AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Recitation and Recital Project 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PPP3 ZK 3 22/S Czech
Tutor:
Nina MARTÍNKOVÁ
Synopsis:

Každý student si vyzkouší postup práce sólového recitátora na textu. Od výběru přes dramaturgickou a interpretační přípravu po realizaci. Součástí výuky je metodika práce s dětmi a mládeží a poznání celé řady činností, kterými je možné děti pro tento obor získat.

V rámci přípravy a realizace přednesového projektu v menších skupinách projdou studenti cestou od dramaturgické přípravy až k inscenaci .Je koncipována jako cesta od budování zázemí recitátorovy přípravy k interpretaci textu.

Prerequisites:

Každý ze studentů, budoucích učitelů dramatické výchovy, by měl mít vlastní zkušenost s přípravou a realizací sólového přednašečského vystoupení eventuálně skupinového. Na základě poznání tohoto procesu by měl umět nabytou zkušenost převést a využít v práci s dětmi a mládeží. Pestrou a zajímavou činností vzbudit jejich zájem o literaturu , četbu a přednes. Důležitým předpokladem nabytí této zkušenosti je aktivní účast v hodinách.

Study Objectives:

- Poznat a uvědomit si v praxi zákonitosti mluveného projevu, rozvíjet schopnost vnímat a posuzovat kvalitu textů, hledat způsob jak sdělit publiku vlastní zážitek z četby, vlastní názor a postoj.

- Na základě analýzy textu účelně použít vnitřní a vnější výrazové prostředky. Využít dovednosti získané v předmětu hlasová výchova při přípravě sólového i společného vystoupení.

- Seznámit se s metodami, které mohou děti nenásilně přivést k recitaci. Probrat okruhy témat, které děti v souvislosti s jejich věkem zajímají.

- V materiálu určeném pro společný přednes hledat inscenační klíč, rovnocenné

jevištní vyjádření k psanému textu.

Outline and Syllabus:

OSNOVA

- Osobnostní rozvoj prostřednictvím činností směřujících k přednesu.

- Budování zázemí recitátorovy přípravy.

- Práce s konkrétními předlohami.

- Metodika práce s dětmi.

SYLABUS

- Interpretace předlohy prostředky sousedních uměleckých disciplín (hudba, pohyb, barva?).

- ?Trénink? smyslové představivosti. (Asociace, představy, hry s metaforou, podtexty.)

- Užití vlastní zkušenosti pro pochopení životní zkušenosti jiných lidí. Staré známé nahlížet nově.

- Vyprávění, vypravěčství/storytelling.

- Posuzování umělecké zralosti básní.

- Pohled pod povrch textů k jejich jádru, významu, do hloubky.

- Pocitový ?rozbor? textu. (Intuitivní recitace, intuitivní montáž?)

- Pásmo, kompozice, montáž.

- Inspirované psaní. (?Pochopit básníka můžeme také tehdy, dovedeme-li se alespoň na chvílí také stát básníkem.?)

- Ego - obraz sebe sama. (Já materiální, já sociální, já duchovní.)

- Reprodukce a interpretace. Zvukové prostředky členění souvislé věty.

- Rozhlas. (Zprávy, ohlášení a odhlášení pořadu, úvodníky?, mikrofon.)

- Výběr textu vzhledem k psychofyzickým předpokladům, životním a interpretačním zkušenostem.

- Dramaturgický rozbor. (Odhalení smyslu, vztah k životní skutečnosti, forma, jazyk, styl.)

- Interpretační příprava. (Vytvoření představy, vnitřní organizace textu, technika mluvního projevu, nastudování, fixování tvaru.)

- Komunikace. Autor, čtenář, přednašeč, posluchač - divák. Zpětná vazba.

- Mimojazykové prostředky. (Pohyb, postoj, gesto, tvář ; prostor, světlo, kostým,? emocionální působení na posluchače?)

- Kritéria hodnocení přednašečova výkonu. Čím se liší dětský přednes od přednesu uměleckého.

Study materials:

BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří

1997 Poetický slovník (Praha: MF - 2., rozš. vyd.)

FIŠAR, Vlastimil

1994 Přednes prózy (Praha-Prostějov: IPOS ARTAMA-Kulturní klub Duha - 3. upr. vyd.)

HÁLA, Bohuslav

1967 Výslovnost spisovné češtiny. Díl 1. Výslovnost slov českých (Praha: Academia - 2. vyd.)

HÁLA, Bohuslav, Miloš SOVÁK

1941 Hlas - řeč - sluch (Praha: Česká grafická Unie)

HALADA, Vladimír

1961 Technika jevištní řeči (Praha: Orbis)

HRABÁK, Josef

1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN)

HŮRKOVÁ, Jiřina

1995 Česká výslovnostní norma (Praha: Scientia)

1998 Próza versus poezie (Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA ve spolupráci s kulturním klubem DUHA)

HŮRKOVÁ, Jiřina-MAKOVIČKOVÁ, Hana

1984, 1986 Základy jevištní mluvy 1, 2 (Praha: SPN)

JUSTL, Vladimír

1985 Ano - slyšet se navzájem (Praha: Divadelní ústav)

KUBÁLEK, Vratislav

1983 Dětský přednes a rozvoj kulturních aktivit dítěte (Praha: Albatros)

MISTRÍK, Jozef

1971 Hovory s recitátorom; přel. Vlastimil Fišar, Hovory s recitátorem (Praha: Supraphon, 1976)

MUSILOVÁ, Daniela a kol.

1981 Slovníček uměleckého přednesu (Praha: SKKS, 2. rev. vyd.)

NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina

1979 O přesvědčivosti uměleckého přednesu (Praha: ÚKVČ)

1986 Výslovnostní norma v uměleckém přednesu (Praha: DAMU)

PAVELKOVÁ, Soňa-VOBRUBOVÁ, Jana- ŠTEMBERGOVÁ, Šárka

1989 Výchova dětského přednašeče (Praha: ÚKVČ)

ROMPORTL, Milan a kol.

1978 Výslovnost spisovné češtiny. Výslovnost slov přejatých. Výslovnostní slovník (Praha: Academia)

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava

1985 Mimojazykové prostředky v uměleckém přednesu (Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy)

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava-HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina

1984 Mluvený projev a přednes (Praha: SPN)

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka

1994 Metodika mluvní výchovy dětí (Praha: STD - 4. upr. vyd.)

VŠETIČKA, František

1994 Stavba poezie (Olomouc: Univerzita Palackého)

ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema

1997 ?O přednesu (nejen) na základní umělecké škole v teorii a příkladech?, Deník Dětské scény ´97, č. 1-3

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PPP3.html