Pedagogy 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PDK3 | ZK | 2 | 10/S | Czech |
- Tutor:
- Hana KASÍKOVÁ
- Synopsis:
-
Předmět poskytuje základní orientaci pro pedagogické myšlení a jednání studentů. Nabízí vhled zejména do těch okruhů, které jsou důležité pro obor dramatická výchova. Jde o předmět teoreticko-praktický, v kterém se studenti učí reflektovat pedagogické přístupy a možné postupy ve výchovných a vzdělávacích situacích.
- Prerequisites:
-
Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.
- Study Objectives:
-
- Porozumět základním principům pedagogické práce s různými aktéry.
- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.
- Propojovat pedagogické myšlení s tématy dramatickovýchovnými.
- Formovat základní dovednosti vytvářet podmínky pro učení druhých.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
1. Vytváření podmínek pro učení druhých.
2. Výchova a jiné faktory ovlivňující rozvoj osobnosti
3. Školní a mimoškolní vlivy
4. Základní požadavky na učební procesy.
5. Tvořivost a její podpora
6. Učební styly a práce s nimi.
7. Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
8. Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.
SYLABUS
1. Hodnoty společnosti a výchova.
- Lidské potřeby a výchova.
- Etická a estetická výchova.
2. Jak reflektovat výchovnou a vzdělávací činnost.
3. Holistické pojetí vzdělávání: věcné a sociální učení.
4. DV v kurikulu školy :
5. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce.
- Základní předpoklady konstruktivní výuky.
6. DV v kurikulu školy.
7. Zkušenostní učení jako základ DV: ve fikci, mimo fikci.
- Problémové učení.
- Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
8. Podstata tvořivosti
- Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
9. Jak individualizovat ve výchovné a vzdělávací práci.
10. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení.
11. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
12. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost.
13. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.
- Study materials:
-
BERTRAND, Yves
1990 Théories contemporaines de l?éducation; přel. Oldřich Selucký, Soudové teorie vzdělávání (Praha: Portál, 1998)
CANGELOSI, James S.
1984 Cooperation in the classroom: Students and teachers together; přel. Milan Koldinský, Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce (Praha: Portál, 1994)
ČÁP, Jan
1996 Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy (Praha: ISV)
KASÍKOVÁ, Hana
1997 Kooperativní učení, kooperativní škola (Praha: Portál)
2001 Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy (Praha: Karolinum)
KASÍKOVÁ, Hana, Alena VALIŠOVÁ a kol.
1994 Pedagogické otázky současnosti (Praha: ISV)
KYRIACOU, Chris
1991 Essential teaching skills; přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský, Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování (Praha: Portál, 1996)
MAREŠ, Jiří-KŘIVOHLAVÝ, Jaro
1995 Komunikace ve škole (Brno: Masarykova univerzita)
PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea SPARKS-LANGER, Alane J. STARK, Christella D. MOODY
1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)
PEDAGOGIKA PRO UČITELE
1992 Pedagogika pro učitele (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století) (Plzeň: Pedagogická fakulta ZU)
PETTY, Geoffrey
1993 Teaching Today. A Practical Guide; přel. Štěpán Kovařík, Moderní vyučování (Praha: Portál, 1996)
SINGULE, František
1991 Americká pragmatická pedagogika (Praha: SPN)
SKALKOVÁ, Jarmila
1999 Obecná didaktika (Praha: ISBV nakladatelství)
TONUCCI, Francesco
1990 Insegnare o imparare?; přel. Stanislav Štech, Vyučovat, nebo naučit? (Praha: Středisko vědeckých informací PdF UK, 1991)
VALENTA, Josef a kol.
1993 Pohledy. Projektová metoda ve škole i za školou (Praha: ARTAMA)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)