AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Movement within Methodology 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PVM1 Z 1 22/S Czech
Tutor:
Jiří LÖSSL
Synopsis:

A kinetic education is one of the psychosomatic disciplines. The centre of attention is the body and understanding its parts, the overall combination and relation of the person with space. Work in this practical subject also focuses on perceiving space, objects, partners. An essential part of the instruction is rhythmic and dynamic training, which opens the space for the variation and development of kinetic fantasy. In the second phase of the study - as in vocal education - the instruction focuses on the methodology of kinetic education with regard to working with children and youth.

Prerequisites:

Practical participation at sem9inars and in workshops; ongoing written reflections.

Study Objectives:

Knowing your own body as an instrument of communication and willingness to use the body to enter into a conversation so that the body becomes a communication resource.

Outline and Syllabus:

Anatomy in movement:

Research into the human body as a system of joints and bones based on theoretical knowledge and subsequent partner manipulation. ? information in anatomy and neurology becomes upon experience conscious information which can be used to reveal new movement material, which can effectively be put to use in dance, to help to understand your own body, to get to know it, to use it properly, to save energy and thus avoid accidents from carrying unsuitable loads.

Quality of internal matter:

Work with internal space; with its quality, with teamwork, with density, viscosity, and thus with the changeable quality of internal matter. Based on a transformation in the physical qualities of the material of internal space we reveal a change in the quality of your own body's ability to move, a change in emotionality and subsequent changes in communicating in conversation.

Surface, touch:

Work with the intimate space of the human body; making the surface of the skin more sensitive, listening to touch. Touch as a bearer of information in various qualities, e.g.: ??

Study materials:

BLÁHOVÁ, Eliška

1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)

1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)

BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka

1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)

BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana

1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila

1979 Taneční průprava (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

1998 Ladění (Praha: DAMU)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila

1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)

1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva

2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)

KURKOVÁ, Libuše

1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)

1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)

1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)

KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr

1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta

1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)

2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)

LÖSSL, Jiří

1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10

POLZEROVÁ, Eva

1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PVM1.html