AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Movement within Methodology 3

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PVM3 Z 1 18/S Czech
Tutor:
Jiří LÖSSL
Synopsis:

Pohybová výchova je jednou z psychosomatických disciplin. Centrem pozornosti je tělo a uvědomování si jeho částí, celková souhra a vztah člověka a prostoru. Práce v tomto praktickém předmětu je dále zaměřena na vnímání prostoru, předmětů, partnerů. Nedílnou součástí výuky jsou cvičení rytmická a dynamická, která otevírají prostor pro variace a rozvíjení pohybové fantazie. V druhé fázi studia - stejně jako u hlasové výchovy - je výuka zaměřena na metodiku pohybové výchovy s ohledem na práci s dětmi a mládeží.

Prerequisites:

Praktická účast na seminářích a dílnách, průběžné písemné reflexe.

Study Objectives:

Poznat svoje vlastní tělo jako nástroj komunikace a ochotu vstoupit tímto tělem do rozhovoru v prostoru tak, aby se tělo stalo zdrojem sdělení.

Outline and Syllabus:

Anatomie v pohybu:

Na základě teoretického poznání a následné partnerské manipulace průzkum lidského těla jako soustavy kloubů a kostí. Vědomostní informace z oblasti anatomie a neurologie se na základě prožitku stává informací vědomou, použitelnou pro objevení nového pohybového materiálu, který lze efektivně využít při tanci; pomáhá porozumět svému tělu, poznat ho, správně jej užívat, šetřit vlastní energií a předcházet tak i úrazům z přetížení.

Kvalita vnitřní hmoty:

Práce s vnitřním prostorem; s jeho kvalitou, se skupenstvím, s hustotou, s viskozitou, tedy s proměnlivou kvalitou vnitřní hmoty. Na základě proměny fyzikálních vlastností hmoty vnitřního prostoru objevujeme změnu kvality hybnosti vlastního těla, změnu emocionality a následné změny komunikace v rozhovoru.

Povrch, dotek:

Práce s intimním prostorem lidského těla; zcitlivování povrchu kůže, naslouchání doteku. Dotek jako nositel informace v různých kvalitách, např.: unášení povrchu kůže dotekem, odtlačování doteku vnitřní hmotou, svěření vlastní váhy do doteku? Následný průzkum možností, které přináší tyto kvality pro rozhovor.

Naslouchání, komunikace:

Práce s vnějším prostorem; budování citlivosti k prostoru, k partnerovi, k prostředí. Fascinace pohybem vlastního těla, pohybem partnera, pohybem prostoru, pohybem v prostoru. Nacházení vědomého pohybu. Práce s časem a gravitací. Naslouchání příběhům vepsaným v prostoru a čase.

Kompozice:

Základní principy a sdělení jevištního prostoru v evropské kultuře. Práce na pohybovém materiálu, prostorové struktuře a následný přenos spontánní kompozice do roviny vědomé. Budování příběhu, vztahu, emoce.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Eliška

1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)

1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)

BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka

1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)

BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana

1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila

1979 Taneční průprava (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

1998 Ladění (Praha: DAMU)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila

1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)

1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva

2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)

KURKOVÁ, Libuše

1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)

1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)

1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)

KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr

1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta

1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)

2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)

LÖSSL, Jiří

1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10

POLZEROVÁ, Eva

1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PVM3.html