Practice II. 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PXB3 | Z | 1 | Czech |
- Tutor:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Synopsis:
-
Praxe ve studiu dramatické výchovy je koncipována a realizována tak, aby tvořila součást učebního plánu všech ročníků jak bakalářského, tak magisterského studia. V druhé fázi má předmět Praxe podobu systematické práce každého posluchače s vlastní skupinou.
- Prerequisites:
-
Kromě vlastní práce s dětskou nebo středoškolskou skupinou jsou součástí praxe průběžné konzultace s pedagogy. Podmínkou zápočtů jsou podrobné záznamy z pěti po sobě jdoucích lekcí. V závěru každý posluchač vypracuje písemnou reflexi vlastní práce.
- Study Objectives:
-
Umožnit posluchačům dlouhodobé aplikovaní a ověřování poznatků získaných ve studiu, konfrontování vlastních zkušeností účastníka lekcí s rolí učitele, který sám koncipuje a vede dramatickovýchovné lekce.
Rozvíjet u posluchačů schopnost samostatně plánovat a realizovat dramatickovýchovné lekce, pohotově reagovat na skupinu a její proměny.
Vést posluchače k tomu, aby si postupně nacházeli a budovali vlastní styl učení.
Rozvíjet u posluchačů schopnost a dovednost reflektovat práci svěřenců i vlastní práci a s těmito poznatky dále tvořivě pracovat.
Motivovat posluchače k samostatné práci na sobě.
- Outline and Syllabus:
-
Řízená (celoroční, u kombinovaného bakalářského typu studia dvouletá) praxe posluchačů: Kontinuální a systematická práce s dětskou nebo středoškolskou skupinou, která může mít např. jednu z těchto podob:
- výuka samostatného předmětu Dramatická výchova (resp. Literárně dramatická výchova) na 1. nebo 2. stupni ZŠ,
- výuka některého z dalších předmětů dramatickovýchovnými metodami na 1. nebo 2. st. ZŠ nebo na střední škole,
- vedení dramatického, resp. divadelního nebo recitačního kroužku/souboru,
- dramatickovýchovná práce s předškolními dětmi,
- výuka alespoň jedné skupiny na LDO ZUŠ
apod.
Vedle toho mají posluchači možnost podle svého zájmu samostatně koncipovat a vést dramatickovýchovné dílny pro dětské recitátory nebo členy dětských divadelních souborů v rámci celostátních přehlídek a dílen Dětská scéna nebo v rámci krajských či jiných přehlídek a dílen dětského divadla nebo dětského přednesu - po dohodě s vedením KVD DAMU (v kterémkoli ročníku studia).
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK
1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)
BUDÍNSKÁ, Hana
1994 Hry pro šest smyslů (Praha: ARTAMA-IPOS - 3., dopl. vyd.)
DISMAN, Miroslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa-Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ, Anna TOMKOVÁ
1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)
MACHKOVÁ, Eva
1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS)
1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8. revid. vyd.)
2004 Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy (Praha: DAMU)
MLEJNEK, Josef
1997 Dětská tvořivá hra (Praha: IPOS-ARTAMA - 2. přeprac. vyd.)
MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana
1987 Teaching drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, Praha, 2001)
ULRYCHOVÁ, Irina
2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3; Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3
VALENTA, Josef
1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura STROM-Jana Hrubá)
- Note:
- Schedule for winter semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2008/2009:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (subject determining qualification)