Analýza hudebně teoretického textu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108AHT1 | Z | 2 | 1/T | česky |
- Vyučující:
- Jaromír HAVLÍK
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 1. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Požadavky:
-
Zápočet na základě předložení písemné semestrální práce v rozsahu 5-6 normalizovaných stran počítačového tisku
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Výuka předmětu má v tomto semestru povahu prosemináře a je zaměřena zejména na seznámení posluchačů se základní metodologií odborné práce s hudebně teoretickým textem jak při jeho analytickém studiu tak při jeho vytváření. Výchozí tematický okruh: hudební teorie jako součást systematické muzikologie. Klasifikace hudebně teoretických textů:
hudebně teoretický text v užším slova smyslu („čistý“);
hudebně teoretický text s aspekty historickými, estetickými, pedagogickými, kritickými, etnomuzikologickými, popularizačními, kompozičně a interpretačně praktickými;
text hudebně historický, estetický, pedagogický, psychologický, sociologický, etnomuzikologický, organologický, umělecko-kritický, popularizační - v v užším slova smyslu a tytéž typy textů s aspekty hudebně teoretickými. Druhý tematický okruh: odborná terminilogie česká a cizojazyčná.
Posluchači se seznámí se základními druhy hudebně teoretických spisů (zpráva, referát, recenze, stať, studie, monografie, syntetický spis, slovník, katalog, edice), s technikou práce s odbornou literaturou (citace, bibliografické záznamy, anotace, excerpta, konspekty,....), se základními informačními zdroji údajů o hudebně teoretické literatuře (lexika, RILM, katalogy a jiné bibliografické soupisy, internet,...). V praktických cvičeních se posluchači naučí vytvářet anotace, excerpta i konspekty z prostudované literatury. Jsou též seznámeni s metodou budování vlastní (soukromé) databáze odborné literatury.
Současně posluchači samostatně vypracují své první samostatné hudebně teoretické texty menšího rozsahu v počtu 1-2 za semestr. Semestrální práce má povahu referátu či recenze jednoho rozsáhlejšího spisu od klasiků hudební teorie (hudební vědy).
- Studijní materiály:
-
Šimek, Dušan - Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc 2002Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. - Olomouc, Votobia 1997
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy.- Olomouc, Univerzita
Palackého 2001
RILM Abstracts - vybrané svazky
Základní lexikografická literatura (MGG, Grove, Slovník české hudební kultury,...)
Základní odborná periodika domácí i zahraniční
Adler, Quido: Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft. - in:
Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft I, 1885, s.5nn
Dušek, Bohumil: K některým aktuálním problémům hudební terminologie. - Živá
hudba VIII, Praha 1983.
Eggebrecht, Hans H.: Handbuch der musikalischen Terminologie. - Wiesbaden 1972.
Eggebrecht, Hans Heinrich: Studien zur musikalischen Terminologie. - Mainz 1955,
21968
Hába, Alois: Harmonické základy čtvrttónové soustavy. - Praha 1922
Hába, Alois: O psychologii tvoření, pohybové zákonitosti tónové a základech nového
hudebního slohu. - Praha 1925 (paralelně německy, Wien 1925)
Hába, Alois: Die harmonische Grundlagen des Vierteltonsystems. - Melos III, 1921, s.
201-209 (německy, anglicky, francouzsky)
Hába, Alois: Harmonické základy dvanáctitónového systému. Tématický a netématický
hudební sloh. - Tempo XVII,1938, s. 129-130, 141-143. Přetištěno in: Nové
cesty hudby (sborník), Praha 1964, s. 86-93
Hudební věda, 3. díly /kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka/.
Praha, SPN 1988
Hutter, Josef: Melodický princip stupnicových řad. - Praha, FFKU, 1929
Hutter, Josef: Harmonický princip. - Praha, ČAVU 1941
Janeček, Karel: Melodika. Praha, SNKLHU 1956.
Janeček, Karel: Poslání hudební teorie. in:Hudební rozhledy, roč. X., 1957, č. 22.
Jiránek, Jaroslav: Interdisziplinäre Beziehungen in der Musikwissenschaft. - In:
Systematische Musikwissenschaft I/2, Bratislava 1993, s. 128-130
Kresánek, Jozef: Úvod do systematiky hudobnej vedy.- Bratislava 1980
Terhardt, Ernst: Methodische Grundlagen der Musiktheorie. - In: Musicologica
Austriaca 6, 1986, s. 107-126
Theorie der Musik. Analyse und Deutung. Sborník, ed. Flolos, Constantin - Marx,
Hans Joachim - Petersen, Peter - Dömling, Wolfgang - Kreutzinger, Anette .
- Laaber, Laaber Verlag 1995
Tichý, Vladimír: Hudební teorie jako vědecká disciplina kontra hudební teorie jako
nepominutelná součást odborného vybavení praktických hudebníků. Živá
hudba - pedagog. řada, HAMU, Praha 1993.
Zaminer, Frieder (ed.): Über Musiktheorie. Referate der Arbeitstagung 1970 in Berlin.
- Köln. Arno Volk Verlag 1970
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)