Interpretace barokní hudby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
104IB3 | Z | 1 | 1/T | česky |
- Vyučující:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Anotace:
-
Příprava k orientaci a základní znalosti interpretační problematiky barokní epochy, s možnou aplikací a zaměřením na interpretaci barokní klávesové hudby. Probírají se jednotlivé kapitoly podle systematiky Doningtonovy.
- Požadavky:
-
Vypracování několika příkladů v průběhu semestru, ústní zkouška z některých reálií.
- Cíle studia:
-
Získání uceleného pohledu na vývoj ornamentiky, jejího opodstatnění v hudebním vyjadřování v průběhu dané epochy a praktické ozkoušení vlastního řešení v předkládaných příkladech v komparaci s původním zněním.
- Osnova (a sylabus):
-
Stručná osnova předmětu:
5) Prstoklady
6) Ornamentika, její úloha a funkce. Italské diminuce. Skupiny franc. a itals. ornamentiky - základ.
Sylabus předmětu:
Vývoj a samozřejmosti dobové praxe a hlavně podmínky jejich osvojování nevyžadovaly v baroku tak detailní zápis interpretačních pokynů, které postupně sílily až se změnou společenského a estetického řádu kolem poloviny 18. století a rostly subjektivní individualizací projevu v romantismu, ale částečně i v době tzv. stylu empfindsamer. Proto je obtížnější řešení jak rytmické, někdy i metrické stránky barokní hudby, ale i artikulace, frázování, akcentace aj. prvků, protože je k nim třeba daleko širšího vhledu a pochopení výrazu barokní hudby než u mnohých stylů pozdějších epoch. Otázka artikulace je zejména v klávesové hudbě navázána na řešení prstokladu. I zde je možné se opřít o dobové požadavky. Opět však rozhoduje znalost dobové „řeči a výslovnosti“.
Požadavky proměn rytmického zápisu sledujeme od konce 16. století ve španělských, italských (Caccini) a zejména francouzských pramenech (jeu inégal). Možnost variabilního zacházení s tečkovaným rytmem nebo se zápisem i rovných drobnějších hodnot je závislé na taktu, slovních nebo artikulačních pokynech nebo nemusí být vůbec zapsány a jsou z jiného ohledu (žánru, stylu apod.) samozřejmostí.
Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby jejich realizace nebyla proti smyslu hudby. Zároveň volnost v oblasti willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), pro ornamentiku wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice.Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky.
- Studijní materiály:
-
Literatura předmětu:
Česká a slovenská
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
- Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979
HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990
LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978
LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982
MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969
Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)