AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Analýza hudebně teoretického textu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108AHT2 Z 2 1/T česky
Vyučující:
Jaromír HAVLÍK
Anotace:

Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 1. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené ročníkové písemné práce.

Požadavky:

Zápočet na základě předložení ročníkové písemné práce v rozsahu 7-10 stran počítačového tisku. Práce má zohledňovat vědomosti nabyté během absolvování předmětu Analýza HT textu 1 a Analýza HT textu 2

Cíle studia:

Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům.

Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.

Osnova (a sylabus):

Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 1. Druhý semestr studia je zaměřen na čtení a analýzu hudebně teoretických prací drobnějšího rozsahu, především statí a krátkých studií zaměřených na řešení jednoho dílčího problému. Druhý tematický okruh: vlastní hudebně teoretická práce - seminární, ročníková, jako předstupně k práci diplomní: její příprava, formulace problému a základní osnova výkladové i dokumentační části práce.

Studium odoborné literatury se zaměří především na texty věnované analýzám konkrétních hudebních děl nebo jejich částí. Účelem je probrat pokud možno široké spektrum možných analytických pohledů na stejné hudební dílo od různých autorů z různých období, jednak probrat metodiku analýz hudebních děl vzniklých v různých slohových etapách od středověku do současnosti. Předepsaná semestrální práce má povahu zhodnocení vybraného uceleného vzorku prostudované literatury s náležitým kritickým hodnotícím přístupem (analytická recenze). Současně se v tomto semestru studia pokračuje ve čtení a komentování základních spisů z oblasti hudební teorie.

Studijní materiály:

Burde, Wolfgang: Igor Stravinskys Annäherung an die Reihentechnik.- Mitteilungen

der Paul Sacher Stiftung, No.4, April 1994, s.18- 21

Burlas, Ladislav: Hudobná teória a súčasnosť. - Bratislava, Tatran 1978

Dušek, Bohumil: Několik úvah nad českými harmonickými systémy. - Hudební věda I,

1964, č.3, s. 450-461

Franěk, Marek: Rozlišování změny tempa. Přehled současných hudebně

psychologických poznatků. - Hudební věda XXXV, 1998, č.2, s. 175-186

Hába, Alois: Souměrnost evropského tónového systému. - Rytmus IX, 1943/44, s. 80-

83. (Přetištěno ve sborníku „Hudba národů“, Praha 1947)

Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba. - Olomouc, Index 1936, reprint in: Vladimír

Helfert. Vybrané studie I, Praha, Rditio Supraphon 1970, s.163-312

Hutter, Josef: Hudební myšlení. Od pravýkřiku k vícehlasu. - Praha, V.Tomsa 1943

Cholopov, Jurij N.: Über Weberns Begriffssystem der Formenlehre. - Mitteilungen der

Paul Sacher Stiftung, No.5, Januar 1992, s.27-30

Janeček, Karel: Tvorba a tvůrci. Úvahy, eseje, studie. - Praha, Panton 1968

Lébl, Vladimír: Májová symfonie Vítězslava Nováka. Hudební rozhledy 1955, s. 390-

96

Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality.

Praha 1957 (Knižnice Hudebních rozhledů)

Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě. - Praha 1958

Risinger, Karel: O povaze hudební teorie (její předmět, vztah k ostatním vědám a k

hudbě). Hudební věda 1961, č. 1.

Risinger, Karel: Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie. Praha, SHV 1963.

Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě.-Praha,

Panton 1969

Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. - Praha 1971

Risinger, Karel: Nauka o harmonii 20. století. - Praha, Editio Supraphon 1978

Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu 20. století. - Praha, Panton 1984

Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice 20. století. 2 díly. - Praha HAMU, 1998

Rogers, Lynne: Varied Repetition and Stravinsky´s Compositional Process.-

Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, No. 4, April 1994, s. 22-26

Sychra, Antonín: O novou estetiku hudebních forem. Hudební rozhledy I, 1948/49, s.

17-18

Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany.-

Hudební věda XXXIII, 1996, č.1, s. 40-50

Zenkl, Luděk: Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století. Praha,

SPN 1971.

Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha, Supraphon 1975, 2Editio

Supraphon 1987.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108AHT2.html