AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama III. - Structuring Drama Work 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PRC2 ZK 3 55/S Czech
Tutor:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

Povinný předmět je zaměřen na drama ve vzdělání, které využívá různorodé dramatické techniky/konvence ke zkoumání závažných životních obsahů a je založeno na principu tematicky provázaných větších hrových celků. Praktická činnost (studenti jsou účastníky dramatu) je doplňována výkladem základních pojmů a postupů.

Prerequisites:

Student by měl být schopen aktivně vstupovat do rolové hry, kooperovat v jejím rámci s ostatními hráči, podílet se na prozkoumávání zvolených témat a reflektovat své prožitky i získávané zkušenosti.

Study Objectives:

Cílem předmětu je zažít drama z pohledu účastníka. Seznámit se tak prostřednictvím vlastních zážitků a zkušeností s tímto typem dramatické práce, účelně propojující rovinu emocionální i racionální a ověřit si účinnost používaných metod, včetně zapojení učitele do rolové hry. Uvědomit si a být schopen pojmenovat specifika této práce, její charakter i základní prostředky.

Outline and Syllabus:

OSNOVA:

- Aktivní účast v dramatické hře.

- Situace a kontext.

- Dramatické techniky/konvence.

- Rolová hra.

- Problémová situace.

SYLABUS:

- Aktivní účast v dramatické hře: realizace a reflexe několika větších hrových celků/dramat pod vedením pedagoga.

- Situace a kontext: způsoby řetězení situací (fabule a montáž); význam příběhu; práce s časem a prostředím; zkoumání tématu z různých stran.

- Dramatické techniky/konvence: členění děje (přetržitost, odstup a reflexe); stupně hrové náročnosti; některé způsoby třídění technik (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Rolová hra: různé úrovně rolové hry; role pro skupinu/hráče; role pro učitele.

- Problémová situace: problém, konflikt, problémová situace; situace otevřená a zavřená; situace kontinuální a diskontinuální; způsoby nastolení; umístění ve struktuře dramatu.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku)

KASÍKOVÁ, Hana

1996 „Příběh je zdí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 2

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

1996 Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu (Praha: DAMU)

1996 „Tři typy dramatu - viděno z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1

1997 „Dramatický svět Cecily O´Neillové“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 3

MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana

1987 Teaching Drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: STD, Praha 2001)

NEELANDS, Jonothan

1990 Structuring Drama Work; přel. Radim Svoboda, „Strukturování dramatické práce“, Deník Dětské scény ´95, Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9

SOMERS, John-MARUŠÁK, Radek

2000 „Od her přes improvizaci k divadlu“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 1

2000 „Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 3

SVOZILOVÁ, Dana

1998 „Síť dramatu Warwicka Dobsona“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 1

2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)

ULRYCHOVÁ, Irina

1997 „Dramatické struktury Cecily O´Neillové a Alana Lamberta“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 2

2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3, Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2001 Hrajeme si s pohádkami (Praha: Portál)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom)

WAGNER(OPVÁ), Betty Jane-HEATHCOTEOVÁ, Dorothy-KASÍKOVÁ, Hana

1995 „Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami“, Tvořivá dramatika VI, 1995, č. 2

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PRC2.html