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna
1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)
MACHKOVÁ, Eva
2004 Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy (Praha: DAMU)
PASCH, Marvin-GARDNER, Trevor G.-SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea-STARK, Alane J.-MOODY(OVÁ), Christella D.
1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)
TONUCCI, Francesco
1990 Insegnare o imparare?; přel. Stanislav Štech, Vyučovat, nebo naučit? (Praha: Středisko vědeckých informací PdF UK, 1991)
VALENTA, Josef
1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom - Jana Hrubá)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a základní kurikulární dokumenty (www.vuppraha.cz)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova - dvouleté komb. (subject determining qualification)