Movement within Methodology 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PVM1 | Z | 1 | 22/S | Czech |
- Tutor:
- Jiří LÖSSL
- Synopsis:
-
A kinetic education is one of the psychosomatic disciplines. The centre of attention is the body and understanding its parts, the overall combination and relation of the person with space. Work in this practical subject also focuses on perceiving space, objects, partners. An essential part of the instruction is rhythmic and dynamic training, which opens the space for the variation and development of kinetic fantasy. In the second phase of the study - as in vocal education - the instruction focuses on the methodology of kinetic education with regard to working with children and youth.
- Prerequisites:
-
Practical participation at sem9inars and in workshops; ongoing written reflections.
- Study Objectives:
-
Knowing your own body as an instrument of communication and willingness to use the body to enter into a conversation so that the body becomes a communication resource.
- Outline and Syllabus:
-
Anatomy in movement:
Research into the human body as a system of joints and bones based on theoretical knowledge and subsequent partner manipulation. ? information in anatomy and neurology becomes upon experience conscious information which can be used to reveal new movement material, which can effectively be put to use in dance, to help to understand your own body, to get to know it, to use it properly, to save energy and thus avoid accidents from carrying unsuitable loads.
Quality of internal matter:
Work with internal space; with its quality, with teamwork, with density, viscosity, and thus with the changeable quality of internal matter. Based on a transformation in the physical qualities of the material of internal space we reveal a change in the quality of your own body's ability to move, a change in emotionality and subsequent changes in communicating in conversation.
Surface, touch:
Work with the intimate space of the human body; making the surface of the skin more sensitive, listening to touch. Touch as a bearer of information in various qualities, e.g.: ??
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška
1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)
1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)
BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka
1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)
BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana
1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila
1979 Taneční průprava (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
1998 Ladění (Praha: DAMU)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila
1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)
1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva
2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)
KURKOVÁ, Libuše
1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)
KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr
1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta
1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)
2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)
LÖSSL, Jiří
1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10
POLZEROVÁ, Eva
1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)