Movement within Methodology 4
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PVK4 | Z | 2 | 10/S | Czech |
- Tutor:
- Jiří LÖSSL
- Synopsis:
-
Pohybová výchova je jednou z psychosomatických disciplin. Centrem pozornosti je tělo a uvědomování si jeho částí, celková souhra a vztah člověka a prostoru. Práce v tomto praktickém předmětu je dále zaměřena na vnímání prostoru, předmětů, partnerů. Nedílnou součástí výuky jsou cvičení rytmická a dynamická, která otevírají prostor pro variace a rozvíjení pohybové fantazie. V druhé fázi studia - stejně jako u hlasové výchovy - je výuka zaměřena na metodiku pohybové výchovy s ohledem na práci s dětmi a mládeží.
- Prerequisites:
-
Praktická účast na seminářích a dílnách, průběžné písemné reflexe.
- Study Objectives:
-
Poznat svoje vlastní tělo jako nástroj komunikace a ochotu vstoupit tímto tělem do rozhovoru v prostoru tak, aby se tělo stalo zdrojem sdělení.
- Outline and Syllabus:
-
Anatomie v pohybu:
Na základě teoretického poznání a následné partnerské manipulace průzkum lidského těla jako soustavy kloubů a kostí. Vědomostní informace z oblasti anatomie a neurologie se na základě prožitku stává informací vědomou, použitelnou pro objevení nového pohybového materiálu, který lze efektivně využít při tanci; pomáhá porozumět svému tělu, poznat ho, správně jej užívat, šetřit vlastní energií a předcházet tak i úrazům z přetížení.
Kvalita vnitřní hmoty:
Práce s vnitřním prostorem; s jeho kvalitou, se skupenstvím, s hustotou, s viskozitou, tedy s proměnlivou kvalitou vnitřní hmoty. Na základě proměny fyzikálních vlastností hmoty vnitřního prostoru objevujeme změnu kvality hybnosti vlastního těla, změnu emocionality a následné změny komunikace v rozhovoru.
Povrch, dotek:
Práce s intimním prostorem lidského těla; zcitlivování povrchu kůže, naslouchání doteku. Dotek jako nositel informace v různých kvalitách, např.: unášení povrchu kůže dotekem, odtlačování doteku vnitřní hmotou, svěření vlastní váhy do doteku? Následný průzkum možností, které přináší tyto kvality pro rozhovor.
Naslouchání, komunikace:
Práce s vnějším prostorem; budování citlivosti k prostoru, k partnerovi, k prostředí. Fascinace pohybem vlastního těla, pohybem partnera, pohybem prostoru, pohybem v prostoru. Nacházení vědomého pohybu. Práce s časem a gravitací. Naslouchání příběhům vepsaným v prostoru a čase.
Kompozice:
Základní principy a sdělení jevištního prostoru v evropské kultuře. Práce na pohybovém materiálu, prostorové struktuře a následný přenos spontánní kompozice do roviny vědomé. Budování příběhu, vztahu, emoce.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška
1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)
1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)
BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka
1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)
BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana
1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila
1979 Taneční průprava (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
1998 Ladění (Praha: DAMU)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila
1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)
1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva
2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)
KURKOVÁ, Libuše
1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)
KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr
1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta
1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)
2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)
LÖSSL, Jiří
1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10
POLZEROVÁ, Eva
1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (compulsory subject)