Psychology and Drama in Education 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PSK3 | ZK | 2 | 8/S | Czech |
- Tutor:
- Martin SEDLÁČEK
- Synopsis:
-
Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy. Obsahuje jak přehled psychologie, uspořádaní a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psych., soc.psych. atd), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.
- Prerequisites:
-
Posluchač by se měl orientovat v základních psychologických pojmech, měl by být schopen specifikovat jednotlivá vývojová období ve vztahu k DV, mel by být schopen popsat základní teorie osobnosti a aplikovat je na pedagogický proces. Součástí zkoušky je obhajoba individuální práce.
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.) Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí, a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.
- Outline and Syllabus:
-
OSNOVA:
- Předmět psychologie.
- Obecná psychologie (psychické jevy a procesy).
- Metodologie psychologie, metody výzkumu psychických a sociálních jevů,
- Diagnostika osobnosti.
- Základy vývojové psychologie.
- Základy psychologie osobnosti.
- Základy sociální psychologie.
- Aplikovaná psychologie, pedagogická. psychologie a psychologie herce.
- Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence.
- DV a psychoterapie.
- Další příspěvek psychologie k předmětu DV, archetypy pohádek a psychoterapie zaměřená na tělo.
SYLABUS:
1. Předmět psychologie: psychologie jako věda, nejdůležitější momenty historie psychologie, paradigma psychologie, pluralizmus v psychologii, základní psychologické směry, základy psychologické terminologie, koncept definice pojmů, determinovaných paradigmatem.
2. Obecná psychologie: psychika - prožívání, poznávání, cítění a snahy, chování, jednání, řeč a výraz. Koncept vědomí a nevědomí. Psychické procesy a dispozice, inteligence, paměť a vůle.
3. Metodologie psychologie: kvantitativní a kvalitativní výzkum, metody zkoumání, experiment, pozorování, analýza stop činnosti. Výzkum v DV.
4. Diagnostika osobnosti.
5. Základy vývojové psychologie.
6. Základy psychologie osobnosti.
7. Základy sociální psychologie.
8. Aplikovaná psychologie.
9. Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence: problém vs. onemocnění, základní klasifikace psychopatologie, psychózy, neurózy a poruchy osobnosti. Náročné životní situace a zásady krizové intervence.
10. DV a psychoterapie: Směry v psychoterapii, přenos a protipřenos, psychodrama dramaterapie a dramatická výchova. Etika v psychoterapii a v DV.
11. Archetypy pohádek a psychoterapie zameřená na tělo: Archetyp a jeho role v příběhu, analýza pohádek, a archetypální ptasnspozice příběhu. Role symbolu.
12. Tělo v psychoterapii a divadle ? sebezkušenostní lekce, grounding, rokliny, sitting. A. Pesso a Pesso-Boyden Psychomotoric systém ve vztahu k strukturovanému dramatu.
- Study materials:
-
ATKINSON(OVÁ), Rita L.-ATKINSON, Richard C.-SMITH, Edward E.-BEM, Daryl J.- NOLEN-HOEKSEMA(OVÄ), Susan
1953 Hilgard´s Introduction to Psychology; přel. Erik Herman, Miroslav Petržela, Dagmar Brejlová, Psychologie (Praha: Victoria Publishing, 1995)
ČÁP, Jan
1993 Psychologie výchovy a vyučování (Praha: Univerzita Karlova-H & H)
DRAPELA, Victor J.
1987 Review of personality theories; přel. Karel Balcar, Přehled teorií osobnosti (Praha: Portál, 1997)
GILLERNOVÁ, Ilona
2000 Slovník základních pojmů z psychologie (Praha: Fortuna)
GILLERNOVÁ, Ilona-BURIÁNEK, Jiří
1995 Základy psychologie, sociologie. Základy společenských věd (Praha: Fortuna)
HAYES(OVÁ), Nicky
1993 Principles of social psychology; přel. Irena Štěpaníková, Základy sociální psychologie (Praha: Porátl, 1998)
2001 Applied psychology; přel. Dagmar Brejlová, Aplikovaná psychologie (Praha: Portál 2003)
HELUS, Zdeněk
1995 Psychologie pro střední školy (Praha: Fortuna)
HOSKOVEC, Milan-NAKONEČNÝ, Milan-SEDLÁKOVÁ, Miluše
1993 Psychologie XX. století I (Praha: Karolinum)
JANOUŠEK, Jaromír-HOSKOVEC, Jiří-ŠTIKAR, Jiří
1993 Psychologický výkladový atlas (Praha: Karolinum-Academia)
NAKONEČNÝ, Milan
1995 Lexikon psychologie (Praha: Vodnář)
2003 Úvod do psychologie (Praha: Academia)
ŘÍČAN, Pavel
2005 Psychologie (Praha: Portál)
VÁGNEROVÁ, Marie
2000 Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál)
VÝROST, Jozef-SLAMĚNÍK, Ivan
1997 Sociální psychologie = Sociálna psychológia (Praha: ISV)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)