AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Psychology and Drama in Education 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PSK3 ZK 2 8/S Czech
Tutor:
Martin SEDLÁČEK
Synopsis:

Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy. Obsahuje jak přehled psychologie, uspořádaní a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psych., soc.psych. atd), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.

Prerequisites:

Posluchač by se měl orientovat v základních psychologických pojmech, měl by být schopen specifikovat jednotlivá vývojová období ve vztahu k DV, mel by být schopen popsat základní teorie osobnosti a aplikovat je na pedagogický proces. Součástí zkoušky je obhajoba individuální práce.

Study Objectives:

Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.) Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí, a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.

Outline and Syllabus:

OSNOVA:

- Předmět psychologie.

- Obecná psychologie (psychické jevy a procesy).

- Metodologie psychologie, metody výzkumu psychických a sociálních jevů,

- Diagnostika osobnosti.

- Základy vývojové psychologie.

- Základy psychologie osobnosti.

- Základy sociální psychologie.

- Aplikovaná psychologie, pedagogická. psychologie a psychologie herce.

- Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence.

- DV a psychoterapie.

- Další příspěvek psychologie k předmětu DV, archetypy pohádek a psychoterapie zaměřená na tělo.

SYLABUS:

1. Předmět psychologie: psychologie jako věda, nejdůležitější momenty historie psychologie, paradigma psychologie, pluralizmus v psychologii, základní psychologické směry, základy psychologické terminologie, koncept definice pojmů, determinovaných paradigmatem.

2. Obecná psychologie: psychika - prožívání, poznávání, cítění a snahy, chování, jednání, řeč a výraz. Koncept vědomí a nevědomí. Psychické procesy a dispozice, inteligence, paměť a vůle.

3. Metodologie psychologie: kvantitativní a kvalitativní výzkum, metody zkoumání, experiment, pozorování, analýza stop činnosti. Výzkum v DV.

4. Diagnostika osobnosti.

5. Základy vývojové psychologie.

6. Základy psychologie osobnosti.

7. Základy sociální psychologie.

8. Aplikovaná psychologie.

9. Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence: problém vs. onemocnění, základní klasifikace psychopatologie, psychózy, neurózy a poruchy osobnosti. Náročné životní situace a zásady krizové intervence.

10. DV a psychoterapie: Směry v psychoterapii, přenos a protipřenos, psychodrama dramaterapie a dramatická výchova. Etika v psychoterapii a v DV.

11. Archetypy pohádek a psychoterapie zameřená na tělo: Archetyp a jeho role v příběhu, analýza pohádek, a archetypální ptasnspozice příběhu. Role symbolu.

12. Tělo v psychoterapii a divadle ? sebezkušenostní lekce, grounding, rokliny, sitting. A. Pesso a Pesso-Boyden Psychomotoric systém ve vztahu k strukturovanému dramatu.

Study materials:

ATKINSON(OVÁ), Rita L.-ATKINSON, Richard C.-SMITH, Edward E.-BEM, Daryl J.- NOLEN-HOEKSEMA(OVÄ), Susan

1953 Hilgard´s Introduction to Psychology; přel. Erik Herman, Miroslav Petržela, Dagmar Brejlová, Psychologie (Praha: Victoria Publishing, 1995)

ČÁP, Jan

1993 Psychologie výchovy a vyučování (Praha: Univerzita Karlova-H & H)

DRAPELA, Victor J.

1987 Review of personality theories; přel. Karel Balcar, Přehled teorií osobnosti (Praha: Portál, 1997)

GILLERNOVÁ, Ilona

2000 Slovník základních pojmů z psychologie (Praha: Fortuna)

GILLERNOVÁ, Ilona-BURIÁNEK, Jiří

1995 Základy psychologie, sociologie. Základy společenských věd (Praha: Fortuna)

HAYES(OVÁ), Nicky

1993 Principles of social psychology; přel. Irena Štěpaníková, Základy sociální psychologie (Praha: Porátl, 1998)

2001 Applied psychology; přel. Dagmar Brejlová, Aplikovaná psychologie (Praha: Portál 2003)

HELUS, Zdeněk

1995 Psychologie pro střední školy (Praha: Fortuna)

HOSKOVEC, Milan-NAKONEČNÝ, Milan-SEDLÁKOVÁ, Miluše

1993 Psychologie XX. století I (Praha: Karolinum)

JANOUŠEK, Jaromír-HOSKOVEC, Jiří-ŠTIKAR, Jiří

1993 Psychologický výkladový atlas (Praha: Karolinum-Academia)

NAKONEČNÝ, Milan

1995 Lexikon psychologie (Praha: Vodnář)

2003 Úvod do psychologie (Praha: Academia)

ŘÍČAN, Pavel

2005 Psychologie (Praha: Portál)

VÁGNEROVÁ, Marie

2000 Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál)

VÝROST, Jozef-SLAMĚNÍK, Ivan

1997 Sociální psychologie = Sociálna psychológia (Praha: ISV)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PSK3.html