AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Introduction to Drama in Education 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205USD1 Z 1 10/S Czech
Tutor:
Eva MACHKOVÁ
Synopsis:

Jednosemestrální kurz je zaměřen na uvedení posluchačů do problematiky dramatické výchovy, skladby studia a nejdůležitějších pojmů oboru. Vychází z předchozí praxe a vzdělání posluchačů v konkrétním ročníku a podle toho se obměňuje.

Prerequisites:

Předpokládá se pravidelná docházka a aktivní účast v diskusích a při řešení různých problémů, schopnost samostatně formulovat a přispívat z vlastní zkušenosti, uvádět ji do souvislostí oboru.

Study Objectives:

Cílem studia je nastartovat u studentů koncepční uvažování o dramatické výchově, aktivizovat posluchače v diskusích a při řešení nastolených otázek, vést je k pochopení vztahů dramatické výchovy k souvisejícím teoretickým i praktickým disciplínám (pedagogika, psychologie, herectví aj.), k uvědomění si struktury dramatické výchovy a jejích různých organizačních forem.

Outline and Syllabus:

1. Učitel dramatické výchovy

Anketa na téma ?co mne uschopňuje pro profesi učitele dramatické výchovy?, na jejím základě diskuse o jednotlivých složkách vybavenosti učitele DV ? schopnosti, speciální a všeobecné dovednosti a vědomosti, osobní vlastnosti (komunikativnost, empatie, tolerantnost), vztah k dětem a dospívajícím, vztah k divadlu a dramatické výchově, múzičnost.

2. Základní pojmy dramatické výchovy

Zkušenost, prožívání, hra, tvořivost, partnerství, hra v roli, improvizace, pantomima, hry a cvičení, dramatické strukturování, dětské divadlo, proces a produkt.

3. Struktura dramatické výchovy

Teoretické i praktické disciplíny, z nichž dramatická výchovy vychází ? cíle pedagogické, prostředky divadelní. Pedagogika a školství v současnosti, psychologie, její jednotlivé součásti a podobory. Herectví a jeho metodika jako zdroj metod DV. Transformace poznatků z jiných oborů pro potřeby DV.

4. Mezioborový charakter DV

Prolínání poznatků různých disciplín v DV, literatura, umění a společenské vědy jako zdroj témat pro dramatickou výchovu. Obory blízce sousedící s dramatickou výchovou nebo užívající podobných či shodných metod (psychodrama, dramatoterapie, prožitková pedagogika atp.), specifika DV.

5. Organizační formy dramatické výchovy

Zájmová dramatická výchova ? dramatické kroužky, soubory, základní umělecké školy. Školní dramatická výchova ? DV jako samostatný předmět (povinný, volitelný, nepovinný), dramatické metody ve vyučování jiným předmětům (zejm. dějepis, občanská a rodinná výchova, literatura).

Study materials:

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-Jaroslav PROVAZNÍK, Krista BLÁHOVÁ, Radka SVOBODOVÁ, Anna TOMKOVÁ

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ Eva

1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha:IPOS ARTAMA)

1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: IPOS ARTAMA)

Note:
Schedule for winter semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2008/2009:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2009-5-7
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205USD1.html