Methodology of Recitation with Children 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205MDP2 | Z | 3 | 20/S | Czech |
- Tutor:
- Emilie ZÁMEČNÍKOVÁ
- Synopsis:
-
A practical workshop for those with greater interest in recital practice with children and youths and its specifics. Students go through a process from researching dramaturgical possibilities in relationship to the various ages of the children to preparations for recital performance. This course is focused on acquiring knowledge and skills needed for working with child reciters. Instruction proceeds as a working seminar with references to practical experience in working with child reciters.
- Prerequisites:
-
The student should have recitation experience presuming a fundamental practical and theory skills. As well, an orientation in the literature for children and youths, particularly poetry and a minimal of experience of reciting to children.
- Study Objectives:
-
The goal of the course are:
- an ability to apply knowledge and skills acquired in the „Recital and Recital Project“ and „Voice Training for Children's Recital Training“ courses.
- an orientation in the contemporary status in the Childrens Recital field (solo and group)
- an orientation in children's literature from the viewpoint of selecting texts for children's recitation.
- an ability to analyze and evaluate the performance of a child's recital or group children's recital.
- Outline and Syllabus:
-
Outline:
1. Why recite?
2. Selection of literature for recital.
3. The path from literary model to form.
4. Public presentation.
Syllabus:
1.1. What all is possible to understand under the term: Recital.
1.2. Use of recital for forming a child's personality.
1.3. Motivating children to recital.
2.1. How to begin.
2.2. How to select from the gathered literature and judge it.
2.3. Recite poetry or prose?
2.4. Selection of a text for a group.
3.1. Analysis of a text.
3.2. Script.
3.3. Execution.
4.1. Problems connected with children's public performance.
4.2. The role of the jury in children's recital competitions.
- Study materials:
-
BROOK, Peter
1968 The Empty Space; přel. Alois Bejblík, Prázdný prostor (Praha: Panorama, 1988)
DISMAN, Miroslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
HRABÁK, Josef
1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN)
1977 Poetika (Praha: ČS)
HRAŠE, Jiří-MUSILOVÁ, Daniela (eds.)
1984 Přednes, interpretace, próza, verš. Sborník metodických studií k problematice uměleckého přednesu (Praha: SKKS)
JUSTL, Vladimír
1985 Ano - slyšet se navzájem (Praha: Divadelní ústav)
KOLAFA, Jiří
1989 O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště (Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě)
KOŽMÍN, Zdeněk
1997 Interpretace básní (Brno: FF MU - 2. vyd.)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
MACHKOVÁ, Eva
1890 Základy dramatické výchovy (Praha: SPN)
MISTRÍK, Jozef
1971 Hovory s recitátorom; přel. Vlastimil Fišar, Hovory s recitátorem (Praha: Supraphon, 1976)
MUKAŘOVSKÝ, Jan
1982 Studie z poetiky (Praha: Odeon)
PAVELKOVÁ, Soňa-VOBRUBOVÁ, Jana- ŠTEMBERGOVÁ, Šárka
1989 Výchova dětského přednašeče (Praha: ÚKVČ)
RICHTER, Luděk
1985 Literatura, divadlo a my. Převod literárního díla do loutkového divadla (Praha-Hradec Králové: ÚKVČ)
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava-HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina
1984 Mluvený projev a přednes (Praha: SPN)
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka
1994 Metodika mluvní výchovy dětí (Praha: STD - 4. upr. vyd.)
VODIČKA, Felix a kol.
1967 Svět literatury I (Praha: SPN)
VŠETIČKA, František
1997 Podoby prózy. O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století (Olomouc: Votobia)
ZICH, Otakar
1937 O typech básnických (Praha: Orbis)
ZEMANČÍKOVÁ, Alena
2001 Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie (Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA - Kulturní klub DUHA)
ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema
2004 „Recitace aneb popelka v základních a středních školách“, in Radce učitele (Praha: RAABE)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova - dvouleté komb. (compulsory subject)