AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Pedagogy 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PDG3 ZK 2 8/S Czech
Tutor:
Hana KASÍKOVÁ
Synopsis:

Předmět poskytuje pedagogické vědomostní a dovednostní zázemí pro dramaticko výchovnou činnost studentů. Jde o předmět teoreticko-praktický, který umožňuje na základě porozumění výchovným jevů postulovat profesionální přístupy k výchovným a vzdělávacím problémům v praxi.

Prerequisites:

Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.

Study Objectives:

- Porozumět výchovnému a vzdělávacímu prostředí, v němž se bude činnost studenta DV realizovat.

- Porozumět vzdělávacím podmínkám profese.

- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.

- Formování dovedností učitelské práce.

- Formování postojů vztahujících se k učitelské práci.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

1. Pedagogické předpoklady pro výkon učitelské profese. Základní faktory vymezující výchovné a vzdělávací prostředí (společenské a jiné).

2. Učitel jako reflektující praktik

3. Modely školy a výuky

4. Základní požadavky na učební procesy.

5. Tvořivost a její podpora

6. Učební styly a práce s nimi.

7. Základní požadavky na účinnost vzdělávání.

8. Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.

SYLABUS

1. Učitel - animátor - kouč: výhody a limity. Společenské faktory ovlivňující pojetí vzdělávací práce. Hodnotový systém. Týmová práce ve vzdělávacím prostředí.

2. Různé úrovně reflexe. Proaktivní a reaktivní chování učitele.

3. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce. Základní předpoklady konstruktivní výuky. DV a kurikulu školy.

4. Zkušenostní učení jakozáklad DV: ve fikci, mimo fikci. Problémové učení. Holistické učení. Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.

5. Podstata tvořivosti. Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.

6. Kritéria učebních stylů.Individualizované vzdělávání, jeho prostředky.

7. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.

8. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.

Study materials:

BERTRAND, Yves

1990 Théories contemporaines de l?éducation; přel. Oldřich Selucký, Soudobé teorie vzdělávání (Praha: Portál, 1998)

CANGELOSI, James S.

1984 Cooperation in the classroom: Students and teachers together; přel. Milan Koldinský, Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce (Praha: Portál, 1994)

ČÁP, Jan

1996 Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy (Praha: ISV)

KASÍKOVÁ, Hana

1997 Kooperativní učení, kooperativní škola (Praha: Portál)

2001 Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy (Praha: Karolinum)

KASÍKOVÁ, Hana, Alena VALIŠOVÁ a kol.

1994 Pedagogické otázky současnosti (Praha: ISV)

KYRIACOU, Chris

1991 Essential teaching skills; přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský, Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování (Praha: Portál, 1996)

MAREŠ, Jiří-KŘIVOHLAVÝ, Jaro

1995 Komunikace ve škole (Brno: Masarykova univerzita)

PASCH, Marvin-GARDNER, Trevor G.-SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea-STARK, Alane J.-MOODY(OVÁ), Christella D.

1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)

PEDAGOGIKA PRO UČITELE

1992 Pedagogika pro učitele (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století) (Plzeň: Pedagogická fakulta ZU)

PETTY, Geoffrey

1993 Teaching Today. A Practical Guide; přel. Štěpán Kovařík, Moderní vyučování (Praha: Portál, 1996)

SINGULE, František

1991 Americká pragmatická pedagogika (Praha: SPN)

SKALKOVÁ, Jarmila

1999 Obecná didaktika (Praha: ISBV nakladatelství)

TONUCCI, Francesco

1990 Insegnare o imparare?; přel. Stanislav Štech, Vyučovat, nebo naučit? (Praha: Středisko vědeckých informací PdF UK, 1991)

VALENTA, Josef a kol.

1993 Pohledy. Projektová metoda ve škole i za školou (Praha: ARTAMA)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PDG3.html