Recitation and Recital Project 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PPP2 | Z | 1 | 21/S | Czech |
- Tutor:
- Nina MARTÍNKOVÁ
- Synopsis:
-
Každý student si vyzkouší postup práce sólového recitátora na textu. Od výběru přes dramaturgickou a interpretační přípravu po realizaci. Součástí výuky je metodika práce s dětmi a mládeží a poznání celé řady činností, kterými je možné děti pro tento obor získat.
V rámci přípravy a realizace přednesového projektu v menších skupinách projdou studenti cestou od dramaturgické přípravy až k inscenaci .Je koncipována jako cesta od budování zázemí recitátorovy přípravy k interpretaci textu.
- Prerequisites:
-
Každý ze studentů, budoucích učitelů dramatické výchovy, by měl mít vlastní zkušenost s přípravou a realizací sólového přednašečského vystoupení eventuálně skupinového. Na základě poznání tohoto procesu by měl umět nabytou zkušenost převést a využít v práci s dětmi a mládeží. Pestrou a zajímavou činností vzbudit jejich zájem o literaturu , četbu a přednes. Důležitým předpokladem nabytí této zkušenosti je aktivní účast v hodinách.
- Study Objectives:
-
- Poznat a uvědomit si v praxi zákonitosti mluveného projevu, rozvíjet schopnost vnímat a posuzovat kvalitu textů, hledat způsob jak sdělit publiku vlastní zážitek z četby, vlastní názor a postoj.
- Na základě analýzy textu účelně použít vnitřní a vnější výrazové prostředky. Využít dovednosti získané v předmětu hlasová výchova při přípravě sólového i společného vystoupení.
- Seznámit se s metodami, které mohou děti nenásilně přivést k recitaci. Probrat okruhy témat, které děti v souvislosti s jejich věkem zajímají.
- V materiálu určeném pro společný přednes hledat inscenační klíč, rovnocenné
jevištní vyjádření k psanému textu.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA
- Osobnostní rozvoj prostřednictvím činností směřujících k přednesu.
- Budování zázemí recitátorovy přípravy.
- Práce s konkrétními předlohami.
- Metodika práce s dětmi.
SYLABUS
- Interpretace předlohy prostředky sousedních uměleckých disciplín (hudba, pohyb, barva?).
- ?Trénink? smyslové představivosti. (Asociace, představy, hry s metaforou, podtexty.)
- Užití vlastní zkušenosti pro pochopení životní zkušenosti jiných lidí. Staré známé nahlížet nově.
- Vyprávění, vypravěčství/storytelling.
- Posuzování umělecké zralosti básní.
- Pohled pod povrch textů k jejich jádru, významu, do hloubky.
- Pocitový ?rozbor? textu. (Intuitivní recitace, intuitivní montáž?)
- Pásmo, kompozice, montáž.
- Inspirované psaní. (?Pochopit básníka můžeme také tehdy, dovedeme-li se alespoň na chvílí také stát básníkem.?)
- Ego - obraz sebe sama. (Já materiální, já sociální, já duchovní.)
- Reprodukce a interpretace. Zvukové prostředky členění souvislé věty.
- Rozhlas. (Zprávy, ohlášení a odhlášení pořadu, úvodníky?, mikrofon.)
- Výběr textu vzhledem k psychofyzickým předpokladům, životním a interpretačním zkušenostem.
- Dramaturgický rozbor. (Odhalení smyslu, vztah k životní skutečnosti, forma, jazyk, styl.)
- Interpretační příprava. (Vytvoření představy, vnitřní organizace textu, technika mluvního projevu, nastudování, fixování tvaru.)
- Komunikace. Autor, čtenář, přednašeč, posluchač - divák. Zpětná vazba.
- Mimojazykové prostředky. (Pohyb, postoj, gesto, tvář ; prostor, světlo, kostým,? emocionální působení na posluchače?)
- Kritéria hodnocení přednašečova výkonu. Čím se liší dětský přednes od přednesu uměleckého.
- Study materials:
-
BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří
1997 Poetický slovník (Praha: MF - 2., rozš. vyd.)
FIŠAR, Vlastimil
1994 Přednes prózy (Praha-Prostějov: IPOS ARTAMA-Kulturní klub Duha - 3. upr. vyd.)
HÁLA, Bohuslav
1967 Výslovnost spisovné češtiny. Díl 1. Výslovnost slov českých (Praha: Academia - 2. vyd.)
HÁLA, Bohuslav, Miloš SOVÁK
1941 Hlas - řeč - sluch (Praha: Česká grafická Unie)
HALADA, Vladimír
1961 Technika jevištní řeči (Praha: Orbis)
HRABÁK, Josef
1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN)
HŮRKOVÁ, Jiřina
1995 Česká výslovnostní norma (Praha: Scientia)
1998 Próza versus poezie (Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA ve spolupráci s kulturním klubem DUHA)
HŮRKOVÁ, Jiřina-MAKOVIČKOVÁ, Hana
1984, 1986 Základy jevištní mluvy 1, 2 (Praha: SPN)
JUSTL, Vladimír
1985 Ano - slyšet se navzájem (Praha: Divadelní ústav)
KUBÁLEK, Vratislav
1983 Dětský přednes a rozvoj kulturních aktivit dítěte (Praha: Albatros)
MISTRÍK, Jozef
1971 Hovory s recitátorom; přel. Vlastimil Fišar, Hovory s recitátorem (Praha: Supraphon, 1976)
MUSILOVÁ, Daniela a kol.
1981 Slovníček uměleckého přednesu (Praha: SKKS, 2. rev. vyd.)
NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina
1979 O přesvědčivosti uměleckého přednesu (Praha: ÚKVČ)
1986 Výslovnostní norma v uměleckém přednesu (Praha: DAMU)
PAVELKOVÁ, Soňa-VOBRUBOVÁ, Jana- ŠTEMBERGOVÁ, Šárka
1989 Výchova dětského přednašeče (Praha: ÚKVČ)
ROMPORTL, Milan a kol.
1978 Výslovnost spisovné češtiny. Výslovnost slov přejatých. Výslovnostní slovník (Praha: Academia)
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava
1985 Mimojazykové prostředky v uměleckém přednesu (Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy)
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava-HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina
1984 Mluvený projev a přednes (Praha: SPN)
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka
1994 Metodika mluvní výchovy dětí (Praha: STD - 4. upr. vyd.)
VŠETIČKA, František
1994 Stavba poezie (Olomouc: Univerzita Palackého)
ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema
1997 ?O přednesu (nejen) na základní umělecké škole v teorii a příkladech?, Deník Dětské scény ´97, č. 1-3
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (subject determining qualification)